tirsdag den 24. januar 2012

Slå-katten-af-tønden fastelavnskage

Odense marcipan vil gerne inspirere med nye opskrifter og fotos på børnenes fastelavnskage og lækre muffins med nougat og marcipan

Fastelavns kage med marcipankatte
1 bradepande

4 æg
300 g sukker
200 g smør
200 g Odense Blød Nougat
200 g hvedemel
1 tsk. bagepulver
2 spsk. vaniljesukker
4 spsk. kakao

Odense Marcipanlåg og pastafarver og ekstra ren rå marcipan til dekoration.

Pisk æg og sukker til en luftig og skummende æggesnaps. Smelt smørret i en gryde, tag gryden af varmen og smelt nougaten heri. Sigt hvedemel, bagepulver, vaniljesukker og kakao i æggesnapsen og rør det sammen med nougat-smør. Kom dejen i en smurt bradepande og bag kagen ca. 30 min. ved 170° C. Lad kagen køle af.

Læg marcipanlåget hen over den afkølede kage og skær det til. Bland marcipan med pastafarver efter egne ønsker til dekoration. Rul marcipanen ud mellem to stykker bagepapir og skær f.eks. to bælter til at sætte rundt om tønden samt katte ud af marcipanen. Brug det afskåret marcipanlåg til øjne og knurhår. Lav serpentiner af udrullet marcipan i andre farver.

Fastelavns muffinboller med nougat og marcipan
12 stk.

2 dl mælk
25 g gær
3 æg
1 spsk. sukker
2 tsk. salt
1 spsk. honning
125 g smør
Ca. 500 g hvedemel

75 g Odense Blød Nougat
100 g Odense Færdig Kransekagemasse
Pynt: Et sammenpisket æg til pensling + evt. mørk chokolade

Brug en røremaskine eller sæt dejkrogene på elpiskeren og find en stor skål.
Gæren røres ud i lun mælk og æggene røres i et ad gangen. Tilsæt sukker, salt, honning, smør og halvdelen af melet og rør det godt sammen. Drys resten af melet i lidt ad gangen, mens der røres og lad dejen hvile 1 time. Fordel dejen med skeer i smurte muffinforme. Lav en god fordybning i hver med fingeren og fyld den med nougat og kransekagemasse.
Fold dejen hen over og vend bollen i formen så lukningen vender nedad.
Lad dem hæve lunt i 45 min. og pensl med æg. Bages i 20-25 min. ved 180° C.
Afkøl på rist og pynt med glasur eller smeltet chokolade.

Læs mere her

søndag den 22. januar 2012

Danskerne: Latte skal laves med frisk mælk.

En god café latte skal laves med frisk mælk. Det mener 75 procent af danskerne, viser en ny undersøgelse fra Userneeds.

Og det at lave en café latte med frisk mælk nu blevet nemmere, med den nyeste kaffemaskine fra Nespresso: Lattissima+. Den leverer ikke alene Nespressos velkendte kaffeoplevelse, men kan også ved et enkelt tryk på en knap lave flere forskellige mælkebaserede kaffedrikke baseret på frisk mælk. Nespressos nyeste maskine har et unikt one touch system, der leverer fyldigt mælkeskum der er ideelt til f.eks. en cappuccino eller latte macchiato - uden brug af ekstraudstyr.

På den måde kan danskerne få bragt caféoplevelsen hjem i stuen hurtigere og nemmere end nogensinde før. Og med mulighed for selv at bestemme både kaffe og mælketype. Det er nemlig ikke lige meget for danskerne hvilken slags mælk de bruger i kaffen. Ifølge Userneeds undersøgelsen at især kvinderne foretrækker en fedtfattig mælkevariant. Hele 53 procent foretrækker skummet eller minimælk i kaffen. Hos mændene er det tal kun 36 procent

Danskerne er vilde med at lave cafékaffe derhjemme. 43 procent af de adspurgte danskere mener, at det har stor eller afgørende betydning for dem, at de kan lave mælkebaserede kaffedrikke derhjemme, og 49 procent gør det en eller flere gange om ugen.

Lattissima+ har ligesom Nespressos andre maskiner et lækkert design og er samtidig så lille og kompakt, at den ikke fylder meget på køkkenbordet. Maskinen indeholder en ny type steaming-teknologi, der kombineret med et nyt system til mælkeskum laver fyldigt mælkeskum, som er ideelt til kaffen.

Nespresso Lattissima+ kan købes i Nespresso Boutique, Inspiration, Imerco, Punkt1, Kop & Kande, Elgiganten, Magasin, Bahne samt andre isenkræmmere og teknik- og boligforretninger landet over. Priser fra 2.599 kr.

