søndag den 30. september 2012

Ny Grand Cru gulerod fra Lammefjorden

Årets Grand Cru Lammefjordsgulerod kåres fredag den 5. oktober. For andet år i træk sker det på FEMINA Livsstilsmesse i Forum København. Her vil tre kyndige dommere bedømme de gulerødder, som er udpeget til finalen.

Disse gulerødder kommer fra tre medlemmer af Lammefjordens Grøntsagslaug og blev udvalgt efter en blindsmagning på laugets generalforsamling. Finalisterne er Flemming Risegaard, som har vundet de to foregående år, Boje Skytte og Hans Møller Olsen.

Dommerne i år er restauratør Kim Gravenhorst, Beghuset i Dragør, forfatter og madskribent Beagle Iuel-Brockdorff og kommunikationsrådgiver og foredragsholder Georg Julin.

FEMINA Livsstilsmesse har fokus på blandt andet mad og sundhed og viste sig sidste år at være en god ramme om kåringen af årets bedste Lammefjordsgulerod. Lammefjordens Grøntsagslaug har selv en stand på messen, der er åben fredag til søndag.

Det er 16. gang, at årets Grand Cru Lammefjordsgulerod kåres. De tre dommere vil vurdere finale-gulerødderne ud fra bl.a. saftighed, smag, sprødhed og udseende.

De specielle forhold på den tidligere fjordbund gør Lammefjorden velegnet til dyrkning af specialafgrøder. Der er masser af næringsstoffer i den fine jord, som også har et højt naturligt indhold af kalk. Derfor kan Lammefjorden levere kvalitetsgrøntsager gulerødder, kartofler, porrer, løg, pastinak, asparges og andre specialafgrøder.

Pressen er velkommen til at overvære kåringen af Grand Cru Lammefjordsguleroden 2012, der begynder kl. 18 i Demokøkkenet på balkonen i Forum fredag den 5. oktober.

Læs mere her

tags: København, EM, jorden, 2012, rock, kommunikation, forfatter, gulerødder,

lørdag den 29. september 2012

Uønskede reklamer - nej tak

Der er rabat på alt på internettet. Elektronisk handel er blevet den moderne markedsplads, og der er kamp om kunderne, som forlængst har lært at købe ind på amazon, ebay, osv.
På internettet er det kunderne der sætter dagsordenen, og det er hurtigt at finde frem til den butik, der har de bedste tilbud. Derfor har der udviklet sig en ny trend, hvor små handelshjemmesider specialiserer sig i gode gammeldags slagtilbud; det er ikke længere det store sortiment der tæller, men det at have branchens bedste priser. Tilbudene kører i korte perioder, og det er om at være hurtig, når gode handelsmuligheder opstår. Tilbudsjagten er blevet digital, og det er igen forbrugernes købelyst der bestemmer, hvor gode rabatterne skal blive.

Men der er stadig ét punkt, hvor det ikke er kunderne som bestemmer - rekla-mer¬ne. Hvis man kan li' at handle på nettet, kan man hurtigt få sin indbakke fyldt med nyheds¬mails, der dagligt minder én om, at der er tilbud på produkter, man ingen inte¬res¬se har i at købe. Indtil nu har det været den pris, man som e-handler har måttet betale for at handle billigt - men det er slut nu!

På www.dealsites.dk samles en række danske hjemmesider, der hver har unikke slagtilbud til den almindelige forbruger. Ved at følge med på sidens oversigt over nettets bedste tilbud, kan de ivrige købere sikre sig, at de ikke går glip af nogen af de gode tilbud. Den travle forbruger kan i stedet udnytte den unikke brugerflade på www.dealsites.dk, hvor man kan customize sit helt eget nyhedsbrev efter en række søgekriterier: emnet for tilbudet, hvilke kommuner tilbudet er i, hvad prislejet er og hvor stor rabatten er i procent.
På den måde kan man undgå de mange irriterende tilbuds-mails, og i stedet få én mail, hvor alle de gode tilbud er samlet; man bestemmer endda selv hvor tit man vil modtage tilbuds-oversigten.

Så hvad enten man er til rejser, elektronikprodukter, wellness-oplevelser, fritidssjov, hus- og haveartikler eller måske ligefrem håndværkerhjælp, så er www.dealsites.dk den perfekte løsning for travle forbrugere med hang til gode rabatter. Servicen er helt gratis, og den dækker tilbud fra alle regioner i landet.
Der er ingen dårlige køb på www.dealsites.dk. Men den unikke mulighed for personligt at indstille sine interessekriterier sørger for, at man kun modtager interessante tilbud.


Læs mere her

tags: internet, markedsplads, stemmer,

Top kok tror på medaljer ved OL i madlavning

Top kokken , Mette Hvarre Gassner, der til daglig slår sine folder på Restaurant "Ti trin Ned" i Fredericia og som bl.a. er kåret til årets kok 2011 tror på medaljer ved det kommende OL i Madlavning ( The Culinary Olympic games) der afholdes i perioden fra d. 4- 10 oktober i Erfurt, Tyskland.

