mandag den 31. januar 2011

Få din juleand med posten

Ja overskriften lyder som en and og det er det da også. Bare ikke en sædvanlig avisand men en dansk frilandsand.

Det er internetbutikken, GaardbutikkenDirekte.dk, som står bag idéen. Og netop i år er det en kærkommen mulighed for at få et velfærdsopdrættet stykke fjerkræ på bordet. Det skyldes fugleinfluenzaens hærgen som har fået mange små frilandsproducenter til at miste modet og indstille produktionen.

En enkelt har dog holdt ved, Poul Raunsmed i Nordjylland som er 2. generation på den lille gård hvor der produceres fjerkræ på friland. Og disse kan købes via netbutikken. Frilandskalkunerne er allerede udsolgt og gæssene ventes udsolgt i løbet af ugen, mens der stadig er frilandsænder at få til julebordet.

GaardbutikkenDirekte har eksisteret siden år 2000 og har i alle årene oplevet en stadig stigende interesse for at få økologiske varer og frilandsprodukter leveret lige til døren. I de sidste 6 måneder er det PostDanmark som har stået for distributionen og det fungerer fint. "Vore kunder har lige skullet vænne sig til det", siger butikkens indehaver Lars K.

Poulsen, – mange synes at det virker lidt mystisk at få fødevarer leveret med posten, men når de først har prøvet det så forsvinder deres skepsis. Det var de stigende priser og problemer med leveringtiden som fik netbutikken til at skifte fra fragtmænd til posten.

Konceptet fungerer ved at varerne pakkes i thermokasser og til at holde varerne kolde bruges der tøris. Bestilling og betaling foregår via netbutikken og der leveres på en fast ugentlig dag i hele Danmark.
 

Læs mere her

tags: internet, Danmark, Nordjylland,

Cult Energy Activator - ægte sensation

Der er tale om en ægte sensation...
Efter at have drukket en Cult Energy Activator skulle vores model Sarah Louise Christiansen ud at svømme en tur, pludselig kom hun flyvende op ad vandet på ryggen af en hvid haj, det er for det første utroligt sjældent man ser en hvid haj springe ud af vandet, det er kun tidligere set ud for Seal Island... men helt sensationelt er det at se det på vores nordlige himmelstrøg og endnu mere at vores model formår at holde sig fast på hajen... heldigvis var vi klar med kameraet... vi er nu sikre på at med den rette energi er alt muligt... for "God energi vinder altid!"

Modellen
Cult Scandinavia ApS har valgt at bruge Sarah Louise Christiansen, som frontfigur for denne action pakkede serie af reklamer, der kommer ud i byerne nu, og frem mod jul. Sarah Louise er kendt fra bla. FHM magazine og SE & Hør der kalder hende Jordan fra Jylland, hun har været med i L.O.C. og Johnson musikvideoer, hun er babe of the month på connery.dk og hun skal til interview med Playboy magazine i Miami til januar.

Produktet
Cult Energy Activator var den første energidrik der blev lanceret i Danmark tilbage i 1998, i dag er Cult at finde i de fleste butikker og diskoteker landet over... Energien i Cult kommer fra det koffeinholdige bær Guarana. Koffeinen fra Guarana er 3–6 gange stærkere en den koffein der kommer fra kaffebønner.

Historien
I 1998 tog Cult Scandinavia ApS kampen op mod Danmarks to giganter, inden for øl og sodavand, Carlsberg og Bryggerigruppen. Som en anden David mod Goliat fik vi Energidrikken, Cult Energy Activator, på hylderne i kiosker og supermarkeder, og vi fik den med hårdt arbejde ind på caféer og diskoteker.

Aldrig tidligere har et selvstændigt produkt haft succes med at få så bred en dansk distribution og tilmed erobre 83% af markedet for kulsyreholdige energidrikke! I 2003 prøvede vi igen at tage kampen op mod to nye Goliat’er; Bacardi Breezer og Smirnoff Ice Vi havde modet til endnu en kamp og ligger i dag som næstbedst sælgende produkt i den kategori af drikkevarer!

Som om det ikke skulle være nok har vi lige været igennem den 3. David mod Goliath sag, Cult vs. Carlsberg sagen, der har verseret i medierne den sidste uge.
 

Læs mere her

tags: Carlsberg, interview, 2003, Danmark, Jylland, selvstændig, Island, diskotek, 1998, supermarked, energi, kamera,

søndag den 30. januar 2011

Mou smider mormor-looket

I 1950’erne fik slagtermester Sigurd Mou fra Esbjerg den gode idé at sælge færdiglavet suppe og kød– og melboller. Hvad der i starten var tænkt som et supplement til udsalget af pålægsvarer, blev hurtigt til en hel forretning i sig selv – og se, her starter et dansk suppeeventyr.

Fra kød– og melboller kom udviklingen til oksekødsuppen. Slagterforretningen havde svære tider, og det fik den driftige og kreative Sigurd Mou i gang med at tænke i nye forretninger.

I 1966 opstod idéen at fryse produktet ned, og Mou blev dermed den første virksomhed, der kunne tilbyde frosne supper. Et helt nyt forretningsområde var skabt, og da det på dette tidspunkt var på mode at servere klar suppe til natmad efter selskaber, blev Sigurd Mous supper en stor succes.

Mou bliver moderne
Timingen var perfekt. Omsætningen i slutningen af 1960’erne var blevet så stor, at Sigurd Mou måtte flytte sin produktion ind i nye og mere fremtidsrettede lokaler. I 1970 blev den første fabrik opført og dermed var grunden lagt til Danmarks største mærke inden for supper.

Igennem årene har supperne afspejlet tidens ånd, fra gule ærter til nutidens fedtfattige varianter, der samtidig viser, at danskerne har fået smag for eksotiske og fjernere himmelstrøg.

Grundlaget for supperne blev skabt af Sigurd Mou, og de sunde traditioner føres videre, og der bruges stadig mindst otte timer på at lade supperne simre i gryderne i de samme lokaler i Esbjerg. Ingredienserne er stadig hele høns, ægte fløde og kød– og melbollerne produceres stadig helt fra bunden efter de gamle opskrifter.

Alt er som i gamle dage. Og dog. Mous opskrifter er tilsat 40 års erfaring og de er nu samlet i en stor suppebog, der viser at supper mere end nogensinde rykker ind i et moderne hjem. I den rigt illustrerede suppebog på 96 sider er der opskrifter på supper, der er godt hjulpet på vej af de tre nye basissupper: tomatsuppe med soltørrede tomater og mascarponeost, flødelegeret hønsekødsuppe og spinatsuppe smagt til med cremefraiche.
 

Læs mere her

tags: Esbjerg, Danmark, virksomhed, kreativ, Mou,

lørdag den 29. januar 2011

Rigtig suppe på rekordtid

Få gryden i kog. Varm basissuppen. Send dejlige dufte ud i hjemmet. Tilsæt de ingredienser der giver suppen, din helt egen smag. Og lad dem, der skal spise din suppe, blive i troen på at du har stået ved gryderne hele dagen.

Hos Mou laver man rigtig suppe og det kræver, at ingredienserne har simret i mindst otte timer for at koncentrere den gode smag. Resultatet er en basissuppe, som din mormor kunne lave den. Du tilsætter selv al den eksotiske kreativitet, du kan komme i tanke om. Sparer tiden og arbejdet der giver suppen den virkeligt gode smag. En sidegevinst er, at basissupperne ikke har mere end 2,5 % fedt.

Mous opskrifter er tilsat 40 års erfaring og de er nu samlet i en stor suppebog, der viser at supper mere end nogensinde rykker ind i et moderne hjem.

I den rigt illustrerede suppebog på 96 sider er der opskrifter på supper, der er godt hjulpet på vej af de tre nye basissupper: tomatsuppe med soltørrede tomater og mascarponeost, flødelegeret hønsekødsuppe og spinatsuppe smagt til med cremefraiche.
 

Læs mere her

tags: kreativ, Mou,

fredag den 28. januar 2011

En eventyrlig historie

om to kokke der flytter op til en finsk landsby højt mod nord for der at lave sauce til hele Europa

Gourmet Sauce, et nyt produkt – faktisk det eneste af sin art i hele Europa – er i denne tid ved at klemme sig ind på hylderne i landets dagligvarebutikker. Og historien bag er lige så usædvanlig som resultatet. Hør bare:

To finske kokke i Helsingfors, Kai Iiskola og Sauvo Hiltunen, delte en drøm. Drømmen om en total anderledes og roligere tilværelse mere i pagt med naturen end den som den hektiske hverdag i restaurationskøkkenet og livet i storbyen bød dem og deres familie. Og de lod det ikke blive ved drømmen.

En kold oktoberdag i 1991 pakkede de bilerne og drog nordpå sammen med deres ægtefæller og børn. Målet var landsbyen Juuka 400 kilometer nordøst for Helsingfors. Her midt i den uberørte natur, den øredøvende stilhed, de uendelige skove og med udsigt til en af de tusinde søer, skulle livet nu leves forfra. Og en idé realiseres.

Nemlig at starte en produktion af fonde og saucer ud fra præcis de samme råvarer og opskrifter, som enhver god kok selv benytter i sit køkken. Målet var den ultimative smagsoplevelse vel at mærke uden brug af nogen form for tilsætningsstoffer som for eksempel smagsforstærkere, konserveringsmidler og farvestoffer.

Se – det var aldrig tidligere sket i en industriel produktion.

Lokalsamfundet blomstrer
Med på idéen får de to kokke omgående hele lokalsamfundet. Herfra kommer medarbejderne i produktionen og de fleste af råvarerne som dyrkes her. Resten kommer fra andre leverandører i Finland og de øvrige nordiske lande. Samarbejdet mellem to dygtige kokke og lokalsamfundet resulterer i disse fantastiske bouilloner, fonde, supper og saucer i samme høje kvalitet, som den kokken i sit køkken tilstræber.

Opskriften er ingen hemmelighed
Benene og grøntsagerne bliver stegt, indtil de får en dyb karamelfarve. Og det tager for benenes vedkommende en hel dag. Næste dag fortsætter simreprocessen med basissaucen der nu tilsættes krydderier. Tredje dag, når knap en tredjedel af den oprindelige mængde væske er tilbage, sier man fonden og kontrollerer dens smag.

Resultatet kan nu opleves i den Gourmet Sauce som for første gang findes på hylderne i supermarkedet. Og der er flere at vælge imellem: Bearnaise, Blue Cheese, Creamy Steak, Hollandaise og Creamy Pepper. Alle er de pakket i praktiske 200 ml Tetra–pack kartoner med op til et halvt års holdbarhed ved stuetemperatur.

De to kokke har siden kunnet bruge al deres tid i "køkkenet", for salget gik nærmest af sig selv. Nyheden om produkterne spredte sig omgående fra mund til øre langt uden for Finland.