Læs mere her

tags: Elgiganten, teknologi, Imerco, øl,

lørdag den 21. januar 2012

Fræk dansk Pop Art til tyske snack-gnaskere

Når snackhungrende tyskere køber ind i et af landets 325 Netto markeder, kommer en hel del ud af butikken med et stykke dansk kunst. Det er Pop Art-kunstneren Steffen Kindt, som efter en række succesrige udstillinger i Tyskland nu balancerer på grænsen til et folkeligt gennembrud hos vores sydlige naboer. For selv om tyskerne stadig elsker deres Schinkenknacker, Knödeln og Bratkartoffeln, gnasker de også rigtig mange snacks i sig. Og her til vinter 2012 er Steffen Kindts billede ?Biker? blikfang på tysk Nettos ?Favorit Mix?.

?Jeg blev spurgt, om jeg ville være med i tysk Nettos ?Ess-Kunst?(spise-kunst)-projekt, som har kørt siden 2003. Og jeg synes ærligt talt, at Netto i Tyskland har været ret modige ved at vælge mig , tidligere har jeg jo oplevet at få lukket et par danske udstillinger for at være for fræk, ligesom mit billede med Dronning Margrethe vakte en del postyr, da det først hængte i Londons Underground og bagefter i Berlin. Så det er bare sjovt at være med, og da jeg er omtalt på bagsiden af posen, kan folk jo altid google mig, hvis de vil se mere.?


Læs mere her

tags: 2003, Tyskland, Dronning Margrethe, kunst, London, 2012,

onsdag den 18. januar 2012

Muffinshjerter til Valentine

Odense Marcipan vil gerne inspirere alle romantikere og kageelskere med en ny hjertelig opskrift til Valentin den 14. februar

Hjertelige jordbærmuffins
16 stk.

150 g smør
150 g hvid chokolade
3 æg str. M/L
100 g sukker
100 g Original Odense Marcipan
150 g hvedemel
1 tsk. bagepulver
8 store flotte jordbær

Smelt smørret for svag varme i en gryde. Hak chokoladen og smelt den under omrøring i det varme smør. Pisk æg og sukker til en skummende og luftig æggesnaps.

Riv marcipanen i æggesnapsen og pisk til den er luftig og cremet. Sigt hvedemel og bagepulver i dejen og rør det sammen med chokoladesmørret.

Fordel dejen i smurte muffinsforme, gerne hjerteformede, og kom et halvt jordbær i hver. Lad skærefladen på jordbærret vende op. Bag kagerne i 20 min. ved 180° C.

Afkøl og server dem drysset let med flormelis.

Billedtekst:
Muffinhjerter med marcipan og jordbær er årets nye Valentin opskrift fra Odense Marcipan

Læs mere her

tags: Odense, chokolade, roman, muffin, Ford, øl,

fredag den 13. januar 2012

Kongelige Cupcakes

Der er sendt bud efter smagfulde lækkerier fra Agnes Cupcakes, når Dronning Magrethe på lørdag afholder hendes 40 års regentjubilæum I DR?s koncerthus. Det eksklusive cupcake-bageri leverer nemlig 2000 cupcakes, udviklet specielt til Kongehuset i anledningen af den store dag.

Agnes Cupcakes har sammen med tidligere Noma souchef Søren Westh , udviklet den særlige opskrift, der skal behage de royale smagsløg.

Resultatet blev en dyb mørk kvalitetschokolade med kaffecreme og en matchende friskrørt frosting, drysset med hindbær og en pink stjerne på toppen. Navnet på hofretten er Queens Delight, og smagen beskrives som udsøgt og intens.

Queens Delight serveres til festforestillingen, der foregår I DR?s Koncertsal på lørdag, hvor regentparret og de mange hundrede gæster kan nyde den kongelige kreation. Her vil den blive serveret på høje cupcake-tårne, designet af danske Johannes Torpe Studios.

For at fejre Dronningen, og give danskerne muligheden for at få en bid af den royale kage, er Queens Delight også at finde i Agnes Cupcakes butikkerne fra fredag morgen og de næste to uger frem.

Læs mere her

tags: Dronningen, regentparret, retten, chokolade, koncert, Queen,

fredag den 6. januar 2012

Amerikanske Snapple får hjælp af dansk bureau til relancering af globalt brandsite

Da Snapple.com forleden slog dørene op til deres nye globale brandsite snapple.com havde et dansk bureau en finger med i spillet. Hello Monday har stået for design og udvikling, mens Snapples marketingbureau Campire i New York har stået for indholdsproduktionen.

