søndag den 31. marts 2013

Frisko & 7-Eleven fejrer sommertid med gratis is til hele Danmark

Urene skal stilles frem til forår i Danmark og det skal fejres! Frisko og 7-Eleven deler derfor 63.415 gratis is-nyheder ud til de forårshungrende danskere og antallet vokser dag for dag. Hvor mange is, der skal uddeles er nemlig helt op til danskerne, der frem til på søndag kan øge mængden af is via likes på Facebook.

Igen i år fejres Frisko Sommertid når vinter bliver til sommer - nærmere bestemt på søndag den 31. marts fra klokken 12.00 i samtlige af landets 195 7-Eleven butikker.

Sidste år blev flere tusinde gratis is revet væk, da Frisko og 7-Eleven for andet år i træk gik i samarbejde om at byde det danske forår velkommen. På søndag, når urene stilles en time frem mod varmere tider, er der igen ekstra god grund til at smile. Her gentages succesen nemlig. Som noget nyt bestemmes antallet af de gratis is-nyheder af danskerne.

Et like = en ekstra gratis is
Danmarks største is-uddeling er for alle danskere, der vil starte sommeren med et smil og en iskold nyhed fra Frisko. Brand Manager i Frisko, Ditte Nielsen, er begejstret over den stigende interesse for den årlige event og danskernes engagement i hvor mange is, der skal uddeles.

- Frisko Sommertid er en stor succes blandt danskerne, der år efter år møder talstærkt op ved landets 7-Eleven butikker for at fejre de lysere tider. Aktiviteten på Facebook er derfor en naturlig udvikling, der ganske enkelt lader danskerne få mere indflydelse på dagen: et like på Friskos Facebook betyder en ekstra is i puljen.

Og ifølge Ditte Nielsen er der noget at glæde sig til. Årets is-nyheder er nemlig et spændende miks af farverige comebacks og nytænkte klassikere, der kan bringe smilene frem på de danske læber . Der er frit valg mellem den populære Zapp, en sprød Cornetto Classico og en Magnum Pink med smag af champagne.

Ved 7-Eleven på Gammeltorv/Nytorv i København, Immervad i Aarhus og Vestergade i Odense skrues der ekstra op for forårsstemningen. Her iscenesættes arealet udenfor 7-Eleven butikken nemlig som et sommerunivers med rullegræs, strandstole og parasoller. Her kan den gratis is nydes i de helt rigtige rammer sammen med venner og familie på en, forhåbentlig solskinsrig, første forårsdag.

Hvor og hvornår
Frisko Sommertid finder sted søndag d. 31. marts kl. 12.00 og fortsætter så længe, der er kampagne-is på lager i landets 195 7-Eleven butikker. Når du ikke at få del i de gratis is, er der halv pris på hele Friskos is-kort i alle 7-Eleven resten af dagen.

Læs mere om Frisko Sommertid og smid en gratis is i puljen:
http://www.facebook.com/FriskoIs

###

Om Frisko:
På Friskos iskort finder du et bredt udvalg af spændende varianter for enhver smag, blandt andet en lang række bæredygtige Rain Forest Alliance-certificerede fristelser fra Magnum og Daim.
Navnet Frisko går tilbage til 1930'erne, hvor virksomheden var en blandt flere end 150 is- producenter rundt om i Danmark. Opkøb, fusioner og konsekvent fokus på kvalitet og det rigtige sortiment har gjort Frisko til Danmarks største og mest populære is-producent. Frisko er en del af Unilever- koncernen.
Hent fotos af Frisko-isnyheder i højtopløseligt format:http://press.revolt.dk/frisko/

Mød Frisko på Facebook:
http://www.facebook.com/FriskoIs

Om 7-Eleven:
7-Eleven i Skandinavien drives af Reitan Convenience, som er en del af Reitangruppen AS en af Skandinaviens ledende aktører inden for dagligvare- og conveniencehandel. I Danmark har 7-Eleven været etableret siden 14. september 1993, hvor den første butik åbnede på Trianglen på Østerbro i København.

7-Eleven har i dag 195 butikker fordelt rundt om i landets storbyer, i provinsen, i storcentre, i Københavns lufthavn og på togstationer.

7-Eleven i Danmark servicerer over 200.000 kunder om dagen, og forventer at nå 75 mio. ekspeditioner i 2012.

Reitan Convenience Denmark har en erklæret målsætning om at udbrede 7-Eleven alle steder, hvor konceptet kan skabe værdi.

Mød 7-Eleven på Facebook

http://www.facebook.com/#!/7elevendk fref=ts


Læs mere her

tags: Danmark, København, Odense, Facebook, comeback, storby, 2012, virksomhed, Østerbro, Skandinavien, provins,

onsdag den 27. marts 2013

Resultat af hestekøds-screening

Systematisk svindel med hestekød ser ikke ud til at være udbredt i supermarkederne i Danmark. Til gengæld er der fundet svinekød i flere oksekødsprodukter. Samtidigt er der mistanke om svindel med hestekød på et jysk slagteri, som allerede er politianmeldt. Det viser den screening, som fødevareministeren iværksatte i forlængelse af hestekødsskandalen

Fødevarestyrelsen har taget 70 stikprøver i tilfældigt udvalgte virksomheder, mens der er taget 29 prøver i forbindelse med en mistanke rettet mod et slagteri i Jylland. Ud af de 70 stikprøver af oksekødsprodukter indeholdt tre spor af hestekød, mens 11 prøver indeholdt svin. I alt er der taget 99 prøver. EU kræver, at Danmark foretager en screening på 50 prøver.

Fødevareminister Mette Gjerskov er forarget over resultatet.