I Danmark er det firmaet OSCAR, der har købt sig ind i det finske selskab og som i tæt samarbejde med Kai Iiskola og Sauvo Hiltunen, markedsfører de serveringsklare Gourmet Saucer.

Historien slutter foreløbig her – som i et rigtigt eventyr. En drøm er blevet opfyldt. To dygtige kokke, to familier og en hel landsby opnåede en ny og bedre tilværelse. Vi andre kan til gengæld nyde resultatet: En himmerigsmundfuld af en sauce, vi i bedste fald skulle bruge dage på selv at lave.

Billedtekster:
Kai Iiskola og Sauvo Hiltunen arbejder stadig som kokke i landsbyen Juuka. Dog nu i et noget større "køkken".

Resultatet er de serveringsklare Gourmet Saucer, man nu kan finde i supermarkedet.
 

Læs mere her

tags: Europa, Holland, Danmark, 1991, råvarer, storby, supermarked, krydderi, Finland,

Kræsne kokke serverer nye grydeklare saucer

Bernaise og Creamy Pepper er blot to af de fem nye Gourmet Saucer fra OSCAR. Fremstillet af kraftfulde ben, friske grøntsager, udvalgte urter m.m.

OSCAR Gourmet Saucer er en nyhed, der ikke er til at komme uden om. I hvert fald ikke hvis man sætter pris på at servere et lækkert måltid for familien og vennerne, og gerne uden at give sig hen i mange timers fondkogning og alt for komplicerede opskrifter. Men det behøver man da heller ikke længere, for nu står der fem nye, færdige saucer klar til brug på hylden i supermarkedet. Alle fremstillet af firmaet OSCAR i Rønnede, som de fleste allerede kender fra de velsmagende bouilloner.

Uden tilsætningsmidler
Kræsne kokke har her fået frie hænder til at sammensætte saucerne med nye smagsoplevelser. Og typisk for OSCAR har man heller ikke her søgt den nemme genvej. I stedet har man valgt kraftfulde ben, friske grøntsager og krydderier til de vigtige bouilloner. Bouillonerne tilberedes i op til 30 timer for at frembringe den rigdom af smag, der er grundstenen i disse nye saucer. Saucerne tilberedes med kun de bedste råvarer som fløde, smør, æggeblomme og ægte fransk Rochefort ost. En gourmet sauce tager lang tid at lave, og det er mere end de fleste familier har tilovers hjemme i køkkenet. OSCAR er gået "back to basis" og har lavet saucer uden smagsforstærkere, konserveringsmidler og farvestoffer.

Bearnaise, Blue Cheese, Creamy Steak, Hollandaise og Creamy Pepper udgør de fem nye Gourmet Saucer. Fælles for dem er, at de er klar til brug – og giver de bedste madoplevelser og netop det ekstra løft, der både overrasker og huskes i lang, lang tid.

Billedtekster:
Bearnaise sauce sætter sin helt særlige og meget delikate smag på middagsretten. For eksempel Rosmarinpanneret rødtunge med pommes fritter, kogt bacon og tomatiseret bearnaise.

Creamy Pepper giver kendte retter som kronhjorte sauté med spidskål og skovsvampe en helt ny og overraskende oplevelse.
 

Læs mere her

tags: Holland, retten, råvarer, supermarked, krydderi,

torsdag den 27. januar 2011

Danisco gør naturlig fødevarebeskyttelse glutenfri

Innovation tilpasser selskabets Care4U -løsninger til fortsat markedstendens.

Daniscos går et skridt videre med naturlig fødevarebeskyttelse ved at gøre alle ingrediensløsningerne solgt under produtnavnene MicroGARD og NovaGARD glutenfri som følge af en stigende efterspørgsel. Nu produceres Daniscos naturlige fermenteringsingredienser MicroGARD og de antimikrobielle blandinger NovaGARD , som omfatter MicroGARD ingredienser ved hjælp af Sensients 5001L Yeast Extract, der giver naturlige, glutenfri løsninger til fødevaresikkerhed. Produkterne sælges nu i USA, Canada og Mexico.

Glutenfri produkter fylder fortsat mere på hylderne i detailhandlen og optræder i stigende grad på restauranters menukort, siger Matthew Hundt, Global Product Manager, MicroGARD , Cultures Division. Han tilføjer, at USA muligvis har det største marked i verden for glutenfri fødevarer med en årlig omsætning på mere end 1,5 mia. US-dollar i et marked, der har en værdi på over 3 mia. US-dollar. Daniscos opgave er at hjælpe fødevareproducenterne med at agere hurtigt for at udnytte de vækstmuligheder, som efterspørgslen repræsenterer.

Selvom hyppigheden af glutenintolerans i USA ikke kendes, viser estimater, at en ud af hver 133 forbrugere i USA og England lider af sygdommen. Ifølge Mintels rapport Food & Drink April 2010 Pizza er markedet for glutenfri fødevarer vokset betydeligt på ganske kort tid og har potentiale for yderligere vækst.

Markedet for glutenfri føde- og drikkevarer oplevede tocifret vækst i 2009 ifølge oplysninger offentliggjort tidligere på året af Innova Database, der registrerer lanceringen af nye føde- og drikkevarer globalt.

MicroGARD -fermenteringsingredienser og NovaGARD -antimikrobielle blandinger er en del af Daniscos Care4U -udvalg af løsninger til naturlig fødevarebeskyttelse, som også omfatter de naturlige antimikrober Nisaplin og Natamax, de beskyttende kulturer HOLDBAC og de naturlige ekstrakter GUARDIAN . Besøg www.daniscocare4u.com for yderligere information eller for at kontakte en Danisco-repræsentant med henblik på en specifik produktformulering.

For yderligere information:
Communications Manager, tlf. +33 1 5660 4700
Global Product Manager, tlf. +1 262 521 1717

Om Danisco
Med et omfattende og innovativt udbud af produkter er Danisco en af verdens førende inden for fødevareingredienser, enzymer og biobaserede løsninger. Vi bruger naturens egne materialer, videnskaben og vores 6.800 medarbejderes viden til at udvikle og levere biobaserede ingredienser, der imødekommer markedets efterspørgsel efter sundere og sikrere produkter. Daniscos ingredienser bruges globalt i en række industrier fra bageri, mejeri og drikkevarer til dyrefoder, vaskemidler og bioethanol og giver mulighed for funktionelle, økonomiske og bæredygtige løsninger. Med udgangspunkt i vores hovedkontor i Danmark og aktiviteter på mere end 80 lokationer er Daniscos hovedfokus at blive vores kunders First choice‟ og en helt igennem markedsdrevet, global forretning. Yderligere oplysninger fås på www.danisco.com.

Læs mere her

tags: USA, England, restaurant, Danmark, 2009, 2010, økonomi, Danisco, dollar, Canada, OL, omsætning, Mexico, kemi, videnskab,

onsdag den 26. januar 2011

Just-Eat presset til outsourching i Indien

En af Danmarks største internetsuccesser kan ikke finde programmører og er derfor nødsaget til at outsource til udlandet.

Just–Eat.com er på vej til at ekspandere kraftigt og i en lang række lande indenfor en kort årrække, dette betyder derfor også at der kræves yderligere teknisk personale for at kunne følge med, og det viser sig at være en stop klods for den efterhånden store virksomhed.

Adm. Direktør Morten Larsen siger "Det er nærmest umuligt at finde kvalificeret arbejdskraft indenfor programmering trods det, at vi er en af landets største og mest anerkendte e–handels shops"

Just–Eat ledelsen er meget kede af ikke, at kunne bruge dansk arbejdskraft og derfor behøver at gå udenlands. Stifter af Just–eat Jesper Buch siger "Jeg har altid været patriotisk vedr. Danmark og mit mål er også at sætte Danmark på verdenskortet ifm. Just–Eat, derfor piner det mig at vi ikke kan bibeholde hele udviklingsafdelingen i Danmark."

Just–Eat søger p.t. udviklingschef som skal styre den store opgave som ligger for Just–Eat i udlandet.

Just–Eat er Danmarks ubetinget største portal for Online bestilling af mad. Portalen samarbejder med 800 restauranter landet over og formidler omkring 350.000 måltider og bordreservationer om måneden.
 

Læs mere her

tags: internet, restaurant, Danmark, portal, Indien, udland, virksomhed, arbejdskraft, programmør,

DropStop® vinder italiensk gastronomi-pris

"Et sandt Columbus æg," sådan lød det, da det verdenskendte, danske produkt DropStop® i begyndelsen af juni modtog en af Italiens mest prestigefyldte gastronomiske hædersbevisninger. Prisen er indstiftet af den nu afdøde kritiker, journalist og vin– og madekspert Luigi Veronelli, som tilskrives en stor del af æren for den moderne, italienske kvalitetsbevidsthed inden for vin og mad.

Prisoverrækkelsen fandt sted ved en årlig ceremoni i Milano, hvor flere hundrede journalister og branchefolk deltog. Til stor overraskelse vandt DropStop® over en række anerkendte produkter i kategorien "mest innovative bordobjekt".
Juryen lagde vægt på det geniale koncept samt det forbavsende enkle design. Juryens begrundelse for at tildele årets Luigi Veronelli–pris til DropStop® lyder:
"Dette er en af de opfindelser, som man husker for sin brillante enkelthed. DropStop® er et sandt Columbus æg."

Italienerne vilde med DropStop®
DropStop® produceres af Schur Inventure A/S og bliver anvendt af millioner af vinentusiaster verden over. Produktchef fra Schur Inventure A/S, Kent Sejdelin, deltog ved prisoverrækkelsen i Milano. Han siger:
"Det er en stor blåstempling af vores produkt, når en jury af Italiens førende gastronomer, kokke og madjournalister tildeler os prisen for årets mest innovative bordobjekt. I forvejen er Italien et af de lande, som pr. indbygger benytter DropStop® mest. Prisoverrækkelsen, Il Premio Luigi Veronelli, bliver fulgt tæt af den internationale gastronomipresse og i særdeleshed af de gastronomiske miljøer omkring Middelhavet. Det betyder naturligvis også, at vi håber på en øget efterspørgsel på DropStop® fra udlandet."

Provokerende fødevarekritiker
Luigi Veronelli viede sit liv til italiensk mad– og vinkultur. Han blev kendt for sine vedholdende og markante holdninger til kvalitet, som ofte provokerede branchen, men ikke desto mindre tilskrives han æren som faderen til moderne, italiensk kvalitetsbevidsthed. Han arbejdede som journalist, kritiker og rådgiver for restaurationer og fødevarebranchen. Luigi Veronellis insisteren på kvalitet betød, at en række aktører inden for fødevarebranchen efter Luigi Veronellis død i 2004 oprettede en fond i hans navn. Fondens formål er at hæge om fødevarekvalitet blandt andet ved årligt at udvælge og kåre de bedste og mest innovative produkter på markedet. Fonden hædrer også madskribenter og uddeler uddannelseslegater.