Jagten på medaljer indledes for alvor når OL i madlavning starter den 4. oktober i Erfurt, hvor det danske kokkelandshold deltager blandt 50 øvrige nationer. Her vil 14 af Danmarks dygtigste kokke forfølge barnedrømmen om at stå på medajleskamlen ved et OL. En drøm, som helte tiden fostrer nye talenter i kokkefaget. Og som altså kulminerer hvert fjerde år, når De Olympiske Lege er på programmet.

Lige nu er fokus er på Erfurt og de danske stortalenter er allerede i gang med forberedelserne. Ved det års OL i madlavning stiller Danmark med et reaktivt nyt og uprøvet hold i forhold til internationale konkurrence sammenhænge ikke des mindre består holdet af en stribe store profiler, som bl.a. årets kok 2011 og bronze vinder ved Nordens bedste kok 2012, Mette Havrre Gassner fra Ti trin Ned i Fredericia og årets kok 2012, Daniel Kruse fra Stammershalle Badehotel på Bornholm. Kendetegnede for det hele det danske kokkelandshold, er at alle har gastronomisk øje for detaljer og hang til pertentlighed.

Konkurrencen er hård
Talentmassen ved et OL er altid stor og specielt de øvrige skandinaviske lande og Tyskland og Frankrig har Mette Hvarre Gassner fra Ti trin Ned i Fredericia, store forventninger til. "Til trods for det har jeg en personlig ambition om at vinde medajler. Jeg er bevidst om at det bliver et langt sejt træk, der kræver, at alt går op i en højere enhed og at den gastronomiske linje, som er forankret i det nordiske køkken "spiller maks" på selve konkurrencedagene, fortæller Mette Hvarre Gassner.

Forskellige kategorier
Ved OL konkurrencers inden for en række forskellige kategorier, som bl.a. er koldt bord, menu, fest fad, varmt køkken og desserter inden for hvert kategori udloddes en række point - mellem 0-100 point. Efterfølgende kåres inden vinder inden for hvert af de forskellige kategorier.

Resultaterne kommer langt fra af sig selv
For Mette Hvarre Gassner,der er en del det danske kokkelandshold betyder det en arbejdsuge på langt over 80 timer om ugen. I hverdagene står Mette forsat bag gryderne i restaurant Ti trin Ned i Fredericia og i weekenderne træner hun sammen med den øvrige del af kokkelandsholdet. Så Mette ser frem til en mere rolig tid sammen med ægtefælden Rainer Gassner, som hun driver Ti trin Ned med, når OL er overstået.

Yderligere information kan findes på:
http://www.titrinned.dk
http://www.kokkelandsholdet.dk
http://2012.olympiade-der-koeche.de/en/press/press-releases.html


Læs mere her

tags: Danmark, 2011, Tyskland, restaurant, Frankrig, bronze, Bornholm, OL, 2012, Fredericia, skandinavisk, konkurrence,

torsdag den 27. september 2012

Prisbelønnet dansk designer klæder Aalborg Nordguld Akvavit eksklusivt på

Kunst og kvalitet går op i en højere enhed, når Aalborg Nordguld Akvavit bliver pakket smukt ind af den danske grafiske designer Naja Conrad-Hansen, som også har Louis Vuitton og Max Mara blandt sine kunder.

Den nye Aalborg Nordguld Akvavit Limited Edition 2012 forkæler både øjne og smagsløg. De gyldne dråber er destilleret på rav, der giver en helt unik smag, og flasken fås lige nu i en eksklusiv indpakning, som er dekoreret af den internationalt anerkendte danske designer Naja Conrad-Hansen.

Naja Conrad-Hansen har modtaget masser af international hæder og er blandt andet udvalgt som "200 best illustrators worldwide 2011/2012 af designmagasinet Lürzer's Archive. Naja Conrad-Hansen designer især print- og mønsterdesign og har blandt andre Louis Vuitton, Adidas, Max Mara og modemagasinet ELLE på sin kundeliste. Og nu altså også Aalborg Akvavit.

Jeg har fået frie hænder til at gøre, hvad jeg har lyst til. Først har jeg smagt på akvavitten og fået en fornemmelse af produktet. De associationer, jeg får, fortolker jeg ud i farver, og jeg har også tegnet og malet med inspiration fra de specifikke detaljer ved rav, fortæller Naja Conrad-Hansen om arbejdet med Aalborg Nordguld Akvavit Limited Edition 2012.

Flere unge får smag for akvavit
Flere unge har fået øjnene op for skønheden ved akvavit, og den eksklusive indpakning af Aalborg Nordguld Akvavit er blot et af flere tiltag, der skal imødegå den stigende interesse.

I foråret lancerede vi Aalborg Nordguld Akvavit i en nydesignet flaske, og samarbejdet har været en helt naturlig videreudvikling. I takt med, at interessen for det danske og nordiske køkken boomer, oplever vi, at flere unge får smag for akvavit og især den gyldne Nordguld Akvavit appellerer til moderne forbrugere forklarer Gitte Seierup, der er Senior Brand Manager for Aalborg Akvavit.