Forbrugerne skal kunne stole på det, der står på pakkerne. Hvad enten det er hest, svin eller noget helt tredje. Derfor er jeg forarget over, at Fødevarestyrelsen kunne finde svinekød i flere oksekødsprodukter. Branchen bliver nødt til at stramme gevaldigt op på forholdene, og jeg vil nu indkalde dem til et møde. Samtidig sætter Fødevarestyrelsen en større kontrolkampagne i gang målrettet svindel med oksekød, siger fødevareminister Mette Gjerskov.

Fødevareministeren har bedt Fødevarestyrelsen om straks at følge op de steder, hvor der er fundet forkert kød i varen. Samtidig rykker Fødevarestyrelsen allerede i maj måned ud med en kampagne, der skal vise, om danske fødevarevirksomheder og detailhandlere har fået styr på mærkningen.

Formålet med den generelle screening var at afklare, om den systematiske svindel med hestekød også var at finde i produkter, som ikke allerede var trukket tilbage fra markedet. Screeningen blev iværksat af fødevareministeren i forlængelse af den europæiske hestekødsskandale og før EU stillede krav til medlemslandene om en screening.

"Resultaterne tyder på, at den systematiske svindel med hestekød, som vi har set rulle henover Europa, ikke afspejler sig i de produkter, der er tilbage i butikkerne. Nu melder vi resultaterne ind til EU. Når de andre lande har gjort det samme, må jeg have en drøftelse med mine europæiske kollegaer, om det overordnede resultat skal have konsekvenser for EU's kontrolsystem", siger Mette Gjerskov.

I de tilfældigt udtagne prøver er der fundet indhold af udeklareret hestekød i 3 ud af 70 prøver, og her er indholdet mindre end 1 pct., hvilket ikke tyder på bevidst sammenblanding, men snarere sjusk.
Derimod har 11 ud af de 70 prøver et udeklareret indhold af svinekød. I 7 af disse prøver er indholdet af svinekød på over 1 pct., hvilket kunne tyde på, at der er tale om bevidst sammenblanding.
Ved prøver udtaget i forbindelse med mistanker blev der fundet udeklareret hestekød i 17 ud af de 29 prøver. 9 af prøverne indeholdt over 1 pct. hestekød. Derudover blev der fundet udeklareret svinekød i 10 af mistankeprøverne, og i 8 af prøverne var indholdet af svinekød på over 1 pct.

Generel screening prøveresultater

Kun udeklareret svinekød, i alt - 10
Heraf prøver med indhold over 1 % svin - 6
Heraf prøver med indhold under 1 % svin - 4

Kun udeklareret hestekød i alt - 2
Heraf prøver med indhold over 1 % hest - 0
Heraf prøver med indhold under 1 % hest - 2

Både udeklareret heste- og svinekød - 1
Heraf prøver med indhold over 1 % svin og under 1 % hest - 1
Intet udeklareret kød, i alt - 52

Prøver, der ikke kunne analyseres - 5
Antal prøver i alt - 70

Ingen hestemedicin i danske prøver
Resultatet af Fødevarestyrelsens undersøgelse af indhold af medicinrester i hestekød fra heste slagtet i Danmark viser ingen indhold af hestemedicin, Phenylbutazon, i de 13 prøver, der er udtaget.
Prøverne ligger i forlængelse af en beslutning i EU s minsterråd, hvor Danmark er pålagt at tage mindst 9 prøver.

For kontakt til ministeren
Pressesekretær Karin Møller-Olsen
Tlf. 20 91 59 01

For kontakt til Fødevarestyrelsen
pressemedarbejder Erik Jepsen
tlf. 72 27 66 97.

Læs mere her

tags: Danmark, euro, Europa, politi, EU, medicin, Jylland, fødevareminister, virksomhed, supermarked, slagteri, svinekød, Fødevarestyrelsen,

fredag den 22. marts 2013

nemlig.com afskaffer helligdagene!

Forbrugerne har med kyshånd taget imod den nye lukkelov JA tak, vi vil gerne handle ind, når det passer os, og hvor det passer os. Og det er uanset om det er søndag, helligdag eller sent om aftenen. Derfor har dagligvarebranchens enfant terrible - nemlig.com - besluttet sig for aldrig mere at holde lukket. Hos nemlig.com er helligdagene afskaffet det betyder mulighed for at handle og få leveret varer lige til døren alle årets 365 dage inkl. ferie-, søn- og helligdage.

Får du lyst til at invitere på en impulsiv påskefrokost, eller er der noget du har glemt at købe ind, så er der hjælp at hente hele påsken og alle årets øvrige dage. Som det største online supermarked i Danmark åbner nemlig.com nu op for muligheden for at få bragt varer ud hver dag hele året og tilmed den time på dagen, hvor det passer kunden. Bestiller man inden kl. 24.00 leveres varerne lige til døren den efterfølgende dag f.eks. allerede mellem kl. 09.00 og 10.00.

Altid åbent
'Ved nu også at tilbyde levering på alle helligdage hele året rundt føler vi, at vi for alvor tager forbrugerne seriøst og giver dem det, de fortsat ikke kan få i den traditionelle dagligvarehandel. Det er lig med bekvemmelighed at kunne handle, hvor og hvornår du vil - hjemmefra, i bussen, på ferien - og så selvfølgelig muligheden for at få det hele leveret lige til døren, når det passer dig', siger Adm. direktør og stifter af nemlig.com, Stefan Plenge.

De nye udvidede åbningstider gør det nu muligt at komme hjem fra ferie til et helt fyldt køleskab, uanset om man kommer hjem på en hverdag, søndag eller helligdag. Der er også rig mulighed for at diske op med lækre delikatessevarer nemlig.com samarbejder bl.a. med Lagkagehuset, Slagter Lund, Cofoco, A.C. Perch's Thehandel og Løgismose. Har du glemt påskeægget til svigermor, så er der lækre chokoladeæg fra Sv. Michelsen på hylderne.