Opfundet ved et uheld
DropStop® blev opfundet af den danske opfinder Brian Vang efter et mindre uheld ved et middagsselskab. DropStop® består af en cirkelrund skive, som indsættes i vinflaskens åbning. Den slutter tæt til flaskens hals, så vinen kan skænkes uden at dryppe. Fordelen er, at dryp fuldstændigt undgås, og DropStop® kan bruges utallige gange. Desuden kan DropStop® leveres med firmanavn og logo.

Læs mere på www.veronelli.com og www.schurinventure.com
For yderligere information kontakt venligst Kent Sejdelin.
 

Læs mere her

tags: Milan, Italien, uddannelse, udland, journalist, Ford, miljø,

tirsdag den 25. januar 2011

Kan du lide øl?

Den Sensorisk Faggruppe på LIFE Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet søger deltagere til to forbrugerstudier om innovative øl.

Deltagelse i forbrugerstudiet indebærer, at du deltager i en eller to sessioner og smager på en række forskellige specialøl, og vurderer dem på forskellige måder. Hver session varer omkring en time, og som belønning vil du få en flaske specialøl. Hvis du melder dig til at deltage i begge sessioner, vil du desuden deltage i en lodtrækning med en præmie på et gavekort på 1000 kroner.

Hvis du er interesseret, beder vi dig om at udfylde et introduktionsspørgeskema (se mere på forsøgets hjemmeside), hvor du bl.a. bliver bedt om at angive dine kontaktoplysninger, så vi kan vende tilbage til dig.

Begge undersøgelser vil finde sted i perioden 14. til 25. februar om aftenen på LIFE Rolighedsvej 30, 5. sal, 1958 Frederiksberg C efter arbejdstid (fra klokken 17:00), og de vil vare omkring 1 time hver.

Du kan selv vælge mellem en række dage, der passer dig bedst.

Krav til deltagerne :
- Du skal være over 18 år
- Du skal have udfyldt introduktionsspørgeskemaet (online, se nedenfor)

Da mange af vores medarbejdere er internationale, kan du forvente, at instruktioner i løbet af eksperimentet vil være på engelsk. Det er ikke nødvendigt, at du er meget god til engelsk, men du skal kunne forstå almindelige instruktioner på engelsk.

Læs mere om projektet på http://www.ifv.life.ku.dk/faggrupper/sens/forskning/Forsoeg/Oel.aspx target=_blank>ifv.life.ku.dk, hvor du også vil finde linket til introduktionsspørgeskemaet for at tilmelde dig.

Læs mere her

tags: København, Frederiksberg, lodtrækning, arbejdstid, videnskab,

mandag den 24. januar 2011

Verdens bedste grøntsager

Produceret af danske gartnere og det nærmeste, man som forbruger kan komme afgrøderne fra egen køkkenhave. Lige så friske, lige så sunde og næsten frie for sprøjtemidler.

Sådan lød det gennemgående tema for det første af en række møder for danske madpublicister arrangeret af Dansk Landbrug. Repræsentanter for danske gartnere redegjorde her for Dansk I.P. Kvalitet, dvs. Integreret Produktion af frugt og grøntsager i Danmark, hvor producenten forpligter sig til at nedsætte mængden af sprøjtemidler for i stedet at bruge andre sorter, biologiske metoder og klimastyring til bekæmpelse af sygdomme og skadedyr. Denne særlige og krævende form for produktion kontrolleres af Plantedirektoratet og dokumenteres over for forbrugerne gennem I.P. mærket på danskproduceret frugt og grøntsager.
Producenter af salater, agurker, tomater, krydderurter og champignons redegjorde i alle detaljer for den miljø–certificerede produktion, og hvordan man lever op til de skrappe regler hele vejen igennem fra den første spire i produktionen til de ansattes arbejdsmiljø. Det betyder blandt andet minimering af energiforbruget og ingen udledning af vand eller gødning.

Nye grøntsager
Den systematiske produktudvikling fik også et ord med på vejen. Blandt nyhederne finder man foruden nye typer hovedsalat broccoli– og ærtespirer, der kan spises som en krydderurt fx i salaten. Dertil kommer de små søde snack–tomater i slikpose, der også frister børnene og snack–agurken er på vej. Op til femten nye sorter af tomater testes hvert år af professionelle smagspaneler. Desuden kan man glæde sig til at sætte tænderne i den røde snack–peber for ikke at glemme den nye markpurløg med sin stærke, friske smag af friland. Det er sæson for de nye grøntsager netop nu, der alle gør sig som lækkert tilbehør til sommerens lune grillaftener.
Også champignongartneren kunne præsentere nogle interessante nyheder. Blandt dem var Danske Kejserhatte; en kødfuld og sprød svamp med kraftig smag, samt den japansk–inspirerede Enoki, der på dansk hedder Fløjlsfod og er en almindelig vinter–svamp i danske skove velegnet til wokretter, supper og rå i salater. Lige nu mærker producenterne en markant stigning i efterspørgslen af disse nye og eksotiske svampe.

Kæderne har også et ansvar
Når danske grøntsager høstes og leveres næste morgen i supermarkedet, vil de holde sig friske hele dagen, hvis de bliver opbevaret køligt, som det er almindeligt i udlandet. Her kunne producenterne godt ønske sig, at specielt salathoveder og champignons ikke blev placeret ude i det varme butikslokale. Især fordi friskhed er producenternes vigtigste salgsargument for den danske grøntsag, der længe har været under stærkt prismæssigt pres fra de udenlandske konkurrenter. Det skyldes ikke mindst, at man i udlandet anvender intensive dyrkningsmetoder og effektive sprøjtemidler, som for længst er forladt eller forbudt i Danmark. Forskellen kan blandt andet også måles på et markant større indhold af pesticider end i danskproducerede frugter og grøntsager.

Grøntsagsbilleder fra www.de–danske–gartnere.dk kan benyttes mod at angive De danske gartnere som en del af informationen om billedet.

Vil du vide mere om tomater, kontakt venligst Alfred Pedersen & Søn, Poul Erik Lund, tlf.: 65 96 29 27.
Vil du vide mere om salater, kontakt venligst Gartneriet Birkebjerg, Christian Magaard, tlf.: 63 95 60 03.

Vil du vide mere om agurker, kontakt venligst Gartneriet Bredskov, Dan Bredskov, tlf.: 65 95 10 20.
Vil du vide mere om champignons, kontakt venligst Tvedemose Champignon, Kirsten Hansen, tlf.: 55 99 02 33.

Vil du vide mere om krydderurter, kontakt venligst Rosborg Krydderurter, Perian Hansen, tlf.: 63 96 33 30.
 

Læs mere her

tags: Danmark, udland, energiforbrug, supermarked, energi, rektor, miljø, arbejdsmiljø,

En kold fad fra køleskabet

Stor nyhed til dig, som drømmer om lidt ekstra luksus i tilværelsen. Nu kan du tappe fadøl direkte fra køleskabsdøren.

Homepub rustfri i side by side løsning med RF2181s rustfri. ASKO Vølund er det første firma i Danmark, som lancerer dette unikke produkt, et kølefryseskab med ægte fadølsanlæg. HomePubTM er allerede en stor succes i flere europæiske lande, og det er kun et spørgsmål om tid, før danskerne falder for ideen en genial anskaffelse til livsnydere med stil. Fadølsanlægget er elegant integreret i køleskabsdøren, så der er stadig god plads til madvarerne. Man anbringer en femliters ølfustage i en holder på bagsiden af døren og tapper den rislende, kolde drik fra en hane på fronten. ASKO Vølunds afbalancerede, smukke design
er bevaret den indbyggede niche med tappehane harmonerer fuldt ud med det klassiske snit.

Overrask gæsterne
HomePubTM er skabt til den perfekte vært. Sommerens grillfester får et ekstra løft, hvis man serverer et glas nytappet øl fra eget anlæg. Og vennerne bliver uden tvivl imponerede, når der pludselig skænkes kolde fadøl til fodboldkampen i tv. Du kan tilslutte anlægget, når den festlige anledning opstår, og afmontere det igen bagefter. Men der er også mulighed for at diske op med kolde øl i længere perioder, fustagen kan holde sig i 28 dage.

Skandinavisk kvalitet
Dette produkt er dog mere end et fadølsanlæg, det er samtidig et topmoderne køle– & fryseskab med alle de designmæssige finesser og tekniske fordele, som ASKO Vølund er kendt for i hele Skandinavien. Køle– & fryseskabet hører til den bedste energiklasse, A+, det bruger så lidt energi som overhovedet muligt. Samtidig er modellen udstyret med et antibakterie–system, som holder råvarerne friske og rene. Med andre ord: en pakkeløsning til hverdag og fest.

I snart 100 år har ASKO Vølund leveret hårde hvidevarer til danske familier. Den skandinaviske tradition for smukt design og innovative løsninger går som en rød tråd gennem alle firmaets produkter. Det er blevet til adskillige hædersbevisninger fra forbrugerorganisationer, og virksomheden har flere internationale miljøcertifikater.

Billedetekst:
HomePub rustfri i side by side løsning med RF2181s rustfri
 

Læs mere her

tags: Danmark, euro, fodbold, råvarer, virksomhed, bakterie, energi, skandinavisk, Skandinavien, miljø, organisation,

søndag den 23. januar 2011

Kvinder efterspørger mere inspiration

Det er stadig kvinder der står for tre ud af fire indkøb i hjemmet. Og de vil have mere inspiration og flere sunde løsninger til hverdagen. Nu gør tre af landets førende (og kvindelige) kokke noget ved sagen. Sammen med kødbranchen står de bag ny brochure under navnet SPIS.

Følelserne i indkøbskurven
Når kvinderne strømmer ind i supermarkedet omkring 16.15 med en eller to unger dinglende efter sig, er det ikke fornuften, der råber allerhøjest. En undersøgelse fra Retail Institute Scandinavia fortæller nemlig, at hvor mænd typisk følger en indkøbsseddel eller en serie fornuftsvalg, så køber kvinder i højere grad ind, baseret på inspiration og tilfældighed. De har simpelthen følelserne og sanserne og måske en lille portion stress med i indkøbsvognen og de oplever at det er svært at finde på noget nyt i en travl hverdag.