"Briefen fra Snapple, lød på at lave et html-site som fungerer på tværs af forskellige platforme, men som føles som et Flash-baseret oplevelsessite. " Siger Creative Director Jakob Kahlen og fortsætter: "Ideen med sitet er at samle alle Snapples mange aktiviteter på sociale medier eet sted, hvor man selvfølgelig også kan læse om Snapples produkter. Med det nye site får Snapple agregeret videoer, tweets, facebookopdateringer, konkurrencer, promoer m.m. sammen i een samlet kanal - en digital puls for brandet - og sparer i øvrigt en masse arbejde med at holde forskellige platforme opdateret med det samme indhold."

I tråd med Snapples øvrige markedsføring, skulle der ikke spares på animationer og visuelle effekter, så bureauets udviklerne kom på overarbejde for at sikre at brugerne får en god oplevelse på både Tablets, Smartphones og desktop computere. Indholdsdelen af sitet er baseret på den gratis platform Wordpress, som oprindeligt var et blog værktøj, men som fungerer glimrende som grundlag for denne type websites.

Snapple er en veletableret del af amerikansk populærkultur. Læskedrikken findes i mere end 50 forskellige varianter og ejes af The Dr. Pepper Snapple Group, der blandt andet også ejer Dr. Pepper og Schweppes.

Se sitet på: www.snapple.com

Læs mere her

tags: New York, markedsføring, computer, konkurrence, øl,

søndag den 1. januar 2012

Hver tiende bestiller færdig nytårsmad

En god middag bestående af mere eller mindre gastronomiske oplevelser er en fast del af de fleste danskeres nytårsaften, og størstedelen går selv i køkkenet og tryller. Men ifølge en spørgeundersøgelse foretaget af Just-Eat har hver tiende dansker i år besluttet at bestille en færdig nytårsmenu udefra.

Nytårsaften er noget specielt. I hvert fald for de fleste danskere, og især maden er et af de områder, der bliver prioriteret rigtig højt på årets sidste dag. Derfor går de fleste også selv i køkkenet for at lave nytårsmaden, men i år har hver tiende dansker besluttet sig for at bestille nytårsmenuen udefra.

Faktisk er det 14 procent af danskerne, der får maden udefra, men 4 procent af dem får mad leveret, som de selv skal tilberede, hvorimod de 10 procent får leveret en færdig nytårsmenu, som de bare skal sætte tænderne i.

- Ligesom i dagligdagen handler det om, at danskerne har behov for at spare tid. Derfor prioriterer flere og flere at bestille maden udefra, så de har bedre tid til andre gøremål, og det gælder altså også for nytårsaften, siger Mads Eriksen, der er administrerende direktør i Just-Eat.dk.

Sushi som nytårsmad
Den mest populære type nytårsmenu er sushi. Just-Eat tilbyder en færdig nytårsmenu leveret til døren fra i alt ni restauranter, og hele fire af dem er sushi-restauranter.

- Vi har i det seneste års tid mærket en eksplosiv stigning i bestillinger af sushi, og den tendens gælder også for vores nytårsmenuer. Cirka 60 procent af vores nytårsbestillinger er fra en af sushi-restauranterne, men sushi er også oplagt til en god nytårsaften, hvor der i mange familier er tradition for at spise fisk, siger Mads Eriksen, direktør i Just-Eat.dk.

Der er dog også andre muligheder, hvis man vil have Just-Eat til at levere en færdig nytårsmenu. I København og omegn kan man vælge nytårsmenuer fra for eksempel Bistro Boheme, Gourmandiet og Aamanns, mens århusianere kan vælge mellem steder som Slagter Fisker og Det Franske Hjørne.

Om Just-Eat
Just-Eat så dagens lys i Danmark i 2001. Hovedkontoret for Just-Eat gruppen ligger nu i London, og i alt opererer Just-Eat i 16 lande over hele verden. Bare i Danmark leverer Just-Eat i gennemsnit 25.000 måltider hver eneste dag, og du finder mere end 1600 danske restauranter, som leverer deres mad gennem Just-Eat. I Danmark har Just-Eat kontorer i henholdsvis Århus og Gentofte og beskæftiger mere end 130 medarbejdere. Målet for 2012 er, at Just-Eat.dk vækster med 20 procent.


Læs mere her

tags: København, direktør, restaurant, Danmark, Århus, 2001, nytår, London, 2012, øl,