Aalborg Nordguld Akvavit Limited Edition 2012 kan købes i velassorterede supermarkeder til 169,95 kr. (vejledende udsalgspris).

###

Om De Danske Spritfabrikker / Pernod Ricard Denmark A/S
De Danske Spritfabrikker er et paraplynavn under Pernod Ricard Denmark A/S og omfatter virksomhedens lokale brands Aalborg Akvavit og Gammel Dansk. Pernod Ricard Denmark er ejet af den franske Pernod Ricard-koncern, som er den ene af verdens to største spiritus- og vinvirksomheder. I Danmark er Pernod Ricard markedsleder med markedets bredeste sortiment, der spænder fra stærke internationale mærker som Absolut Vodka, Jameson whiskey, Havana Club rom og Jacob s Creek vin til lokale klassikere som Aalborg Akvavit og Gammel Dansk. Du kan læse mere på www.pernod-ricard-denmark.com eller www.aalborgakvavit.dk.

###

FAKTA

Om designeren
Naja Conrad-Hansen har opnået stor international anerkendelse for sit arbejde, der omfatter illustration, maleri, grafisk design, art direction, print- og mønsterdesign. Hun er uddannet MA i Visual Communication fra Danish Design School i 2003 og har siden arbejdet for kunder i hele verden, blandt andre Max Mara, Louis Vuitton og Adidas, ligesom hendes illustrationer er blevet bragt i prisvindende bøger, eksklusive magasiner og på udstillinger.

Nordgulds unikke opskrift
Aalborg Nordguld Akvavit er den eneste akvavit i verden, der er destilleret på rav. Ravet er skabt i gennem millioner af år og bidrager med unikke smagsnoter til den klassiske gyldne luksusakvavit lagret på Oloroso-sherryfade.

Ny, moderne flaske
I foråret blev Aalborg Nordguld Akvavit relanceret i en ny flaske, hvis form er inspireret af et klassisk akvavitglas. Når et akvavitglas vendes på hovedet, ligner det flaskehalsens form.

Markedsleder
Aalborg Akvavit er markedsleder og suverænt det største mærke i Danmark. Salget udgør over 70 procent af det totale salg af akvavit og snaps.
Kilde: The Nielsen Company, juli 2012

Mød Aalborg Akvavit på facebook
Aalborg Akvavits facebook-side er hastigt voksende med mere end 33.500 tilhængere fordelt både på unge, midaldrende og ældre. Læs mere på www.facebook.com/aalborgakvavit.

Snapseguide
Med Snapseguiden kan yndlingssnapsen parres med frokosten, og man kan gå på opdagelse i det brede smagsunivers. Læs mere på www.aalborgakvavit.dk


BILLEDER

Højtopløselige fotos af Naja Conrad-Hansen og Aalborg Nordguld Akvavit Limited Edition 2012 kan downloades fra:
http://pernod-ricard-nordic.resolutmrm.com - User Name: Press-DK, Login: Press-DK

Læs mere her

tags: Danmark, 2011, 2003, downloade, Adidas, Havana, Aalborg, 2012, virksomhed, supermarked, Vuitton, Design,

søndag den 23. september 2012

Kilde til farlig tjekkisk spiritus stadig en gåde

Fødevarestyrelsen råder forbrugere fra Danmark til at være særdeles varsomme med at købe eller drikke tjekkisk spiritus ved rejse til Tjekkiet, Slovakiet og Polen.

Tjekkisk politi har trods massiv indsats endnu ikke fundet kilden til den farlige træsprit, der siden 7. september har kostet 19 dødsfald og indlagt mere end 30 forbrugere med methanolforgiftning i Tjekkiet.

Også i Polen er der dødsfald og indlagte, og Slovakiet melder ligeledes om tilfælde af forgiftning, uden at hændelserne med sikkerhed kan spores til alkohol fra Tjekkiet.

Fødevarestyrelsen følger sagen nøje blandt andet via EU s varslingssystem for foder- og fødevarehændelser (RASFF). Fødevarestyrelsen råder forbrugere fra Danmark til at være særdeles varsomme med at købe eller drikke tjekkisk spiritus ved rejse til Tjekkiet, Slovakiet og Polen.
Sagen betragtes som en forfalskningssag af gængse tjekkiske alkoholmærker i den prisbillige ende af skalaen. Derudover er der eksempler på ulovlig udskænkning fra beholdere uden mærkning.
Der er ikke umiddelbart nogen særlige kendetegn på de falske alkoholflasker, der gør forbrugere i stand til med sikkerhed at adskille dem fra de originale varer. Der er således fundet methanol i større mændger i flere mærker og produkter.

Kontakt
​Fødevarestyrelsens Fødevareberedskab, Tenna Jensen, tlf. 22 45 06 88

Læs mere her

tags: Danmark, Polen, politi, EU, SF, tjekkiske, Fødevarestyrelsen, Tjekkiet, Slovakiet,

lørdag den 22. september 2012

125.000 børn til kamp mod dårlige vaner

På mandag går næsten 125.000 børn til kamp mod dårlige vaner, når sundhedskampagnen Aktiv Rundt i Danmark rykker ind på over halvdelen af alle landets skoler.