Tre superwomen i køkkenet
Snart kan vi opleve, hvordan de tre kokke Nanna Simonsen, Katrine Klinken og Betina Repstock er gået sammen for at hjælpe deres måltidsramte kønsfæller. De har sammensat 12 inspirerende og træfsikre opskrifter i en ny brochure med titlen SPIS mad med glæde. For dem har opgaven været at finde på god mad til et godt liv. Og om at have både variation og sanserne med til bords. Det kan sagtens lade sig gøre også på et almindeligt budget og uden at cykle land og rige rundt efter kartofler fra den rigtige fynske mark. Det kan man selv opleve i brochuren. Her er der både gensyn med nyfortolkede hits og plads til stiksikre debuter på tallerkenen. Brochuren rammer hele den danske detailhandel i starten af juni måned.

Få mere at vide om den nye brochuren, de tre kokke og de tolv opskrifter hos Danish Meat Association: Marketingchef Lisbeth Olsgaard, tlf. 33 73 27 61 eller email: lio@danishmeat.dk

Billedetekst:
Kold kalveculotte med sommer–salsa.
 

Læs mere her

tags: supermarked, stress,

Udviklet af kokke til kokke

Gourmet Sauce fra OSCAR er seks nye færdige saucer fremstillet af de samme råvarer, som den gode kok selv foretrækker.

Demi Glace, Saucer og Builloner "ready to use" fylder menukortet fra OSCAR. Med et bredt sortiment i disse produkter har firmaet i Rønnede gjort det til et speciale at lette hverdagen for travle kokke på landets caféer og restaurationer. Og her sigter man først og fremmest på de kokke, som ikke ønsker, at gå på akkord med kvaliteten af den færdige ret eller faglige ambition.

Derfor ligger der heller ingen overdrivelse i betegnelsen Gourmet Sauce, det fælles navn på serien af seks nye saucer bestående af: Bearnaise, Blue Cheese, Creamy Steak, Espagnole, Hollandaise og Creamy Pepper. Alle fremstillet efter god håndværksmæssig tradition og af præcis de samme naturlige råvarer, som den gode kok selv anvender. Som for eksempel i Bearnaise Saucen. Her lyder opskriften bla. på smør, grønsagsbouillon, estragon og æggeblomme. Og ikke at forglemme Blue Cheese Saucen med 25 procent ægte roquefort–ost. Til gengæld er der hverken brugt farvestof, konserveringsmidler eller smagsforstærker, ligesom alle saucer fra OSCAR er fri for gluten og med et lavt indhold af laktose.

Som kokken ville gøre det
Fremstillingen af saucerne foregår her ligesom i det gode køkken. Blot i en noget større målestok. Ben og urter ristes på et transportbånd før de koges op i et 10.000 liter stort kar igennem 36 timer. Undervejs skummes der af, lige indtil suppen er glasklar. Til sidst filtreres den og er færdig som basis for den videre tilberedelse af de forskellige saucer.

Sparer tid og penge
Også økonomien taler for brugen af Gourmet Saucer. De sparer ikke blot arbejdstid i køkkenet, men også lagerplads, og så giver de mindre spild end den traditionelle fremstilling af saucer. Saucerne er altid klar til servering, de kan selvfølgelig smages til, og så klumper de heller ikke. Pakningen, der indeholder en liter, bevarer uåbnet saucen frisk i seks til otte måneder afhængigt af den enkelte sauce.

Gourmet Saucer fås ligesom øvrige saucer fra OSCAR hos branchens grossister. Nærmere oplysninger på www.oscar.dk.

Billedtekster:
Gourmet Sauce fra OSCAR er fremstillet efter god håndværksmæssig tradition og af præcis de samme naturlige råvarer, som den gode kok selv anvender.
 

Læs mere her

tags: Holland, økonomi, råvarer, penge, arbejdstid,

Udviklet af kokke til kokke

Gourmet Sauce fra OSCAR er seks nye færdige saucer fremstillet af de samme råvarer, som den gode kok selv foretrækker.

Demi Glace, Saucer og Builloner "ready to use" fylder menukortet fra OSCAR. Med et bredt sortiment i disse produkter har firmaet i Rønnede gjort det til et speciale at lette hverdagen for travle kokke på landets caféer og restaurationer. Og her sigter man først og fremmest på de kokke, som ikke ønsker, at gå på akkord med kvaliteten af den færdige ret eller faglige ambition.

Derfor ligger der heller ingen overdrivelse i betegnelsen Gourmet Sauce, det fælles navn på serien af seks nye saucer bestående af: Bearnaise, Blue Cheese, Creamy Steak, Espagnole, Hollandaise og Creamy Pepper. Alle fremstillet efter god håndværksmæssig tradition og af præcis de samme naturlige råvarer, som den gode kok selv anvender. Som for eksempel i Bearnaise Saucen. Her lyder opskriften bla. på smør, grønsagsbouillon, estragon og æggeblomme. Og ikke at forglemme Blue Cheese Saucen med 25 procent ægte roquefort–ost. Til gengæld er der hverken brugt farvestof, konserveringsmidler eller smagsforstærker, ligesom alle saucer fra OSCAR er fri for gluten og med et lavt indhold af laktose.

Som kokken ville gøre det
Fremstillingen af saucerne foregår her ligesom i det gode køkken. Blot i en noget større målestok. Ben og urter ristes på et transportbånd før de koges op i et 10.000 liter stort kar igennem 36 timer. Undervejs skummes der af, lige indtil suppen er glasklar. Til sidst filtreres den og er færdig som basis for den videre tilberedelse af de forskellige saucer.

Sparer tid og penge
Også økonomien taler for brugen af Gourmet Saucer. De sparer ikke blot arbejdstid i køkkenet, men også lagerplads, og så giver de mindre spild end den traditionelle fremstilling af saucer. Saucerne er altid klar til servering, de kan selvfølgelig smages til, og så klumper de heller ikke. Pakningen, der indeholder en liter, bevarer uåbnet saucen frisk i seks til otte måneder afhængigt af den enkelte sauce.

Gourmet Saucer fås ligesom øvrige saucer fra OSCAR hos branchens grossister. Nærmere oplysninger på www.oscar.dk.

Billedtekster:
Gourmet Sauce fra OSCAR er fremstillet efter god håndværksmæssig tradition og af præcis de samme naturlige råvarer, som den gode kok selv anvender.
 

Læs mere her

tags: Holland, økonomi, råvarer, penge, arbejdstid,

lørdag den 22. januar 2011

Jo, aspartam er kræftfremkaldende

Den italienske forsker Morando Soffritti har genoplivet debatten om aspartams helbredsmæssige forsvarlighed. Aspartam er et kunstigt sødestof, der bruges i mange populære fødevarer og læskedrikke, deriblandt light drikke fra Coca–Cola og Pepsi Co. Efter at have studeret 1800 rotter over otte år konkluderede hans forskerteam, at aspartam kan have meget alvorlige kræftfremkaldende virkninger.

Resultaterne blev frigivet i juli 2005 og første gang offentliggjort i marts 2006 i det amerikanske sundhedsministeriums blad, "Environmental Health Perspectives". De modsiger tidligere studier financieret af firmaet G.D. Searle & Company, der skabte sødestoffet. Disse studier forsikrede i sin tid for, at aspartam ikke udgjorde nogen sundhedsmæssig risiko.

Aspartam indeholder kun fire kalorier pr. gram, men er 200 gange sødere end sukker. Det sælges under varemærkerne NutraSweet og Equal, og indbringer årligt 570 millioner dollars. Det vurderes, at omkring 350 millioner mennesker i verden, mange af dem i håbet om at tabe sig, dagligt indtager aspartam fra omkring 6000 forskellige fødevarer og drikkevarer. Alene i Europa sælges årligt 2000 ton af sødemidlet.

Soffrittis undersøgelse blev udført på Cesare Maltoni Cancer Research Centre, af det europæiske Ramazzini Fond i Bologna, som han er leder af. Fondet blev stiftet i 1971 og vandt international anerkendelse da det afslørede den kræftfremkaldende virkning af benzintilsætningsstoffet MTBE (methyl tertiary butyl ether).


Her følger et interview med Soffritti offentliggjort på www.ipsnews.net:

Hvad er resultatet af de undersøgelser, som du har udført fra 1997 til 2005 om aspartams virkninger

Resultaterne indikerer, at aspartam er et multipotentielt kræftfremkaldende stof, selv med et dagligt indtag på 20 milligram pr kg legemsvægt. Det er et langt lavere indtag end det maksimale indtag, der anbefales af den amerikanske fødevare– og lægemiddelstyrelse FDA (maks 50 mg/kg legemsvægt) og af EU (maks 40 mg/kg legemsvægt).

Hvilken slags kræft fremkalder aspartam

Vores studie er det første, der har vist, at aspartam øger tilfældende af ondartede svulster hos rotter. Blandt hunnerne øger det tilfældende af leukæmi og lymfekræft, samt af kræftceller i bækken og urinrør. Hos hannerne øger det især tilfældende af ondartede svulster i det perifere nervesystem.

Hvor mange rotter indgik i studiet og hvilken metode anvendte I

Vi studerede 1800 rotter (Sprague–Dawley) der blev avlet til formålet. Vi delte dem op i grupper og gav dem doser svarende til dem, mennesker dagligt indtager på hhv. 5000, 2500, 500, 100, 20, 4 eller 0 mg/kg legemsvægt. Aspartam blev tilsat deres normale føde (fordelt over syv daglige doser).
Forsøget startede, når dyrene var otte måneder gamle og varede til deres naturlige død ved tre år. Når rotterne døde, obducerede vi deres organer og væv. Vi analyserede mere end 30.000 rotter.

Kan man overføre resultatet til mennesker

Ifølge et kræftstudie udført af verdenssundhedsorganisationen WHO, er forsøg med kræftfremkaldende stoffer på rotter meget signifikante for mennesker. En tredjedel af alle kræftfremkaldende faktorer hos mennesker er blevet afsløret i dyreforsøg.

Aspartam sælges primært til folk, der gerne vil tabe sig. Gik rotterne i dit forsøg ned i vægt

Nej. Vi så, at de rotter, der fik aspartam, spiste mindre, men deres legemsvægt forblev den samme. Vi har ikke nogen forklaring på det, det ligger uden for vores område.

Aspartam indtages også af børn og af gravide. Hvilke konsekvenser kan det have

I forsøget var der sammenhæng mellem de indtagne doser i mg og legemsvægten. Dette betyder, at den kræftfremkaldende virkning hos børn kan være stærkere (eftersom de vejer mindre end voksne). De kræftfremkaldende stoffer har en stærkere virkning på fosteret, hvorfor især gravide kvinder bør undgå aspartam.