Danmarks største dagligvaresortiment på nettet
Flere og flere danskere har taget nemlig.com s forretningskoncept til sig. Siden firmaet i august 2010 åbnede for nem, bekvem og elektronisk "dagligvarehandel når det passer dig" - har virksomheden oplevet en kæmpemæssig succes. I 2012 blev både omsætningen og antallet af kunder fordoblet. Samme vækst forventes i 2013.

Og med Danmarks største udvalg af økologi, discount og almindelige dagligvarer samt et helt unikt delikatessesortiment fra en række af de mest eftertragtede specialforretninger er der med andre ord god grund til at sætte sig godt til rette i sofaen og handle ind til påskebordet.

Hos nemlig.com er der altid åbent!

For mere information besøg www.nemlig.com

Om nemlig.com
nemlig.com åbnede d. 25. august 2010, og er i dag Danmarks største online supermarked med over 250 ansatte. Omsætningen ligger på et trecifret millionbeløb og forventes fordoblet i løbet af 2013.

nemlig.com har mere end 6. , mere end 900 økologiske varer og mere end 650 discount varer.

nemlig.com har også et stort udvalg af delikatessevarer og samarbejder med Lagkagehuset, Slagter Lund, Cofoco, Løgismose, Sv. Michelsen, Lynhjem Oste, Aalbæk Specialiteter, A. C. Perch s Thehandel, Risteriet, Rossini, Mill & Mortar, Fiskemanden og slagtermester Jan Sten Hansen.

nemlig.com leverer varer i hele Storkøbenhavn fra Hillerød i nord til Køge i syd og Roskilde i vest.

menlig.com bygger på et anavceret brug af it og vandt i 2011 E-handelsprisen i Danmark og bronze ved den tilsvarende internationale konkurrence European E-commerce awards 2011 ved Global E-commerce Summit.

For billedmateriale og anden information kontakt venligst Christina Vedel

Læs mere her

tags: Danmark, 2010, 2011, direktør, 2013, chokolade, Køge, bronze, Roskilde, 2012, omsætning, virksomhed, supermarked, Hillerød, Europe, konkurrence, E-handelspris, økologi, kaffe,

tirsdag den 19. marts 2013

Ny og stærkere Bjergtrold

Bjergtrolden i Roskilde blev reddet i elvte time og bliver styrket på en række punkter

Det blev Spirituskaliffen, David Larsson og musiker Peter Nande der er gået sammen med tidligere ejere Lasse og Simone for at sikre Bjergtroldens overlevelse.

Det betyder at du fortsat kan besøge Bjergtroldens hyggelige café og butik. l det daglige vil du oftest møde David bag disken, sammen med en eller flere af de trofaste gamle medarbejdere.

If it ain t broken, don t fix it udtaler David om Bjergtroldens gamle koncept med at blande café, bar, let restauration og luksusbutik. Vi holder selvfølgelig fast i den dejlige og forunderlige blanding af ting der gør steddet til manges foretrukne legeplads for voksne samtidigt med at vi gør hvad vi kan for at forbedre de områder der halter bagud siger David. Det skal ikke være nogen hemmelig at man har været bagud på tid og energi de sidste mange måneder, men det er ovre nu og vi bruger marts måned på at få genetableret et Bjergtrold som Roskilde kan være stolte af en udtalelse der støttes op om fra de mange kendte ansigter bag baren.

Peter Nande skal med sin baggrund, og store netværk, indenfor roots- og bluesmusik sikre at musikscenen på Bjergtrolden fremadrettet bliver spændende og dynamisk.

Begrebet legeplads for voksne forpligter jo, så vi vil løbende sørge for en lang række dejlige smagninger, forrygende koncerter og spændende foredrag, så Bjergtrolden igen bliver et sted man bliver nød til at besøge et par gange om ugen siger Peter Nande med et smil på læben.

David Larsson skal med sin baggrund som stifter og ejer af Danmarks dengang største importør af luksusspiritus, sikre at kvaliteten og bredden af butikkens sortiment igen bliver på et niveau der ikke findes andre stedder i landet.

Åbningstiderne er fra den 21. marts ændret, så de hedder torsdag-lørdag kl.10-24, mandag lukket og tirsdag-onsdag kl. 10-18

Vi glæder os til at byde dig velkommen igen på Ringstedgade 30.

Bedste hilsner fra troldene,
David, Peter, Lasse, Simone, Toke, Tobias, Mikkel, Saps, Casper, Heidi, Ulrik, Julia, Sine, Anders, Emil, Mads, Lene, Henriette m.fl.


Læs mere her

tags: Danmark, Ringstedgade, Roskilde, Ringsted, koncert, energi,

lørdag den 16. marts 2013

Kog frosne bær

Udbrud med smitsom leverbetændelse får myndigheder til at anbefale kogning af frosne bær
I alt 30 forbrugere i Danmark har de seneste måneder fået konstateret smitsom leverbetændelse (Hepatitis A). Mistanken retter sig i øjeblikket mod frosne bær som kilden til smitten.

Af hensyn til forbrugersikkerheden anbefaler Fødevarestyrelsen nu forbrugerne at give frosne bær et opkog på mindst 1 minut, før de bruges i smoothies, som kagepynt eller til desserter, som ikke bliver varmet op.