For lidt motion, for meget slik og sodavand, for meget fjernsyn, for lidt søvn. Det er bare et lille udvalg af de dårlige vaner, der har det med at husere i danske familier. Men på mandag går 125.000 børn i alderen 6 til 16 år og næsten lige så mange familier i krig med at udrydde vanerne.

Det sker som et led i Danmarks mest omfattende skole-sundhedskampagne Aktiv Rundt i Danmark , der arrangeres af Arla og UCSyddanmark, og som i år løber af stabelen for 7. gang i træk. I de tre uger, konkurrencen finder sted, konkurrerer børnene om at spise sundt, sove 10 timer om natten og få motion både til, fra og i skolen.

Målet med Aktiv Rundt i Danmark er at få børn og unge til at tænke over, hvad de spiser og drikker, at huske dem på, at det er vigtigt at sove godt om natten og at komme ud i naturen i stedet for at sidde bag skærmen, siger projektleder Anders Flaskager, UCSyddanmark.

Under mottoet For lidt er for lidt og for meget er for meget sætter Aktiv Rundt i Danmark i år fokus på dårlige vaner, og alle 125.000 deltagende børn og deres familier bliver opfordret til at skrive deres dårlige vaner ned og sende dem ind til Sekretariatet for Dårlige Vaner, der i anledning af kampagnen holder til på UC Syddanmark i Haderslev. Her vil vanerne blive optalt og grupperet, og på skolernes motionsdag vil vanerne vil blive sprængt i luften ved en kontrolleret sprængning på Lindevangskolen på Frederiksberg.

Vi forventer at modtage mange tusinde dårlige vaner i løbet af de kommende tre uger, og det vil være alt lige fra går for sent i seng til holde op med at ryge . Sprængningen er selvfølgelig en gimmick, men vi tror, det vil være medvirkende til, at børnene husker på, at den vane, de sendte ind nu er definitivt væk, siger projektleder Anja Søholm, Arla.

Ofte grundlægges vaner tidligt i livet, og de dårlige kan være seje at få has på. Det fortæller en af landets førende vaneeksperter, Torben Wiese fra Habitmanager®, der hvert år uddeler vanebryderprisen til en person eller organisation, der har opnået ekstraordinære resultater ved at bryde vaner:

Et kinesisk ordsprog, siger Vaner er først som et spindelvæv senere som et kraftigt tov og det kan være svært at komme af med en dårlig vane, hvis vi først har haft den længe. Det kræver, at man kan se et formål med at ændre den dårlige vane, for eksempel at man forstår, at man kan leve længere, hvis man holder op med at ryge. Men børn og unge lever mere i nu et, og tænker sjældent lige så langsigtet, som vi voksne gør. Derfor er det en rigtig god idé at motivere gennem leg og konkurrence, siger Torben Wiese.

Aktiv Rundt i Danmark finder sted i uge 39-40-41. På www.aktivrundti.dk kan man løbende se, hvilke skoler der fører i konkurrencen.

For yderligere oplysninger kontakt:

Anja Søholm, Projektleder, Arla, 89 38 11 02
Anders Flaskager, Projektleder, UC Syddanmark, 72 66 52 45
Torben Wiese, Habitmanager, 40 21 52 10

FAKTA

Antal skolebørn: 125.000
Antal skoleklasser: 5740
Antal skoler: 1329

Eleverne kan få points for:

- Morgenmad
- Aktiv til og fra skole
- Aktiv i timerne
- Aktiv i udefrikvarter
- Frokost
- Frugt og grønt
- Aktiv i naturen
- Aktiv med forældre
- Sport i fritiden
- Aktiv i fritiden
- Søvn - 10 timer

De ældste klasser kan selv være med til at definere hvilke vaner, de vil arbejde med.

Hver dag krydser børnene af, om de har lavet nogle af disse ting. Klasselæren hjælper med at regne klassens gennemsnit ud. Krydser er samtidig lig med felter på et Aktiv Rundt i Danmark spillekortet, som klassen så må rykke fremad på. Spillekortet forestiller et Danmarkskort og er ophængt i klassen.

Læs mere her

tags: Danmark, Arla, Frederiksberg, skolebørn, organisation, projektleder, sprog, konkurrence, Haderslev,

torsdag den 20. september 2012

Pussy trænger ind i Danmark!

Branson Juniors 100 % naturlige energidrik; Pussy Natural Energy, der længe har været et superhit i det internationale jetset miljø og i celebrity-kredse, er nu i gang med at blive lanceret på det danske marked.

Pussy er perfekt både, som en drik til morgenmaden, en erstatning for kaffen og som ingrediens i cocktails på en hot aften i byen. Målgruppen for den 100 % naturlige energidrik er de ungdommelige, kvalitetsbevidste forbrugere.

Pussy er et trendy, elegant og sundere livsstilsbrand, med én for energidrikke hidtil uset kvindelige appeal. Pussy signalerer friskhed, positiv energi og med en smag, der begejstrer fra første gang man prøver den , fortæller Kenneth Kretschmer, der har Pussy-agenturet i både Danmark, Sverige og Norge.