Flere studier forsikrer, at aspartam er uskadeligt for mennesker. Hvad er forskellen på disse studier og på dit

For det første blev disse studier af den kræftfremkaldende effekt hos rotter og mus udført i 1970erne, før kommercialiseringen af aspartam begyndte, og blev betalt af producenterne [af sødestoffet].
Resultaterne afslørede ikke aspartam som kræftfremkaldende. Men flere forskere tvivler på kvaliteten af disse eksperimenter fordi nogle af de dyr, der indtog aspartam fik hjernesvulster, mens dyrene i kontrolgruppen ikke blev syge.
For det andet brugtes i disse forsøg færre dyr (280 og 688 rotter) og de blev ikke udført i overensstemmelse med "God laboratorieskik", så man kan ikke konkludere ud fra disse studier, at aspartam ikke er kræftfremkaldende. Vores forskningscenter er uafhængigt. Vi modtager ikke midler fra producenterne af de stoffer, vi undersøger.

Er flere studier og mere forskning om aspartams potentielle kræftrisiko nødvendige

Ja, vi må have flere studier for at kunne vurdere kræftrisikoen mere præcist. Desuden kræver de foreliggende resultater, at kompetente instanser omgående tager de officielle anbefalinger om aspartamindtag op til revision for at beskytte folkesundheden og især af hensyn til børns helbred.

Dit studie bliver lige nu gransket af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), og de kommer med en erklæring i løbet af maj. Tror du, de vil godkende dit studie, og mener du, at de forskellige regeringsudvalg i Europa og over resten af verden burde forbyde aspartam

Jeg håber, de vil tage de eksisterende anbefalinger op til revision.
 

Læs mere her

tags: Europa, interview, euro, kunst, EU, dollar, lægemiddel, benzin, 2006, sundhedsminister, regering, organisation,

fredag den 21. januar 2011

Treliters vin er in - især udenfor

Tag vinen med ud: Det er blevet nemmere at skænke sig et godt glas vin til sommerens mange hyggelige stunder.

Flere og flere danskere har efterhånden opdaget, hvor praktisk og nemt det er, at købe vin i en 3–liters Bag–in–Box karton. Den er nem at transportere og nem at komme af med efter brug man smider bare den tomme Box i affaldssækken. Men den helt store fordel er, at du ikke længere behøver at åbne en hel flaske vin. Du kan nøjes med at skænke dig selv et enkelt glas. Og fordi vinen er i en lufttæt pose, kan den holde sig i op til to måneder og har ikke bismag af prop eller pap.

Den unikke trelitersbox betyder også. at du får meget vin for pengene: Mange vinhuse i de store vinlande tilbyder nu også gode kvalitetsvine på praktiske kartoner til en lavere pris end det tilsvarende antal flasker. Så det er ikke så underligt, at salget er steget eksplosivt.

Få styr på de gode dråber

Boxen er ideel til campingturen, picnic, grillaftner og alle de andre små og store fester som foråret og sommeren byder på både inde og ude. Dispenserens håndtag gør det let at tage både den og vinkartonen med overalt. Og som sagt kan man nemt skille sig af med emballagen efter brug og er fri for flasker, der skal på genbrugspladsen.

Hidtil har problemet med vinkartoner været, at de skal stå ud over en bordkant, når der skal tappes vin med det irriterende resultat, at man spilder på underskabe og gulvet. Det gør Plast Teams smarte vindispenser nu endeligt op med – i et enkelt design. Glasset placeres bare under dispenseren, når det skal fyldes, og en drypbakke opsamler spild. På den måde får du endnu mere for pengene og mere styr på de gode dråber.

Den nye vindispenser er i diskret sort slagkraftig plast og kan rengøres i opvaskemaskine. Vejl. pris ca. 80 kr. Få oplyst nærmeste forhandler hos Plast Team, tlf. 45 56 02 20.

Billedtekst:
Nem aftapning uden spild med den enkle vindispenser fra Plast Team. Gaveidee: Vindispenseren er i en pæn gaveæske, så den vil være en oplagt gaveidee.
 

Læs mere her

tags: penge,

Pil ikke hvidløg - pres dem med skræl på

Rösle har udviklet en kraftkarl af en hvidløgspresser, så man kan presse feddene uden at skrælle dem først

Hvidløg er vidunderligt i mange middagsretter, men de færreste bryder sig om at have, hvidløgsfingre. Og det risikerer man let at få, når man skræller hvidløg – også selv om man blot vil gøre dem klar til hvidløgspresseren. Men med den effektive hvidløgspresser fra Rösle er det slet ikke nødvendigt at skrælle dem først.

Hvidløgspresseren fra Rösle presser så hårdt – uden brug af fingerkræfter – at det er unødvendigt at pille feddene først. Det sparer først og fremmest tid, ligesom man undgår at skulle samle de fjerlette og flyvske løgskrælle op fra gulvet, for de har en tendens til altid at lande dér – man fristes til at tro, at det er en naturlov.

Samtidig er hvidløgspresseren fra Rösle udstyret med 57 koniske eller kegleformede huller, så den er fantastisk let at rengøre – man holder den ganske enkelt under rindende vand, og alle rester skylles ud på et øjeblik.

Hvidløgspresseren er i øvrigt konstrueret, så man slipper for løse dele, der skal skilles og samles ved rengøring. Synes man ikke, at rindende vand er nok, så tåler hvidløgspresseren også en tur i opvaskemaskinen.

Et tip til at fjerne lugten af løg/hvidløg på fingrene: hold et stykke rustfrit stål – fx hvidløgspresseren – under rindende koldt vand, mens fingrene gnubbes mod stålet. Stål neutraliserer lugten hurtigt og forbløffende effektivt.

Hvidløgspresseren fra Rösle forhandles landet over hos førende isenkræmmere, stormagasiner og køkkenbutikker. Vejledende pris 299 kroner. Nærmeste forhandler anvises på telefon 64 48 14 74.
 

Læs mere her

tags: Vejle, storm,

torsdag den 20. januar 2011

Kød fra kid - en overset delikatesse

Danske forbrugere har fået smag for en lang række sydlandske delikatesser som fx gedeost. Derfor er flere og flere danske landbrug begyndt at holde geder med henblik på at levere mælk til den stigende, hjemlige osteproduktion.

I gennemsnit leverer en malkeged ca. 3 liter mælk om dagen i perioden fra januar frem til oktober, hvilket er en relativt høj mælkeydelse set i forhold til dyrets kropsvægt. Desuden er geder både hårdføre og sjove at arbejde med. Derfor er gedeavlere ofte entusiastiske ildsjæle, som arbejder målrettet med dyrevelfærd, forædling og udvikling af racer med bedre mælkeydelser og højere kødkvalitet.

Netop kødproduktionen er et område, som en række økologiske gedeavlere nu er gået i gang med at udvikle og sætte i system. "En hunged får normalt ca. 2 kid pr. år, hvor typisk kun det ene bliver til en ny malkeged" siger Dorte Mette Jensen som er formand i Den Økologiske Gedeavlerforening. "Det vil sige, at en avler med 200 malkegeder hvert år har ca. 200 kid til kødproduktion. Og da hvert kid vejer mellem 15 og 25 kg slagtet giver det en årlig produktion på op imod 5 tons magert og velsmagende spisekød fra hver gård med malkegeder. Set i forhold til de store svineproducenter, er det naturligvis en meget lille produktion. Men vi er overbeviste om, der er et marked for nye, sunde alternativer til de kendte kødtyper både blandt privatkunder og i cateringsektoren."

Derfor er Den Økologiske Gedeavlerforening netop nu i gang med at afsøge markedet for at opbygge et netværk af seriøse slagtehuse, distributører og afsætningskanaler, som kan være med til at sætte produktionen af dansk gedekød i system.

Magert, mørt og velsmagende

På mange måder kan gedekød sammenlignes med kalvekød og vildt. Den bedste smag og struktur får man fra kid, som er mellem 1 og 2 år gamle.
I udlandet er gedekød en velkendt delikatesse. I de senere år har også danske kokke som Søren Gericke og Claus Meyer arbejdet med gedekød fra forskellige racer. Og der er bred enighed om at fremhæve kødets fine smag og gode ernæringsmæssige egenskaber.

"Gedekød er både finfibret, saftigt og magert, med god mørhed og en fin struktur" slutter Dorte Mette Jensen. "En lang række danske og internationale undersøgelser har desuden påvist, at gedekød er meget sundt og har et lavt kolesterolindhold. Derfor er Danmarks Jorbrugsforskning netop nu i gang med at samle og evaluere disse forskningsresultater. Og vi glæder os meget til at offentliggøre konklusionen på disse undersøgelser i løbet af sommeren."

For yderligere information om dansk gedekød kontakt venligst Dorte Mette Jensen på telefon 86 48 80 05 eller foreningens projektkoordinator Michael Højholdt fra Dansk Landbrugsrådgivning, Landscentret på telefon 87 40 50 39
 



tags: Danmark, udland, forskningsresultat,

onsdag den 19. januar 2011

Ny fødevareserie er svar på forbrugernes ønsker

Sundhed er mere end et modeord. Det er et begreb, der er kommet for at blive. åblomst honorerer forbrugernes ønsker og lancerer en ny, sund fødevareserie uden sukker og kunstige sødemidler.

Diskussionen om sundhed er lukket. Der er igennem de seneste år opstået konsensus blandt danskerne om, hvad der grundlæggende er sundt for vores klode og for os selv. Forbrugerne efterspørger i stigende grad sunde og bæredygtige produkter, siger chefkonsulent i Retail Institute Scandinavia, Flemming Birch, og han fortsætter: Vi lever længere, og det betyder, at der aldrig tidligere har gået så mange mennesker rundt med risiko for diabetes, hjerteproblemer, høje kolesteroltal og højt blodtryk. Vi vil gøre meget for at undgå eller afhjælpe livsstilssygdomme, holde os slanke og undgå kemi i maden. Der er en tydelig tendens til at interessere sig for sundhed snarere end for slankekure. Lightprodukter bliver erstattet af sund, varieret og naturlig kost. Forbrugerne er mere bevidste om, at det har en pris, hvad vi sætter til livs at der skal en kostomlægning til for at leve sundt.

6 sunde produkter
Ved årsskiftet lanceredes en ny føde - vareserie, åblomst, der er et svar på forbrugernes ønsker om, at det skal være let at leve sundt og uden sukker og kunstige sødemidler. Hvert enkelt produkt i serien er nøje afstemt ud fra et ønske om, at smagen skal være i top, kalorieindholdet lavt og tilsætningsstofferne færrest mulige. Foreløbig omfatter åblomst-serien 6 produkter: Vaniljeis, kakaois m/vaniljecreme, Pizza med ost og skinke, Kylling i karry, Blå ost og Leverpostej. Alle varerne forhandles i SuperBest, og de to is forhandles også i Spar, Føtex og Bilka.Serien for ventes at blive udvidet med en lang række spændende produkter inden for det næste år. Produkterne i åblomst-serien tager udgangspunkt i de officielle anbefalinger, hvor indtag af færre kalorier er overskriften. Forbrugerne efterspørger produkter med færrest mulige E-numre og lavt saltindhold, så det har vi lyttet til. Derudover har vi valgt helt at fjerne sukker og de problematiske, kunstige sødemidler. I stedet er der brugt Multisød , som er et naturligt produkt udvundet af majs. Det påvirker ikke blodsukkeret og indeholder ingen kalorier, siger direktør for åblomst, Thomas Møberg. Han pointerer, at åblomst-mærket gør det let at vælge et sundt alternativ til det næste måltid. Fraværet af sukker og det lave kalorieindhold gør også produkterne velegnede for diabetikere og alle, der ønsker at tabe sig eller holde idealvægten.