Fødevarestyrelsen anbefaler generelt forbrugerne at skylle frugt og grønt, samt at koge frosne hindbær, hvis de anvendes i retter som ikke efterfølgende varmebehandles. Det er et lovkrav at storkøkkener, cafeer, restauranter m.m. skal varmebehandle frosne hindbær inden de serveres i smoothies eller desserter. Storkøkkener, der laver mad til sårbare personer, anbefales også at koge alle frosne bær.

Samarbejde om opklaring
Statens Serum Institut, DTU Fødevareinstituttet og Fødevarestyrelsen arbejder i øjeblikket tæt sammen om at spore smittekilden til sygdomsudbruddet, der siden oktober har forårsaget leverbetændelse hos foreløbigt 30 forbrugere i Danmark.

Opklaringsarbejdet i Danmark vanskeliggøres af, at smitten kan være sket op til 50 dage før man bliver syg. Dermed kan det være en udfordring, at huske præcist hvilke fødevarer, man har spist. Derfor består efterforskningen blandt andet i interviews med de smittede forbrugere.

I samarbejde med detailbranchen forsøger Fødevarestyrelsen også at spore inficerede bær blandt andet ved gennemgang af lagere og kasseboner og dankortoplysninger fra enkelte af patienterne.

Smitsom leverbetændelse
Symptomerne på infektion med hepatitis A er blandt andet feber, kvalme, mavesmerter og gulsot. Urinen bliver mørkfarvet og afføringen lys. Symtomerne på leverbetændelse viser sig typisk efter 3-4 uger, men det kan varriere mellem 15 og 50 dage.

Forbrugere der har mistanke om at de er smittede skal kontakte deres læge.

Kontakt

Koordinering af efterforskningen sker i Den Centrale Udbrudsgruppe, som består af repræsentanter fra Statens Serum Institut, DTU Fødevareinstituttet og Fødevarestyrelsen.

Om fødevaresikkerhed og kogeanbefaling, Fødevarestyrelsen, Anette Perge, tlf. 7227 6592.
Om hepatitis A, smitte og symptomer, Statens Seruminstitut, Steen Ethelberg, tlf. 3268 3545
Om analyser af fødevarer, DTU Fødevareinstituttet, Anna Charlotte Schultz, tlf.: 3588 7356

Læs mere her

tags: Danmark, interview, restaurant, infektion, DTU, Fødevarestyrelsen, frugt, sygdom,

torsdag den 14. marts 2013

Nu bliver det lettere at tage et break med Starbucks Skinny Latte

Café latte baseret på fedtfattig mælk har været en stor succes og meget populær i Starbucks cafeer over hele verden. Nu lanceres den som drikkeklar iskaffe, der kan købes i danske supermarkeder og kiosker. Discoveries® Skinny Latte hedder den nye drink, hvor man får den fulde Starbucks smag i en version, der er lige til at tage med i hånden og få et hyggeligt break også når der er langt til den nærmeste Starbucks cafe.

Starbucks Skinny Latte anvender Fairtrade certificeret, 100 procent arabica ekspresso-ristet kaffe kendt fra Starbucks cafeerne. Den er let sødet og med mindre fedt end traditionelle iskaffer. Smagen er cremet, robust og med en fin rund afslutning og indeholder færre kalorier.

Alle kan dele deres Starbucks kaffepauser på Twitter, Instagram og facebook: #starbucksdiscoveriesdk.

Starbucks Skinny Latte er en del af en komplet serie af drikkeklare afkølede Starbucks Discoveries®, der er tilgængelige i kølediske i supermarkeder og kiosker over hele Danmark

Læs mere om Starbucks Discoveries afkølede iskaffer på www.starbucksonthego.com



tags: Danmark, supermarked, kaffe, kalorier,

onsdag den 13. marts 2013

Påskelagkage med nougat, knas og chokoladeæg

Opskriften er måske ikke den nemmeste og hurtigste, men belønningen for indsatsen kommer helt sikkert, når familie og gæster smager og roser denne cremede smagsbombe af en påskelagkage. Opskrifter er fra kagespecialisterne hos Odense Marcipan.

LAGKAGEBUNDE:
3 æg
120 g sukker
1,5 spsk. vand
65 g mel
25 g kakaopulver
0,5 tsk. bagepulver

CREME:
300 g blødt smør
300 g flormelis
300 g Odense Blød Nougat, i grove stykker

DESUDEN:
75 g hasselnøddeflager
50 g Daim
Små chokoladeæg til pynt

Del æggene i hvider og blommer. Pisk hviderne stive, kom et par skefulde af sukkeret i og pisk hviderne helt seje som til marengs. Pisk æggeblommerne luftige med vand og tilsæt resten af sukkeret. Pisk æggeblommer helt lyse til luftigt skum. Bland mel, kakao og bagepulver. Vend forsigtigt æggeblommerne i hviderne, sigt melblandingen og vend det hele forsigtigt sammen.

Smør en springform (18 cm) grundigt med smør og fyld dejen i formen. Bag den ved 175° C (ikke varmluft) ca. 30 minutter, eller til den er gennembagt.

Lad kagen køle helt af inden du flækker den på midten, så du får 2 bunde. Pisk smør og flormelis med en elpisker i mindst 6 minutter. Kom nougat i og pisk i yderligere
2 minutter.

Rist hasselnøddeflagerne let i en varm ovn eller på en tør pande. Lad dem køle af.

Knus Daimen groft. Fyld 1/3 af cremen mellem de to bunde og drys med knust Daim. Læg dem sammen og smør resten af cremen ovenpå og udenpå kagen. Pynt siderne med let ristede hasselnøddeflager og top kagen med små chokoladeæg lige inden servering.

Sæt kagen koldt og servér samme dag eller dagen derpå.