Den kendte britiske milliardær og Virgin-ejer Richard Bransons to børn, Holly og Sam Branson, trådte i 2011 ind som investorer, og i kølvandet kom en succesfuld global lancering i lande som USA og Rusland samt i det meste af Europa.

Pussy er et naturligt alternativ & adskiller sig markant i både navn, smag, design & kvalitet i forhold til de eksisterende produkter på markedet. Vi har en stærk tro at på at vi kan udvide den normale målgruppe for denne type produkter, netop fordi vi er markant anderledes & fordi Pussy kan bruges til meget mere end den gængse energidrik, siger Kenneth Kretschmer fra Pussy Energy Danmark.

På verdensplan er Pussy allerede en kæmpe succes, ikke mindst på grund af det kontroversielle og opsigtsvækkende navn, der fra dag 1 - får de fleste til at have en holdning til os.

Pussy er et navn, der skaber opmærksomhed. Men navnet gør det selvfølgelig ikke alene. Derfor gør vi også meget ud af, at fortælle omverdenen, at vi er en naturlig energidrik lavet af de bedste råvarer - Uden nogen form for kunstige tilsætningsstoffer , lyder det fra Kenneth Kretschmer.

Pussy er et miks af nøje udvalgte ingredienser, som friske vindruer fra Syditalien, tilsat saften fra pressede mexicanske limefrugter, et miks af urter og afrundet med passions- og kærlighedsfrugter. Sammensætningen giver en unik smag, som har gjort den til en sikker vinder både i detailhandlen og blandt bartendere. På natklubber lige fra Monaco til Los Angeles har førende bartendere skabt en række signaturdrinks, hvor Pussy eksempelvis blandes med ingefær, agurk, hyldeblomst, vodka eller champagne.

Vi har rigtigt store forventninger til Pussy, ikke mindst pga. vi allerede har mærket en betydelig interesse & er kommet godt fra start i Danmark.

Pussy sælges i dag hos udvalgte købmænd, samt i alle Shell-butikker i Danmark.

###

Vedhæftet finder du produktfotos af Pussy Energy og et billede af Pussy Energy grundlæggeren Jonnie Shearer med The Bransons.

Læs mere her

tags: USA, Danmark, 2011, Sverige, Norge, Los Angeles, Europa, kunst, Rusland, råvarer, energi, Shell, natklub, investor, miljø, Richard Bransons, kaffe, frugt, livsstil, energidrik,

torsdag den 13. september 2012

Smagsoplevelse til ølentusiasten

Nu kommer det traditionsrige og prisvindende bryggeri, Samuel Smith med en smagsoplevelse af dimensioner.

Deres populære Old Brewery Pale Ale og Organic Best Ale fusioneres i en ny enkelt bryg, som døbes ORGANIC PALE ALE.

ORGANIC PALE ALE er brygget på hårdt vand, trukket fra den 250 år gamle brønd, og det bedste økologiske byg samt
økologiske kvalitets humle.

Fermentering i Yorkshire, fremkalder en fyldig og blød maltsmag, som vil minde dig om, at lækkert øl udelukkende er et produkt af godt plejet økologisk jord og de bedste råvarer.

Etiketten er baseret på den originale Pale Ale etiket som Samuel Smith brugte efter at have vundet Guld Medalje ved bryggernes internationale udstilling i 1896.

Samuel Smith Organic Pale Ale lanceres i specialhandelen og førende supermarkeder i løbet af efteråret, og vil koste ca. Kr. 45,- for 550 ml. og ca. Kr. 35,- for 335 ml.

Læs mere her

tags: råvarer, supermarked, økologi,

onsdag den 12. september 2012

Ny frugtyoghurt med god samvittighed

I denne uge rykker tre nye sukkerreducerede frugtyoghurter ind på supermarkedshylderne, når Arla Yoggi® for første gang på dansk grund lancerer frugtyoghurter sødet med naturens eget sødemiddel, stevia.

Er junior vild med frugtyoghurt Er du selv knap så vild med de enorme mængder frugtyoghurt, der konsumeres ved morgenbordet, fordi frugtyoghurt trods alt indeholder sukker

Jamen så er der hjælp at hente på supermarkedshylderne til efteråret, når danskernes familie-yoghurt nr. 1, Arla Yoggi®, kommer i tre nye sukkerreducerede varianter: Blåbær & banan, Æble & Abrikos, Appelsin & Kokos, alle tre sødet med det nye og meget positivt omtalte plantebaserede sødemiddel stevia.

I november 2011 godkendte EU brugen af sødemidlet steviol glycosid (E960), der stammer fra planten stevia [Stevia Rebaudiana Bertoni]. Sødemidlet er op til 300 gange sødere end sukker, men indeholder ingen kalorier og påvirker ikke blodsukkeret.

Brugen af steviol glycosid betyder, at de nye Arla Yoggi® varianter indeholder 30% mindre sukker end andre letmælksfrugtyoghurter på markedet.