Læs mere her

tags: direktør, Bilka, Føtex, kunst, kemi, slank, diabetiker, diabetes,

Just-eat.dk indgår millionkontrakt med Citroen

Vi kender det alle, vi får leveret en pizza fra vores lokale pizzabager i en gammel mazda 323 som er ved at falde fra hinanden, det skal laves om og Just–eat.dk sætter den nye standard.

200 biler på vejen inden årsskiftet.
Just–eat.dk´s seneste tiltag er fællesindkøb af biler til de omkring 800 medlemsrestauranter i Danmark. 30 Citroen Berlingo er på få uger solgt og mange flere er på vej selskaberne regner med at kunne afsætte 200 biler iløbet af 2006 hvilket formedentligt vil betyde at hele branchen vil hæve sin standard.

Adm. direktør Morten Larsen udtaler "Vi vil med dette initiativ gøre alle glade. Restauranten er glade fordi han får et ordentligt køretøj til enormt billige penge og forbrugeren bliver glade for de får endnu varmere pizzaer da de når hurtigere frem og under bedre vilkår".

Lokal citroen forhandler opjusterer budget
Kontrakten med Citroen Danmark har gjort at den lokale leverandør tæt på Just–eat´s hovedkontor i Vejle har opjusteret sit budget for 2006 på varebiler. Willy Jakobsen fra Citroen Vejle udtaler "Det har været en meget spændende udfordring at kunne sammensætte et koncept som både Citroen, Just–Eat og restauranterne får glæde af. I konceptet er valgt en Citroen Berlingo Cityvan og den perfekte leasingløsning. Vi er meget glade for samarbejdet som vi har indgået med Just–Eat, som er en meget professionel samarbejdspartner der ser positivt på det fremtidige samarbejde.

Just–Eat er Danmarks ubetinget største portal for Online bestilling af mad. Portalen samarbejder med 800 restauranter landet over og formidler omkring 350.000 måltider og bordreservationer om måneden.
 

Læs mere her

tags: direktør, restaurant, Danmark, Vejle, portal, 2006, penge,

tirsdag den 18. januar 2011

Dansk Melodi Grand Prix 2006: Den gode smag vandt!

Det var den gode smag, der løb med sejren ved after–partyet efter årets Danske Melodi Grand Prix i Ålborg. Efter en veludført indsats var alle grand prixets deltagere og VIPer inviteret til en storslået buffet i Aalborg Kongres & Kultur Center. Buffeten var en overflod af nordjyske specialiteter, som fx limfjordsøsters, lufttørrede Skagen–skinker og saltbagte vildmosekartofler.

Ved selve Grand Prixet var Sidsel naturligvis den eneste vinder, men ved den efterfølgende buffet, var der mange sikre hits. Ernst Trillingsgaard fra Aalborg Kongres & Kultur Center som overtog værtsrollen efter Mads Vangsø og Adam Duvå Hall havde også sine favoritter. "Jeg er meget tiltrukket af jomfruhummerne fra Læsø og de gode rådyrsprodukter. Men også øllet fra Fur Bryghus er en meget velsmagende oplevelse. Hvis maden skal have grand prix karakterer, er der ikke noget, som kommer under 10 og flere ting fortjener et 12–tal" fastslog han. "Jeg håber, at gæsterne vil bemærke at det er Nordjyske produkter Vi gør i hvert fald, hvad vi kan, for at fortælle det. Om de køber produkterne bagefter, ved man jo aldrig. Vi skal alle sammen lære, at kvalitet koster penge. Når folk vil betale masser af penge for fx tøj og sko, må de lære, at god og sund mad også koster. Jeg tror sagtens, at det kan lade sig gøre, hvis man laver en rigtig strategi for det. Det der mangler er en god markedsføring, som fortæller om kvaliteten i vores lokale fødevarer." sluttede Ernst Trillingsgaard.

En af aftenens gæster var Frank Panduro, som har gjort Horsens verdenskendt i Danmark som kulturby. Hans kommentar til maden lød sådan her "Nu kommer jeg jo fra Horsens, og der har vi ikke andet end et kæmpe svineslagteri, så jeg synes, at det er meget varieret heroppe. Hvis jeg skal være helt ærlig, er jeg rigtig godt misundelig over, at det ikke er mig, der har fundet på det her Det er en rigtig, rigtig god idé. Da vi var værter ved sidste års grand prix, kunne vi ikke finde på andet end at hælde noget sprut på folk. Jeg synes, at det her er fantastisk Jeg får faktisk gåsehud af det. Jeg bliver i rigtig godt humør af det her. Man kan se, at der er kræset om hver eneste ting. Det er meget mere end bare bespisning af en masse mennesker".

Grand Prix veteranen Dario Campeotto var sikker i sin bedømmelse "De marinerede Limfjordsøsters er helt fantastiske. De smager himmelsk. Det er en vinder. Og nummer 2 må være det røgede vildsvineinderlår. Det er det smukkeste, fineste kød. Det er helt på højde med den bedste italienske Prosciutto. Jeg behøver overhovedet ikke at tage til Italien fremover " For Dario var det langt fra første gang, han mødte den Nordjyske mad. "Jeg har fået øjnene op for, at der er mange folk i Nordjylland, som har den rette mentalitet, og som ønsker at lave kvalitet. Vi køber både Læsø salten og smørret fra Aabybro Mejeri hjemme i København, ligesom pølserne fra Slagter Munck i Skagen. Desuden abonnerer vi på fiskekassen fra Skagen food. Så hver onsdag glæder vi os til at åbne og se de friske fisk så får vi lige et pift fra Nordjylland, der siger "Godaw do, så er der fisk".

En af hovedkræfterne i samarbejdet mellem de mange nordjyske fødevareproducenter, Bente Albeck–Madsen fra "Smagen af Nordjylland" var også meget tilfreds med arrangementet. Hun var glad for at kunne omsætte de mange visioner og tanker, der har været i projektet, til en konkret spiselig oplevelse for de mange grand prix–deltagere. "Det er dejligt at kunne præsentere det, det hele handler om, nemlig smagen af de mange nordjyske specialiteter."

Pressebilleder kan downloades på http://www.smagen.dk
 

Læs mere her

tags: København, Horsens, markedsføring, Danmark, Italien, downloade, kulturby, Nordjylland, Aalborg, 2006, penge, slagteri, Melodi Grand Prix, strategi,

mandag den 17. januar 2011

Sejlerliv Mad & Ferie

At sejle er at leve. Let omskrevet efter H.C. Andersen har mange sejlere dette slogan indprentet. Men sejlere lever ikke af saltvand alene. Hvad enten det er et solidt morgenmåltid inden dagens sejlads, frokost til søs eller god middag i havnen, så er forberedelserne og selve indtagelsen af maden en del af sejlsporten.

Bogen Sejlerliv Mad & Ferie slår hul i forestillingen om at der ikke kan laves god og spændende mad i et snævert skibspantry. God mad kan frembringes, hvor lysten til god mad er, selv om der er mange meter vand under kølen og kun meget lidt plads at udfolde sig på.

I bogen findes 58 opskrifter til de tre hovedmåltider, natmad til skipper, varme og kolde drikke samt snacks til hygge på dækket. Bogen indledes en række forslag og ideer til indkøb, forberedelser og udstyr.

Sejlerliv Mad & Ferie er krydret med anekdoter fra en erfaren sejlers logbog, som sammen med dejlige stemningsbilleder og fotos af mad giver lyst til sommerliv til søs.

Her lukkes der op for et moderne, sundt og lækkert sejlerkøkken, hvor alle kan være med store som små! Bogen tilbyder masser af gode ideer og fremgangsmåder, når der døgnet igennem skal laves mad under vanskelige forhold.

Anmeldereksemplarer kan rekvireres hos undertegnede pr mail kjn@kroghsforlag.dk eller telefon 76425122.

Sejlerliv mad & ferie
Af Susanne Engelstoft Rasmussen og Marianne Bjerre
Thaning & Appel
SBN 413–6477–5
125 sider
Kr. 229.–
Udkommer den 24. februar 2006

Udgivet i samarbejde med Dansk Sejlunion
 

Læs mere her

tags: 2006,

søndag den 16. januar 2011

Den store æggebog

Ægget er et af de mest fleksible råstoffer, som naturen har at byde på. Det kan steges, bages, blendes, koges ja, faktisk er der ikke den ting, som ægget ikke kan bruges til.

Overalt i verden indgår ægget i retter, og nogle steder har omeletterne en særlig national status. Tænk bare på den spanske Tortilia, en fransk Omelette Paysanne eller den italienske æggekage Frittata. Italienerne kan desuden byde på omeletrullen Arratolata, der både bruges som dessert og hovedret.

Den store Æggebog præsenterer æggeretter på nye overraskende måder med respekt for traditionen. Her er æggeretter til hverdag og fest. Giv festmiddagen et pift, og rund af med en lækker omelet. Selvom det ikke er det første, man tænker på som dessert, smager det fantastisk. Omeletten skaber et vidunderligt spil til det søde tilbehør og tilfører menuen en spændende afslutning på aftenen.

Bidragyderne er blandt vore fremmeste kokke, der alle ydmygt og fantasifuldt går til æggene.

Bogen indeholder 63 opskrifter som alle er illustreret med farvefotos. Hver opskrift er desuden forsynet med symboler, som beskriver sværhedsgraden, og hvor mange personer opskriften er beregnet til.

Anmeldereksemplar kan rekvireres hos undertegnede via mail kjn@kroghsforlag.dk eller direkte telefon 76 42 51 22

Den Store Æggebog
Af Francis Cardenau, Fabbio Mazzon, Nikolaj Kirk, Bo Jakobsen, Hans Beck Thomsen og Jan Hurtigkarl
sbn 413–6478–3, 158 sider,
kr. 249,00 ib.
 

Læs mere her

tags: Italien,

lørdag den 15. januar 2011

Danisco introducerer nye, mildere YO-MIX?-yoghurtkulturer Nye mejerikulturer til mild yoghurt trods logistiske udfordringer

Efter kæmpe succes i Kina, Mellemøsten og Nordafrika er tiden nu kommet til at udvide konceptet globalt. Danisco har udviklet YO-MIX -yoghurtkulturer, der imødekommer behovet for en mejerikultur, som frembringer en mild syrning under opbevaring. Dette har været et stort problem for yoghurtproducenter over hele verden, eftersom yoghurt har en anderledes smagsprofil i begyndelsen end i slutningen af holdbarhedsperioden.