Læs mere her

tags: EM, chokolade, Odense,

tirsdag den 12. marts 2013

Lad tequilaen indtage påskemenuen

Den nydes allerede med stor fryd af livsnydere rundt om i verden, og det er kun et spørgsmål om tid, før også vi danskere tager kvalitetstequilaen til os - og vi kan jo passende starte med at udfordre den traditionelle påskefrokost.

Silden skal lagres, ålen skal steges og laksen skal ryges. Påsken nærmer sig og mange af os vil sætte tænderne i den traditionsrige påskefrokost og væde ganerne i snaps. Men har man mod på at bryde traditionerne, kan man med fordel erstatte snapsen med en kvalitetstequila. For i modsætning til snapsen, er tequila af god kvalitet både blød og frisk i smagen og går rigtigt godt til røget fisk, æg, pølse og hvad sådan en frokost ellers indebærer.

Påske for feinsmeckere
I lighed med champagne er tequila et NOM med ganske klart definerede betingelser for produktionen. Så hvis du for alvor vil overraske gæsterne, bør du vælge en Tequila 100% Agave - en betegnelse producenterne kun må bruge, hvis de kan garantere, at der udelukkende er brugt agavesaft fra den blå agaveplante i produktionen, en produktion der i øvrigt skal foregå Tequiladistriktet i Mexico.

Særligt velegnet på påskebordet er Casa Noble Blanco, der med en duft af røde brændte peberfrugter, krydderier og et strejf af vanille minder os om, at julen varer lige til påske. Og med sin ulagrede friske og grønne agavesmag lægger den lidt luft til den fede fisk.

En anden velegnet ledsager er Casa Noble Reposado, det fylder sanserne med en duft af skovurter og en mild note af egetræ. Reposado betyder, at tequila er lagret i over tre måneder, og det giver en blødere smag, end vi kender det fra snapsen.

Sidst men ikke mindst har Aha Toro en karakteristisk let og lidt krydret smag, der leder tankerne hen på honning, nødder og ristet agave, og det er absolut luksustequila, der med sin smag byder foråret velkommen.

Tequila hitter verden over
Produktionen af tequila 100% agave oplever et kæmpe boom på verdensplan og de eksklusive 100% agave tequila-serier blevet til en stilfuld trend mange steder i verden. Så meget, at hvor produktionen i år 2000 lå på 10 millioner liter 100% agave tequila, ligger den i dag på 120 millioner. Blandt de mange trendsættere, der sætter pris på en agave-tequila, er i øvrigt skuespilleren George Clooney, der har lanceret sit eget tequilabrand, Casamigos Tequila .
Foruden at tequilaen er et festligt indslag til påskefrokosten, kan den også nydes til kaffen, i drinks og i mad. På tequilaonline.dk, der har specialiseret sig i kvalitetstequila til danskerne, findes et bredt udvalg 100% agave tequila til enhver lejlighed.

Yderligere oplysninger fås hos www. tequilaonline.dk på telefon 36 15 14 37

Læs mere her

tags: skuespiller, Mexico, krydderi, honning, kaffe, frugt,

Danmarks største cocktail talent er fra Aarhus

Med sin sejr i juniorenes Danmarks Mesterskaber i cocktail, kan 19-årige Martin Fischer fra Sidebar i Aarhus, nu kalde sig den yngste Danmarksmester nogensinde.

Ved de netop overståede Danmarks Mesterskaber i cocktail, som blev afholdt af Dansk Bartender Laug, løb den bare 19-årige Martin Fischer fra Sidebar i Aarhus med førstepladsen i junior kategorien som den yngste vinder nogensinde.

- Jeg er utrolig lykkelig for at vinde titlen. Jeg arbejder med et ekstremt dygtigt team, og jeg var aldrig kommet så langt uden dem. Det har været en utrolig lærerig oplevelse, og jeg ser virkelig frem til at udvikle mig endnu mere som cocktail bartender, fortæller Martin Fischer.

Hos Dansk Bartender Laug, som afholder Danmarks Mesterskaberne i Cocktail er man da også begejstret for den unge Aarhusianers præstation.

- Martin leverede en virkelig flot præstation til DM. Han er den yngste vinder nogensinde, og helt klart et stort talent som vi ser meget frem til at følge i fremtiden. Aarhus har hævet deres cocktail niveau betydeligt over de seneste år, og det er vidunderligt at se dem blande sig i den internationale elite. Men generelt ser det utrolig lovende ud for Danmark, med de store talenter som findes rundt omkring på de danske barer, fortæller formanden for Dansk Bartender Laug, Helle Aslak.

Aarhus stærkt besat
At Aarhus endelig begynder at markere sig på danmarkskortet kommer dog ikke som nogen overraskelse for Christopher Lombardi, der udover at være indehaveren af den Aarhusianske restaurant og cocktailbar Sidebar, også var dommer ved DM, og er en af det danske cocktailmiljøs store ikoner.

- At de Aarhusianske bartendere nu begynder at blande sig med verdenseliten er kulminationen på det ernorme arbejde der har fundet sted i det Aarhusianske cocktailmiljø gennem de seneste 5-6 år. Dengang var vi milevidt fra den standard vi ser i dag. Nu begynder vi virkelig at vise at vi kan være med hvor det er sjovt, og vi kan da også mærke en stigende international interesse for Aarhus som en cocktail by, fortæller Christopher Lombardi.

Udover Martin Fischer beskæftiger Sidebar også Bulgariens nationale cocktail mester Vasil Rusinov, og Amerikaneren Brendan Boehning. Brendan vandt tidligere på året det Danske Mesterskab i den præstigefyldte Diplomatico Daiquiri Competition, og skal i foråret forsvare Danmark ved den verdensomspændende finale i Venezuela.