- Vi har lavet de tre nye smagsvarianter for at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter frugtyoghurt med mindre sukker. De tre varianter er valgt, fordi de går rigtig godt sammen med stevia, der har en svag lakridsagtig eftersmag. Men vi arbejder på højtryk på også at få vores populære varianter jordbær og pære & banan klar i en stevia-sødet version, siger Mette Schacht Færch, der er category director for yoghurt hos Arla.

De nye Arla Yoggi® varianter kan fåes i dagligvarehandlen fra uge 37. Vejledende udsalgspris 15,95,-.

Læs mere her

tags: 2011, Vejle, EU, Arla, supermarked, frugt, kalorier,

lørdag den 8. september 2012

Ny brun mælkekarton beskytter mælken

I den kommende tid vil forbrugere over hele landet kunne opleve, at den vante mælkekarton har fået en brun inderside. Det skyldes, at Arla har valgt at skifte til en ny kartontype, der beskytter mælken bedre mod lyspåvirkning

Hvis forbrugerne i den kommende tid kigger dybt i mælkekartonen, vil de opdage, at kartonen ikke ser ud, som den plejer. Fra i årevis at have haft en hvid inderside er mælkekartoner landet over nu blevet brune indvendig. Det skyldes, at Arla har valgt at skifte til en ny kartontype, der ikke bleget på indersiden, en såkaldt duplex-karton.

Den nye karton udmærker sig ved at have en bedre lysbarriere end den gamle. Det betyder, at mælken i mindre grad bliver påvirket af lys, når den er ude af køleskabet. Hvor den hidtidige karton slap mellem 5 og 6 procent lys ind til mælken, blokerer den nye kartons brune inderside næsten totalt for den type lysbølger, der påvirker mælkens smag og kvalitet. Bliver mælk udsat for lys, også gennem kartonen, sker der en kemisk reaktion, som dels kan svække vitaminstyrken og proteinindholdet og dels kan ændre smagen.

- Den nye karton giver mælken mere optimale forhold, og samtidig forventer vi, at forbrugerne vil opleve, at mælken bevarer sin friske smag også selvom den har været udsat for lidt lys i kartonen, siger Jakob Knudsen, der er marketingdirektør i Arla Danmark.

Direkte lys påvirker smagen
At netop smagen bliver påvirket af lys, viser en undersøgelse fra 2007 lavet af det amerikanske Cornell University s Food Science-afdeling, hvor man arbejder med mælkekvalitet. Her blev et panel bestående af 10 trænede smagstestere og 94 forbrugere bedt om at vurdere smagen på mælk, der havde været udsat for direkte lys i op til tre en halv time. De trænede smagstestere registrerede smagsforskelle allerede efter 15 minutter, mens de første forbrugere registrerede smagsforskel efter 54 minutter. Samtlige paneldeltagere oplevede en smagsforskel inden for to timer.

- Der er selvfølgelig forskel på, om mælken er udsat for direkte sollys eller lysgennemstrømning i en karton, men fra Arlas side vil vi gøre, hvad vi kan for at sikre, at kvaliteten af vores produkter er så høj som overhovedet muligt, og her spiller vores emballagevalg også ind, siger Jakob Knudsen.

De brune indersider er allerede i dagligvarebutikkerne øst for Storebælt, hvor Slagelse Mejeri i 2010 skiftede over til den nye kartontype på produkterne Lærkevang og Harmonie. I de kommende uger følger dagligvarebutikker vest for Storebælt, i takt med at mejerierne i Hobro og Christiansfeld sender nye mælkekartoner ud.

De nye kartoner indføres i løbet af efteråret/vinteren 2012/13 på alle Arlas mælkeprodukter, og der vil således være en overgang, hvor man kan støde på begge typer kartoner i butikkerne.

 

Læs mere her

tags: Danmark, 2010, direktør, Arla, 2012, Storebælt, Slagelse, 2007, kemi, mælkeprodukter, marketingdirektør, sollys,

torsdag den 6. september 2012

Bestil mad på mobilen!

e-takeaway lancerer som de første i Danmark en mobil app, der nemt og hurtigt sikrer dig et lækkert måltid uanset, hvor du befinder dig

Hvad enten du har lyst til sushi, tapas, pizza, wokmad, burger, rawfood eller lidt dessert til den søde tand, så kan det nu klares med et par klik på mobilen, da madportalen www.e-takeaway.dk som de første i Danmark lancerer en madbestillings-app til både iPhone og Android.

Vi vil gerne bidrage til at gøre en travl hverdag nemmere, og med den nye mobil app kan man bestille et sundt og veltilberedt måltid, uanset om man er på vej hjem i toget, sidder behageligt i sofaen foran fjernsynet eller følger børnenes fodboldtræning fra sidelinjen, siger Thomas Cort Hansen, direktør og medstifter af e-takeaway.dk.

Mulighederne med den nye app er mange og betalingen kan klares direkte via mobilen. Det vil ligeledes være muligt at genbestille sine favoritordrer, se et kort over placeringen af de forskellige restauranter og få et overblik over de mange madkategorier.