Det globale yoghurtmarked driver innovationen

Problemet er størst i Asien, Nordafrika, Mellemøsten og Sydamerika, hvor kold opbevaring gennem de forskellige led ikke kontrolleres i så høj grad og ofte ikke overholdes. Yoghurt distribueres til tider ved rumtemperatur, hvilket så medfører yderligere eftersyrning. Selv under disse mindre optimale produktionsforhold forventer kunderne stadig den samme milde yoghurtsmag både i begyndelsen og slutningen af holdbarhedsperioden.

Ved hjælp af særligt udvalgte bakteriestammer og proces-knowhow kan Daniscos YO-MIX -yoghurtkulturer bruges til at fremstille yoghurt med lav eftersyrning under forskellige proces- og opbevaringsforhold.

Med YO-MIX er det nu muligt at fremstille yoghurt med en meget behagelig smag, høj viskositet, let konsistens og begrænset eftersyrning under en lang række temperaturforhold, som helt klart har bidraget til, at den er blevet så populær blandt kunderne siden lanceringen, siger Sonia Huppert, YO-MIX Global Business Director. Hun fortsætter: Planerne for udbredelsen til flere lande forløber godt, og vi er meget glade for dette fine eksempel på videndeling mellem regioner, der viser, at Danisco udnytter sin store globale tilstedeværelse som leverandør af ingrediensløsninger.

Succes på markedet

Selvom produkterne først blev lanceret på markedet for nogle måneder siden, udgør de allerede en betydelig forretning. Mejerikulturen blev oprindeligt udviklet med henblik på Kina, hvor Danisco har en førende position inden for YO-MIX -yoghurtkulturer. Den er siden blevet lanceret og har haft lignende succes på andre vigtige markeder.

For yderligere information: Richard Donovan, Communications Manager, tlf. +33 1 5660 4700

Sonia Huppert, YO-MIX Global Business Director, tlf. +33 1 5660 4700

Læs mere her

tags: Asien, Kina, Mellemøsten, Danisco, bakterie, innovation,

fredag den 14. januar 2011

Ny spændende kogebog

Alia Mansuri er født af syriske forældre og har levet hele sit liv i Danmark. Nu deler hun med entusiasme ud af de lækre retter fra det mellemøstlige køkken, hun er vokset op med og det er et spændende møde!

Det mellemøstlige køkken dækker over retter fra Ægypten, Jordan, Syrien, Libanon og Palæstina og her er lækkerier at hente og inspiration af den mere farverige slags!

Retterne er krydrede, overdådige og enkle, de er tillempet det skandinaviske, men alligevel meget forskellige fra det, vi normalt sætter på bordet på vore breddegrader. Alia præsenterer både de mest almindelige arabiske retter som falafel og arabisk omelet og sin families helt egne favoritter! Ingredienserne spænder bredt over fx lam, yoghurt, linser, kylling, rosenvand, garam masala, ris og pistacienødder.

Her er hovedretter og småretter samt desserter, der får mundvandet til at løbe. Alt tilføjet Alias egne gode råd, oplevelser og opfordringer til blandt andet altid at have plads til en til ved det dækkede bord mad og gæstfrihed hører uløseligt sammen i Alias univers.

Smagsoplevelser fra Tusind og En Nat i moderne forklædning. Bogen udkommer 18. November 2005.

Mød Alia Mansuri på Bogforum 2005 lørdag d. 19. november kl. 11.00–12.00 på stand 67.

Gratis anmeldereksemplarer eller pdf–fil kan rekvireres hos Kroghs Forlag pr. mail kjn@kroghsforlag.dk eller telefon 75823900.
 

Læs mere her

tags: Danmark, skandinavisk,

Tabte 17 kg med 3-Step og vandt 5.000,- kr.

Birgit Filskov, har i mange år prøvet alverdens forskellige metoder for at genvinde den slanke figur, hun havde tidligere. De mange forskellige diæter blev afprøvet netop grundet stadigt stigende problemer med tøjets pasform, men naturligvis også grundet hendes eget velvære.

For Birgit var slankekurene dog ofte besværlige og næsten fuldstændig umulige at følge med pressede hverdage med arbejde, fritidsinteresser og almindeligt socialt samvær, og derfor opgav hun ofte, før den optimale effekt var kommet.

I de senere år har hun derfor ladet vægt være vægt og accepteret, at hendes figur ikke var som tidligere, og dette lige indtil dagen, hvor hendes datter havde klippet en annonce ud omkring 3–Step–kuren.

Denne slankekur, der var baseret på effekten ved syre–/baseregulering, og som samtidigt gav muligheden for at nyde godt af mad og glæde, skabte så megen interesse, at Birgit straks – sammen med familien – ville gå i gang med 3–Step. Til Birgits fornøjelse viste det sig at være absolut det bedste, hun havde gjort i lang tid, for selvom hun "syndede" – altså af og til spiste forkert, ja, så gik vægten i en retning, og dette var nedad! Slankekuren var utrolig nem at følge og blev hurtigt til hendes glæde.

Den hurtige reducering i vægt, som Birgit oplevede samtidigt med, at hun af og til "syndede", gav naturligvis arbejdskollegaer, venner og naboer grund til at frygte, at Birgit var blevet syg, for at være på slankekur og spise forkert kan ikke passe, så der kom adskillelige spørgsmål omkring hendes helbred, men hver gang blev disse spørgsmål hurtigt besvaret med 3–Step–diæten. Birgit blev hurtigt så glad for diæten og dennes effekt ved syre–/basereguleringen, at dette smittede af på hendes omgivelser. Arbejdskolleger, venner og bekendte, der mente, de havde lidt at skulle tabe, begyndte derfor at valfarte til Birgit for at høre, hvad de skulle gøre, og med håbet om stor succes for sine omgivelser fortalte Birgit vidt og bredt om 3–Step–kuren. Hvad Birgit dog ikke vidste var, at selskabet 3–Step havde interne konkurrencer, som betød, at når man anbefalede deres kur og metoder videre, så blev man registreret i de konkurrencer, firmaet har løbende. Det blev derfor et meget overraskende opkald, som Birgit modtog en sen aften for en uge siden, hvor firmaet meddelte Birgit, at hun var en af de personer, der var blevet valgt til at modtage et rejsegavekort på 5.000,– kr. sponseret af 3–Step–gruppen, der består af 40 selvstændige konsulenter i Danmark. Birgit glædede sig naturligvis over beskeden, men fattede stadigt ikke, at hendes glæde ved frivilligt at hjælpe sine omgivelser kunne bringe hende på en tiltrængt ferie sammen med hendes mand.

Syre–/basereguleringen har ud over vægttabet for Birgit – ligeledes bragt en forbedret velvære ved almindelige smerter i leddene på hendes mand, som dog i starten ikke troede på kuren, for hun havde jo prøvet så meget før, men han er i dag ligeledes taknemlig for valget.

Birgit modtager herunder rejsegavekortet af hendes vejleder fra 3–Step Lis Jensen (th.), der sammen med 3–Steps stifter Henning Klausen (tv.) overrakte gavekortet. Nærmere information om 3–Step ses på www.3–step.dk
 

Læs mere her

tags: Danmark, selvstændig, slank, konkurrence,

torsdag den 13. januar 2011

Fødevarestyrelsen følger dioxinsagen tæt

Her åbner www.booman.dk (400)Fødevarestyrelsen følger den tyske dioxinskandale nøje, efter at det i begyndelsen af januar kom frem, at dioxinholdigt foder er blevet distribueret fra en tysk foderproducent. I Tyskland er det dioxinholdige foder blevet videresolgt til knap 5.000 tyske landbrug.

Ifølge Plantedirektoratet, der overvåger dyrefoder på det danske marked, er der kommet to partier af en dioxinforurenet foderblanding til en fodervirksomhed i Danmark, der har anvendt foderet til sine egne tre avlsbesætninger med fjerkræ.

Fødevarestyrelsen undersøger nu i hvilket omfang såkaldte knækæg fra danske avlshøns, der er blevet fodret med det tyske dioxinholdige foder, er blevet anvendt i den danske fødevareindustri. Der kan være fødevarer, der har et indhold af dioxin, som overskrider de tilladte grænseværdier, men Fødevarestyrelsen og DTU vurderer, at der i den konkrete sag ikke umiddelbart er sundhedsmæssige problemer for forbrugerne ved at spise produkter med indhold af de pågældende æg. Forbrugernes indtag af dioxin skal dog så vidt muligt begrænses, og Fødevarestyrelsen arbejder derfor videre med at undersøge, i hvilke produkter æggene i givet fald er blevet anvendt i fødevareindustrien. I tilknytning hertil vil Fødevarestyrelsen udtage prøver af æg fra de besætninger, som har leveret knækæg til fødevareindustrien.

I Danmark tager Fødevarestyrelsen prøver af såvel danske fødevarer som fødevarer fra lande uden for EU og undersøger her for blandt andet dioxin. I EU er det medlemslandene selv, der analyserer foder og fødevarer og orienterer EU gennem Rapid Alert-systemet. Fra EU er der ikke efterretninger om at der skulle være sendt dioxinforurenede fødevarer fra Tyskland til Danmark. Fødevarestyrelsen vil dog nu ekstraordinært undersøge udvalgte tyske fødevarer for dioxin.

Fødevarestyrelsen følger sagen tæt både nationalt og internationalt og opdaterer løbende sine informationer om dioxinsagen.

Fakta: Dioxin er en alvorlig miljøgift og er blandt andet kræftfremkaldende og påvirker hormon -og centralnervesystemet.

Kontakt
For yderligere oplysninger om dioxin i fødevarer kontakt Fødevareberedskabschef i Fødevarestyrelsen, Kim Vandrup Sigsgaard. tlf. 7227 6606.

For yderligere oplysninger om dioxin i foder kontakt, Plantedirektoratet, kontorchef, Henrik Dammand Nielsen, tlf. 4526 3780.

Læs mere her

tags: Danmark, Tyskland, EU, virksomhed, DTU, Fødevarestyrelsen, rektor, miljø,

Fødevarestyrelsen følger dioxinsagen tæt

Her åbner www.booman.dk (400)Fødevarestyrelsen følger den tyske dioxinskandale nøje, efter at det i begyndelsen af januar kom frem, at dioxinholdigt foder er blevet distribueret fra en tysk foderproducent. I Tyskland er det dioxinholdige foder blevet videresolgt til knap 5.000 tyske landbrug.

Ifølge Plantedirektoratet, der overvåger dyrefoder på det danske marked, er der kommet to partier af en dioxinforurenet foderblanding til en fodervirksomhed i Danmark, der har anvendt foderet til sine egne tre avlsbesætninger med fjerkræ.