Konkurrencen gør os bedre
Konkurrence elementet er netop en af en af grundene til den store fremgang hos de Aarhusianske bartendere, hvis man spørger Christopher Lombardi.

- I starten handlede det bare om at vise, at vi sagtens kunne levere et stærkt stykke håndværk på en bar som Sidebar i Aarhus. Som vi pressede os selv, kunne vi så småt se at vi sagtens kunne være med på det Københavnske niveau, som altid har været anset som det højeste i Danmark. Det gav os selvfølgelig blod på tanden for at bevise, at det ikke kun er København der forstår sig på verdensklasse cocktails, slutter Christopher Lombardi.

Hvis man som gæst har lyst til at prøve kræfter med både Martin Fisher, Vasil Rusinov og Brendan Boehnings prisvindende cocktails, så er de alle at finde på Sidbars cocktailkort.


Læs mere her

tags: Danmark, København, restaurant, førstepladsen, Venezuela, Bulgarien, miljø,

mandag den 11. marts 2013

Øl i verdensklasse på Restaurant Snerlen

Restaurant Snerlen har i samarbejde med Michael Stenvei arrangeret en spændende aften der står i øllets og forårets tegn. Gæsterne kommer til at smage på eksklusive øl i den absolutte verdensklasse ingen af flaskerne der kommer på bordet er vurderet til under 98 ud af 100 point på Ratebeer.com.

Fisk og skaldyr sætter vi normalt ikke i forbindelse med øl. Er du på restaurant, hvor menuen består af fisk og skaldyr, som på Restaurant Snerlen i Frederikshavn, vil drikkevarerne normalt bestå af en flaske hvidvin eller, hvis der er noget særligt at fejre, en flaske med bobler. Men hvem er det, der har bestemt det Snerlen, der i forvejen er kendt for at tænke ud af boksen og udfordre traditionerne, vil nu prøve at gøre op med forestillingen om, at øl ikke passer til fisk og skaldyr. Ideen kom fra Michael Stenvei, der tidligere har haft lignende arrangementer på den nu konkursramte Vægteren.

Michael kontaktede os og spurgte, om vi kunne være interesserede i at holde et arrangement, hvor vi serverer en masse spændende øl for gæsterne. Han ville så stå for at finde og importere øllene, hvis vi ville stå for maden. Det skulle blandt andet adskille sig fra arrangementerne på Vægteren ved, at de udvalgte øl ville være lidt mere eksklusive. Vi har aldrig prøvet noget lignende dette før, så selvfølgelig sagde vi ja til udfordringen siger Tonny Kristensen fra Snerlen.

Og de øl som gæsterne skal smage på denne aften er da heller ikke bare hvilke som helst øl.

Øl-nørderi i topklasse
De øl, Michael Stenvei har valgt ud til Øl i verdensklasse på Snerlen er nok forholdsvis ukendte for den almindelige forbruger, men for en ægte øl-nørd kan det sammenlignes med, når en ny Star Wars film har premiere eller hvis der bliver serveret en virkelig god årgang Pingus rødvin til maden.

De er alle bedømt til at ligge i den absolutte globale top, er specialimporterede til netop denne anledning og ligger til minimum 100 kr. per flaske. Der er altså lang vej fra de almindelige specialøl til dem, vi serverer denne aften. Det er faktisk lidt af en bedrift, at der findes lige akkurat disse øl i Frederikshavn siger Michael Stenvei, der har stået for importen. Blandt andet kommer gæsterne til at smage på øl fra Holland, Belgien og Alaska, samt et samarbejdsbryg fra Danmarks og USA s højest profilerede bryggerier. Til hver øl vil aftenens værter, Michael Stenvei og Bo L. Jensen, præsentere og fortælle dens unikke historie. Der bliver altså noget for både synet, smagssansen og fantasien.

BA Whiteout fra Alaska er jeg især spændt på at smage siger Michael Stenvei. Den er brygget som en belgisk inspireret hvedeøl med Brettanomyces-gær og lagret på eksklusive franske chardonnayfade bryggeren fortæller mig, at den skulle være at sammenligne med en dejlig flaske hvidvin. Derfor bliver den også serveret til forretten, som kommer til at bestå af hvid fisk på Restaurant Snerlen. Derudover er jeg ekstremt spændt på Three Floyds Brewery fra USA og danske Mikkellers bidrag Hvedegoop og Speedway Stouten fra AleSmith, som er stort set utilgængelig i Danmark. Det bliver altså en rigtig stor aften for øl-nørderne det her.

Arrangementet er den 22. marts på Restaurant Snerlen i Frederikshavn og koster 495 kr. per person inklusive øl, tre retters menu, snacks og fortællinger om øl. Se mere på www.snerlen.dk.

Læs mere her

tags: USA, Danmark, Holland, restaurant, retten, konkurs, Belgien, Star Wars, Mikkellers, Frederikshavn,

søndag den 10. marts 2013

Stort forbrug af energidrikke blandt europæiske unge

Unge storforbrugere af energidrikke drikker omkring 50% mere end voksne storforbrugere. Det viser en undersøgelse af indtaget af energidrikke i 16 EU-lande fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA. En kommende undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet i samarbejde med COOP skal kortlægge det stigende forbrug af energidrikke i Danmark for Fødevarestyrelsen.
Den Europæiske fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, har undersøgt forbruget af energidrikke i 16 ud af EU s 27 medlemslande. Danmark indgik ikke i undersøgelsen.

Energidrikke er læskedrikke med tilsat sukker eller sødestoffer, som også indeholder vitaminer og mineraler samt stimulerende stoffer som koffein.