Med www.e-takeaway.dk har vi været medvirkende til at skabe noget, som vi ønsker at værne om, videreudvikle og forbedre. Det kan vi kun gøre ved at fokusere på én eneste ting; nemlig på vores kunders tilfredshed. Hvis e-takeaway skal være en god forretning for både vores kunder, vores samarbejdspartnere og for os selv, må vi hele tiden være innovative og på forkant med udviklingen, lyder det fra Thomas Cort Hansen.

For at følge den nye røde tråd i layoutet og brugervenligheden har virksomheden samtidig optimeret og relanceret hjemmesiden www.e-takeaway.dk for at gøre flowet ved bestillingen endnu nemmere.

Den nye mobil app er udviklet i samarbejde med Springfeed og kan downloades i App Store, Google Play (tidl. Android Market) eller via www.e-takeaway.dk.

For yderligere information:
Thomas Cort Hansen, direktør
e-mail: tch@e-takeaway.dk, mobil: 22 39 22 93

Baggrund

www.e-takeaway.dk blev lanceret i 2003, og virksomhedens mission er:
- at blive den mest brugervenlige formidler af takeaway-mad på internettet
- at hjælpe restauratører med at markedsføre og sælge deres produkter online
- at tilbyde det største og bredeste udvalg af takeaway-mad på internettet
- at udvikle og forbedre bestillingsprocessen af takeaway-mad i Danmark

Læs mere her

tags: Danmark, direktør, internet, 2003, restaurant, bilen, downloade, portal, Google, Android, fodbold, virksomhed, iPhone,

onsdag den 5. september 2012

Børn, fisk og masser af madglæde på Skagen Kvalitetsfødevaremesse

Børn kan sagtens være med til at tilberede fisk det viste de sidste weekend på Skagen Kvalitetsfødevaremesse. Der var masser af friske nordjyske fødevarer og mulighed for at smage på alle herlighederne, både hos udstillerne og på et Madteater.

Om det var børnene eller de voksne, som var mest begejstrede for at grille fisk, det var svært at se. Interessen var stor, da kutteren S114 lagde til kaj udenfor messehallen og både børn og voksne nød at røre og spørge om de forskellige fiskearter og tilberedelsen af dem.

Indenfor i den stemningsfyldte auktionshal på Skagen Havn sydede det af aktivitet hos de mange udstillere, som havde travlt med at fortælle de mange gæster om deres kvalitetsprodukter. Hvad smager godt sammen med mint-honning, lakridssirup eller røget salt og hvilken type mel bruger man til knækbrød Mange spørgsmål blev besvaret og mange smagsprøver blev delt ud der var alt hvad hjertet kunne begære af gode fødevarer og en god historie dertil.

På Madteateret, som Restaurant De 2 Have var værter for, kunne man få en ekstra-ordinær oplevelse. Gæsterne fik to retter med lokale råvarer, som var tilberedt efter gamle og nye teknikker. Under serveringerne kunne man opleve det arbejdende køkken og fik undervejs fortalt historier, tanker og baggrundsinformation om detaljerne i retterne. Her kunne man også stille spørgsmål til kokken, mens han arbejdede og det er jo ellers ikke muligt på et almindeligt restaurantbesøg.

Som idémager til messen er Kopenhagen Fur og Nordjyllands Pelsdyravlerforening repræsenteret hvert år, men som noget helt nyt viste Kopenhagen Fur deres nye accessories linje Oh! by Kopenhagen Fur. De nye accessories lanceres først i dette efterår, så messens gæster var de første til at se tasker, nøgleringe, halskæder og søde bamser fra Oh! by Kopenhagen Fur.

Skagen Kvalitetsfødevaremesse 2013 er fredag d. 23. og lørdag d. 24. august. Se www.skagen.dk/kfm

Læs mere her

tags: restaurant, 2013, råvarer, Nordjylland, honning,

tirsdag den 4. september 2012

Halvårsregnskab: Robusthed i en tid med prispres

Vækst og effektiviseringer gik hånd i hånd i første halvår 2012. Store aftaler banede vejen for afgørende gennembrud for Arla i Tyskland, Storbritannien og Kina, mens tidligere fusioner og tilkøb gjorde det muligt for Arla at effektivisere koncernens organisation. En stor stigning i den globale produktion af mælk skabte samtidig et markant pres på indtjeningen og dermed mælkeprisen.

I årets første seks måneder nåede Arla en omsætning på knap 30 mia. DKK (mod 27 mia. DKK i første halvår 2011). Væksten på 12 procent i omsætningen er skabt af en kombination af organisk vækst på kerne- og vækstmarkeder samt realiserede fusioner og opkøb i bl.a. Sverige og Tyskland.

Det centrale økonomiske mål i Arla er mælkeprisen til andelshaverne, og den er under pres. Resultatet for første halvår er på niveau med forventningerne, men Arlaindtjeningen for halvåret på 2,64 DKK pr. kg. er under sidste års halvårsniveau på 2,74 DKK pr. kg. mælk.