Fødevarestyrelsen undersøger nu i hvilket omfang såkaldte knækæg fra danske avlshøns, der er blevet fodret med det tyske dioxinholdige foder, er blevet anvendt i den danske fødevareindustri. Der kan være fødevarer, der har et indhold af dioxin, som overskrider de tilladte grænseværdier, men Fødevarestyrelsen og DTU vurderer, at der i den konkrete sag ikke umiddelbart er sundhedsmæssige problemer for forbrugerne ved at spise produkter med indhold af de pågældende æg. Forbrugernes indtag af dioxin skal dog så vidt muligt begrænses, og Fødevarestyrelsen arbejder derfor videre med at undersøge, i hvilke produkter æggene i givet fald er blevet anvendt i fødevareindustrien. I tilknytning hertil vil Fødevarestyrelsen udtage prøver af æg fra de besætninger, som har leveret knækæg til fødevareindustrien.

I Danmark tager Fødevarestyrelsen prøver af såvel danske fødevarer som fødevarer fra lande uden for EU og undersøger her for blandt andet dioxin. I EU er det medlemslandene selv, der analyserer foder og fødevarer og orienterer EU gennem Rapid Alert-systemet. Fra EU er der ikke efterretninger om at der skulle være sendt dioxinforurenede fødevarer fra Tyskland til Danmark. Fødevarestyrelsen vil dog nu ekstraordinært undersøge udvalgte tyske fødevarer for dioxin.

Fødevarestyrelsen følger sagen tæt både nationalt og internationalt og opdaterer løbende sine informationer om dioxinsagen.

Fakta: Dioxin er en alvorlig miljøgift og er blandt andet kræftfremkaldende og påvirker hormon -og centralnervesystemet.

Kontakt
For yderligere oplysninger om dioxin i fødevarer kontakt Fødevareberedskabschef i Fødevarestyrelsen, Kim Vandrup Sigsgaard. tlf. 7227 6606.

For yderligere oplysninger om dioxin i foder kontakt, Plantedirektoratet, kontorchef, Henrik Dammand Nielsen, tlf. 4526 3780.

Læs mere her

tags: Danmark, Tyskland, EU, virksomhed, DTU, Fødevarestyrelsen, rektor, miljø,

Fødevarestyrelsen følger dioxinsagen tæt

Her åbner www.booman.dk (400)Fødevarestyrelsen følger den tyske dioxinskandale nøje, efter at det i begyndelsen af januar kom frem, at dioxinholdigt foder er blevet distribueret fra en tysk foderproducent. I Tyskland er det dioxinholdige foder blevet videresolgt til knap 5.000 tyske landbrug.

Ifølge Plantedirektoratet, der overvåger dyrefoder på det danske marked, er der kommet to partier af en dioxinforurenet foderblanding til en fodervirksomhed i Danmark, der har anvendt foderet til sine egne tre avlsbesætninger med fjerkræ.

Fødevarestyrelsen undersøger nu i hvilket omfang såkaldte knækæg fra danske avlshøns, der er blevet fodret med det tyske dioxinholdige foder, er blevet anvendt i den danske fødevareindustri. Der kan være fødevarer, der har et indhold af dioxin, som overskrider de tilladte grænseværdier, men Fødevarestyrelsen og DTU vurderer, at der i den konkrete sag ikke umiddelbart er sundhedsmæssige problemer for forbrugerne ved at spise produkter med indhold af de pågældende æg. Forbrugernes indtag af dioxin skal dog så vidt muligt begrænses, og Fødevarestyrelsen arbejder derfor videre med at undersøge, i hvilke produkter æggene i givet fald er blevet anvendt i fødevareindustrien. I tilknytning hertil vil Fødevarestyrelsen udtage prøver af æg fra de besætninger, som har leveret knækæg til fødevareindustrien.

I Danmark tager Fødevarestyrelsen prøver af såvel danske fødevarer som fødevarer fra lande uden for EU og undersøger her for blandt andet dioxin. I EU er det medlemslandene selv, der analyserer foder og fødevarer og orienterer EU gennem Rapid Alert-systemet. Fra EU er der ikke efterretninger om at der skulle være sendt dioxinforurenede fødevarer fra Tyskland til Danmark. Fødevarestyrelsen vil dog nu ekstraordinært undersøge udvalgte tyske fødevarer for dioxin.

Fødevarestyrelsen følger sagen tæt både nationalt og internationalt og opdaterer løbende sine informationer om dioxinsagen.

Fakta: Dioxin er en alvorlig miljøgift og er blandt andet kræftfremkaldende og påvirker hormon -og centralnervesystemet.

Kontakt
For yderligere oplysninger om dioxin i fødevarer kontakt Fødevareberedskabschef i Fødevarestyrelsen, Kim Vandrup Sigsgaard. tlf. 7227 6606.

For yderligere oplysninger om dioxin i foder kontakt, Plantedirektoratet, kontorchef, Henrik Dammand Nielsen, tlf. 4526 3780.

Læs mere her

tags: Danmark, Tyskland, EU, virksomhed, DTU, Fødevarestyrelsen, rektor, miljø,

onsdag den 12. januar 2011

Fanø Laks modtager Børsens fødevarepris

Fanø Laks har netop modtaget et diplom i Børsens Fødevarepris 2010-11 som én ud af i alt ni håndplukkede leverandører af sublim smag og råvarekvalitet.
Som Børsens gastronomiredaktør Ole Troelsø udtrykker det:
Produktet er særdeles delikat. Balancen mellem røg og salt er perfekt, og selve konsistensen er nærmest ubeskriveligt lækker, på én gang fast og samtidig mør i en vekselvirkning som er helt unik."

Fanø Laks grundlægger, Henning Rasmussen, og datter, Anne Rasmussen er naturligvis stolte over diplomet.
Køkkencheferne på landets bedste restauranter har blåstemplet den håndsaltede og ferskrøgede laks fra Henning Rasmussens røgeri som én af markedets mest eftertragtede råvarer. På Restaurant D Angleterre i København er Fanø Laks et stensikkert hit på menukortet.

Hemmeligheden bag Fanø Laksens uovertrufne smag og konsistens er tid, masser af tid, samt en konsekvent holdning til kvalitet og ikke mindst en kærlig hånd. Henning Rasmussen, der tidligere har drevet delikatesseforretningen Fanø Fisk i 18 år, har raffineret sine metoder igennem en årrække, og røber ikke gerne detaljer i processen.

Dog kan det afsløres, at de nordatlantiske laks leveres friskfanget fra Norge. De trimmede laksesider tør og håndsaltes i et nøje tidsrum og processen består bl.a. af tilførsel af ny røg og præcise intervaller af frisk vesterhavsluft.
Laksesiderne nedkøles og modnes undervejs i processen af flere omgange.
Henning Rasmussen har egne metoder til at afgøre hvornår laksen er færdig - han siger selv, at laksen er færdig, når den føles som låret på en ung kvinde fortæller hans datter Anne Rasmussen med et glimt i øjet.

Hver uge producerer Fanø Laks 4-500 laksesider på denne facon.
Aftagerne er fortrinsvist landets mest estimerede restauranter, men den lækre laks fås også i udvalgte delikatesse- og slagterforretninger landet over.

Se opskrifter og få mere information på www.fanoe-laks.com

Fakta om Børsens Fødevarepris
Siden 2004 har dagbladet Børsen præmieret en række dagligvarer af særlig høj kvalitet.
Formålet med Børsens Fødevarepris er at medvirke til at sætte fokus på vigtigheden af kvalitet frem for kvantitet.
De præmierede produkter er udvalgt henover året af Børsens gastronomiredaktion og prøvesmagt samt præmieret af et panel med deltagelse af kendte danske kokke, bl.a. Francis Cardenau, Paul Cunningham, Thomas Herman, Jens Peter Kolbech, Wassim Hallal og Kenneth Hansen.

Læs mere her

tags: København, restaurant, 2010, Norge, Børsen, råvarer,

'Drop Slankekuren' - website og nyt madmagasin

Websitet Dropslankekuren.dk udsender nu sit første magasin om fedtfattig madlavning og livsstil.

Januar er højsæson for nytårsløfter og slankekur. I flere år har websitet Dropslankekuren.dk vist en anden og mere farbar vej: Drop slankekuren - og lev fedtfattigt hver dag.

Nu udsender folkene bag websitet, ægteparret Beate Mulvana Grandahl og Benny Christen Grandahl, deres eget magasin med samme titel og målsætning som websitet.

Første nummer ser nærmere på hvordan du fjerer f.eks. Valentisdag d. 14. februar uden at skulle bekymre dig om at stå på vægten næste morgen. Der ruskes også godt op i folks forstilling fikse ide om, at man da skal indlede det nye år med at slanke sig og argumenterer for at man i stedet helt skal droppe slankekuren og i stedet leve fedtfattigt hver dag!

Magasinet giver også et eksempel på, hvordan madplanen for en hel uge kan se ud, hvis du springer ud I at leve fedtfattigt. Her mangler ikke noget, for der er både dansk bøf, pizza, lassagne, bankekød og karrysuppe på menuen. Altså helt almindelige gode, danske retter, bare tilberedt fedtfattigt. Og vi garanterer at hverken unger eller gæster kan smage det!

Du kan købe bladet og læse det online eller skrive det ud fra www.zinio.dk.

Læs mere her

tags: nytår, slank,

tirsdag den 11. januar 2011

Bestil Valentines day overraskelsen på Just-Eat.dk

Danmarks største madportal Just–Eat tilbyder Valtines surprise pakker i samarbejde med Sprutbringeren Århus.

Nu kan Århusianerne bestille Valentines day surprise pakken direkte på just–eat.dk og få den leveret til døren af Sprutbringeren. Leveringen sker på kun 45 minutter.

En surprise pakke består af 1 flaske champagne, 1 æske chokolade samt 1 rød rose som prikken over i’et.

På Just–eat.dk kan man bestille mad fra flere end 950 restauranter over hele Danmark, nu i en kort periode tilbydes også Valentines pakkerne som et sjovt lokalt tiltag kun i Århus.

Indehaver sprutbringeren udtaler "Vi ønsker at tilbyde Århusianere en sjov måde at overaske deres kæreste på som er både sjovt, nemt og bekvemt og vi kan hjælpe den travle Århusianer på kun 45 minutter".

Bestilling af Valentines surprise pakken kan ske på adressen www.valentines.just–eat.dk.

Just–Eat.dk er Danmarks ubetinget største portal for Online bestilling af mad.
Portalen samarbejder med 950 individuelle restauranter landet over og formidler omkring 500.000 måltider og bordreservationer om måneden.
 

Læs mere her

tags: restaurant, Danmark, Århus, portal, chokolade,