Unge drikker oftere energidrikke end voksne
Undersøgelsen viser, at cirka 30% af de voksne deltagere har drukket en energidrik inden for det seneste år, mens andelen er 68% for de 10-18 årige. Af de 68% teenagere er 12% såkaldte permanente storforbrugere med et gennemsnitligt indtag på 7 liter om måneden. Ligeledes er 12% såkaldte kortvarige storforbrugere, som drikker mindst 1 liter ad gangen.

Andelen af storforbrugere ligger på samme niveau for den voksne aldersgruppe. De permanente storforbrugende voksne drikker 4,5 liter om måneden. De unge storforbrugere drikker således 56% mere end de voksne storforbrugere.

Stigende forbrug af energidrikke også i Danmark
I Danmark viser tal fra Nielsen ScanTrack en stigning i salget af energidrikke fra ca. 4,07 millioner liter i 2010 til 8,45 millioner liter i 2012. Det er særligt indholdet af koffein i energidrikke, som bekymrer forskerne.

I Danmark er der et mærkningskrav om, at drikkevarer, der er tilsat koffein i en mængde på over 150 mg pr. liter skal mærkes med Højt koffeinindhold. Bør ikke indtages af børn eller gravide eller ammende kvinder .

DTU Fødevareinstituttet anbefaler, at børn og unge højst indtager 2,5 milligram koffein per kg legemsvægt per dag.

Højere indtag af energidrikke med større mængder koffein kan have skadelige virkninger og kan blandt andet føre til midlertidige adfærdsændringer, øget nervøsitet og ængstelighed hos børn , påpeger forsker Marta Axelstad Petersen fra DTU Fødevareinstituttet.

Ved at drikke én dåse energidrik på 50 cl overskrider teenagerne maksimumsgrænsen, hvorimod en dåse på 25 cl er nok til at overskride grænsen for en 10-årig.

Energidrikke er ikke farlige for voksne blot de har et mådeholdent forbrug. Voksne kan drikke enten 4-5 små kopper kaffe eller 5 energidrikke af 25 cl om dagen, uden at det daglige koffeinindtag ser ud til at give skadelige virkninger , tilføjer Marta Axelstad Petersen.

Indtag af energidrikke under lup
DTU Fødevareinstituttet og Fødevarestyrelsen har gennem længere tid været opmærksom på det øgede forbrug af energidrikke. Derfor skal DTU Fødevareinstituttet i samarbejde med COOP kortlægge indtaget af energidrikke i Danmark for Fødevarestyrelsen.

2.600 danskere i alderen 10-35 år er med i undersøgelsen, som løber af stablen i andet halvår af 2013. Resultaterne fra undersøgelsen vil blive offentliggjort i juni 2014.

Læs mere
Se nyheden om EFSA s undersøgelse: Energy drinks report og læs undersøgelsen: Gathering consumption data on specific consumer groups of energy drinks.

Mere end 52.000 europæere i alderen fra 3-65 år har deltaget i EFSA s undersøgelse, som omfatter 16 EU medlemslande.

Kontakt
Vedr. den danske undersøgelse:
Seniorrådgiver Jeppe Matthiessen, jmat@food.dtu.dk, tlf. 35 88 74 44

Vedr. toksikologiske effekter af koffein:
Forsker Marta Axelstad Petersen, maap@food.dtu.dk, tlf. 35 88 75 41

Læs mere her

tags: Danmark, euro, 2010, EU-lande, 2013, EU, 2012, DTU, energi, Fødevarestyrelsen, 2014, Forsker, læskedrik, kaffe, vitaminer, mineraler, energidrik,

lørdag den 9. marts 2013

Miljøvenlig sodavand - SodaSparkle

Sodavandsmaskiner har længe været et hit i Danmark, bl.a. fra de populære mærker SodaStream og Aqvia. Nu er der så kommet en helt ny og mere miljøvenlig type, der med sin lille størrelse er klar til at indtage markedet.

Sodavandsmaskiner har generelt været populære de sidste mange år, da danskernes høje forbrug af sodavand har gjort det til en meget stor udgift i det månedlige budget at købe sodavand i butikkerne.

SodaSparkle, der er en helt ny type sodavandsmaskine, har gjort det muligt at få en sundere, billigere og mere miljøvenlig sodavand end tidligere. SodaSparkle består udelukkende af et låg med en lille kulsyrepatron, der skrues på flasken og drejes for tilførsel af kulsyre.

Kulsyrepatronerne er fremstillet i 100 % genbrugelige materialer, og de skal blot smides ud efter brug (hver patron rækker til 1 flaske danskvand). Derudover er der ikke en masse kulsyre, der går tabt i processen, da al kulsyren bliver fanget i flasken.

SodaSparkle har også udviklet en ny, naturlig smagsvariant, der ikke er fyldt med sukker og andre tilsætningsstoffer og derved er et sundere alternativ til den traditionelle sodavand.

De danske forhandlere af SodaSparkle forventer da også, at SodaSparkle bliver en kæmpe succes. Gitte Gammelmark fra KitchenOne.dk - officiel dansk forhandler af SodaSparkle - siger: SodaSparkle er helt ny på det danske marked, men vi har allerede oplevet stor interesse for den. Den er både nem og hurtig at bruge, og så fylder den næsten ingenting, så den kan let sættes i skabet efter brug.

Hos KitchenOne.dk forventer de da også, at ankomsten af den nye SodaSparkle kan ses på salget af de øvrige sodavandsmaskiner. Der er stigende fokus på miljø og sundhed, og med den nye SodaSparkle bliver disse elementer kombineret, da der hverken er spildt CO2, plastikflasker eller tilsætningsstoffer, man skal tage højde for.

SodaSparkle er i alle henseender en forbedring af teknologien inden for sodavandsmaskiner. Både designmæssigt, miljømæssigt og helbredsmæssigt er SodaSparkle med til at forbedre udbuddet af sodavand.