Vi forventer at nå vores planlagte årsresultat på 3 procent af omsætningen svarende til 1,8 mia. kroner, men mælkeprisen til andelshaverne er ikke, som vi ønsker den. Industrimarkederne har udviklet sig mere negativt end forudset. Primært på grund af en uventet forøget mælkeproduktion i verden, der presser prisen og dermed indtjeningen på vores salg af råvarer til industrien og på den globale E-auktion, hvilket rammer en fjerdedel af vores mælk, siger Arlas koncernøkonomidirektør Frederik Lotz.

Vækst uden for Europa
Selvom den generelle tendens blandt især europæiske forbrugere på Arlas kernemarkeder har været at købe billigere produkter, så har Arlas tre globale varemærker Arla®, Castello®, og Lurpak® alle haft fremgang. I Tyskland har Arla Kærgården® eksempelvis igen vist tocifrede vækstrater og sælges efterhånden i alle store dagligvarekæder. Og på globalt niveau fortsætter Arla med at øge salget af Lurpak®, som voksede med 13 procent i første halvår.

Generelt set har halvåret vist en fornuftig organisk vækst i omsætningen på 2,8 procent trods de hårde markedsforhold på Arlas største markeder. Især Arlas strategiske vækstmarkeder viser mærkbar fremgang i salget. I regionen Mellemøsten & Nordafrika har Arla øget omsætningen med 20 procent, mens væksten er 40 procent i Rusland. Der er også tocifrede vækstrater at finde hos datterselskabet Arla Foods Ingredients (AFI), som fremstiller vallebaserede ingredienser til fødevareindustrien. AFI øgede omsætningen med 14 procent.

Vi ser en klar positiv udvikling i lønsomheden på vækstmarkederne. Selvom vi fortsat holder fokus på de europæiske kernemarkeder, kommer Arla fremadrettet til at øge aktiviteterne uden for Europa og bevæge os derud, hvor væksten er og hvor efterspørgslen på mejerivarer stiger kraftigt. På kernemarkederne ser vi frem til de nye muligheder og salgskanaler, som de forestående fusioner i Tyskland og Storbritannien vil skabe. Overordnet set har vi skabt en markant toplinjevækst i første halvår, som i de kommende år vil give Arla nye muligheder for at øge bundlinjen, siger adm. direktør Peder Tuborgh

Gennembrud i Storbritannien, Tyskland og Kina
I løbet af første halvår indgik Arla en strategisk vigtig aftale med Kinas største fødevarevirksomhed COFCO om et medejerskab af landets største mejeriselskab, Mengniu Dairy Group. Derudover indgik Arla to store fusionsaftaler i Europa, med henholdsvis Milk Link i Storbritannien og MUH i Tyskland.

De to fusioner vil fundamentalt styrke Arla. Vi bliver et stærkt mejeriselskab, som opererer i et globalt marked. Hvis aftalerne godkendes af konkurrencemyndighederne, vil de øge omsætningen med ca. 11 milliarder kroner på årsbasis. I dette regnskabsår forventes fusionerne at bidrage med ca. 2 milliarder kroner til omsætningen, siger Frederik Lotz.

Forventninger til helåret
Den forventede omsætning i 2012 er ca. 60 mia. DKK uden fusioner. Inklusiv fusioner forventes omsætningen at lande på omkring 62 mia. DKK i 2012 (den samlede omsætning i 2011 var på 55 mia. DKK) alt efter hvornår fusionerne med MUH og Milk Link godkendes af konkurrencemyndighederne.

Arla forventer, at priserne på det globale industrimarked og dermed Arlas indtjening forbedres i sidste halvår. Dertil vil en række af de effektiviseringstiltag, som blev iværksat i første halvår, betyde at koncernens omkostninger falder løbende fra slutningen af året og ind i 2013. Årets resultat forventes derfor at blive de planlagte 3 procent af omsætningen, svarende til 1,8 mia. DKK.

Selvom vi forventer at nå det planlagte resultat for helåret 2012, kan vi se, at det bliver svært at nå samme niveau for Arlaindtjeningen som i 2011. Vores forventning til andet halvår i et turbulent marked er at nå en Arlaindtjening, der stiger i forhold til første halvår, men desværre stadig ender lidt under indtjeningen pr. kg. mælk for 2011, siger Frederik Lotz.

I Arlas netop offentliggjorte halvårsregnskab kan du bl.a. læse mere om udviklingen i Arlas overordnede forretning samt om første halvår på Arlas kernemarkeder i Storbritannien, Sverige, Danmark, Tyskland, Holland og Finland samt de internationale vækstmarkeder.

Nøgletal:

Omsætning: 29,9 mia. DKK
Arlaindtjening pr. kg. andelshavermælk: 2,64 DKK (2,74 DKK i 2011-halvår, 2,37 DKK i 2010-halvår)
Resultat: 513 mio. DKK
Organisk vækst: 2,8%

Læs mere her

tags: Danmark, euro, 2010, 2011, Sverige, Tyskland, Europa, Storbritannien, Holland, direktør, økonomi, regnskab, Rusland, 2013, Arla, råvarer, Kina, Mellemøsten, datterselskab, 2012, omsætning, virksomhed, omkostninger, Finland, strategi, organisation, konkurrence, Arla Foods,