Læs mere her

tags: Danmark, teknologi, miljøvenlig, miljø, helbred,

fredag den 8. marts 2013

Hjemmelavede påskeæg til hyggelige påskedage

Påskeopskrifter: Citrusfriske påskeæg med citronlikør eller appelsin. Så er der serveret lækker påskehygge for både store og små slikmunde.

For 150 år siden, kendte man også til påskeæg. Ikke som chokolade- eller marcipanæg, men som almindelige hønseæg. Disse kunne være pustet og kogt med forskellige naturfarvemidler - fx løgskaller og så dekoreret eller malet.

De første rigtige chokoladepåskeæg optræder hos firmaet "Galle og Jessens" i 1917, men fænomenet kan godt være lidt ældre. Chokoladeæggene begyndte at blive populære i 1920´erne og 30´erne, og fik et endeligt gennembrud efter anden verdenskrig, da chokolade og søde sager atter kom på markedet efter mange år med rationering.

I dag er hjemmelavede påskeæg med marcipan indbegrebet af dejlige påskedage, hvor børnene elsker at være med, når der formes, dekoreres og ikke mindst prøvesmages.

Store påskeæg med citronlikør
400 g Original Odense Marcipan
En halv dl Limoncello (italiensk citronlikør)
1 tsk. fint revet usprøjtet citronskal
1 dl flormelis
225 g mørk overtræk
100 g hvid chokolade
1 tsk. fint revet usprøjtet citronskal

Rør marcipanen med Limoncello og 1 dl flormelis. Form marcipanen til 12 æg, brug gerne lidt flormelis på hænderne, og sæt dem på bagepapir i køleskabet.
Smelt overtræk over vandbad, overtræk æggene og sæt dem på bagepapir. Smelt den hvide chokolade forsigtigt over vandbad, og fyld den i en sprøjtepose. Sprøjt tynde striber af hvid chokolade på de størknede æg. Drys med en smule revet citronskal.
Servér æggene når chokoladen er helt stivnet.

Servér evt. et glas iskold Limoncello til de skønne påskeæg.

Små påskeæg med appelsin
250 g Original Odense Marcipan
Revet appelsinskal fra en økologisk appelsin
200 g hvid eller mørk chokolade til overtræk
Sukkerkrymmel til pynt

Ælt marcipanen med appelsinskal. Del marcipanen i 12 lige store stykker og tril til små æg mellem håndfladerne. Overtræk med smeltet chokolade og dekorér med krymmel og pynt efter smag.


Læs mere her

tags: chokolade, Odense, økologi,

torsdag den 7. marts 2013

Forbrugerne prioriterer friskhed højest

To ud af tre danske forbrugere kigger først og fremmest på datomærkningen, når der skal købes mælk. Det viser en ny undersøgelse fra Arla.

Forbrugerne vil have frisk mælk jo friskere jo bedre. Faktisk peger to tredjedele danskerne på friskhed som det vigtigste, når der skal vælges mælk i køledisken. Det viser en ny undersøgelse, som analysevirksomheden Epinion har foretaget for Arla blandt 1.024 repræsentativt udvalgte danskere.

Ønsket om frisk mælk er et typisk dansk fænomen. Danskerne køber nemlig stort set kun frisk mælk på køl frem for mælk, der er langtidsholdbar. Dermed adskiller danskernes mælkevaner sig fra forbrugerne i de fleste andre lande, hvor langtidsholdbar mælk spiller en langt større rolle. Det fortæller sociolog og specialist i fødevareforbrug Birthe Linddal fra foodfuture.dk:

I mange europæiske lande som eksemplevis Spanien, Italien og Frankrig er forbrugerne ikke vant til den friske mælk. De drikker i stedet mælk, der er varmebehandlet ved meget høje temperaturer, den såkaldte UHT-behandling. Det gør mælken langtidsholdbar, men giver også en anden smag end den, vi kender fra den friske mælk herhjemme, siger Birthe Linddal og fortsætter:

I Danmark har forbrugerne traditionelt og historisk været meget tæt på landbrugsproduktionen, og dermed har danskerne i århundreder været vant til gode muligheder for at få frisk mælk. Faktisk har flere danske mejerier i de seneste år gjort en dyd ud af at kunne levere frisk mælk til forbrugerne så hurtigt som muligt.

Og tiden fra ko til køler er blevet stadig kortere med årene. Arla har netop fra i denne uge indført en friskhedsgaranti på mælken Lærkevang, der fremover vil være maksimalt 24 timer undervejs fra gård til butik.

- I realiteten er det en forholdsvis lille del af den mælk, vi drikker her i Danmark, som når fra gård til butik på under 24 timer. Hos Arla har vi Lærkevang, der kommer fra gård til butik på under 24 timer, men for billigmælkens vedkommende tager det typisk to til tre dage, fortæller Jakob Knudsen, der er marketingdirektør i Arla Danmark.

Udover friskhed vægter omkring halvdelen af danskerne pris som en afgørende faktor, mens fire ud af ti danskere mener mælkens smag har en betydning, når de skal vælge mælk i køledisken.

For mere info kontakt
Sociolog Birthe Linddal, foodfuture.dk: 30 65 11 10
PR manager Rikke Mandsholm, Arla: 89 38 14 48

Læs mere her

tags: Danmark, euro, Italien, direktør, Frankrig, Spanien, Arla, virksomhed, marketingdirektør,

Kaffe og kage på mobilen

Sendentanke.dk, Danmarks nyeste formidler af gaver og gavekort via mobilen gør det muligt for danskerne fra i dag, at sende en kop kaffe og kage. Det er nyt og nemt.

Danskerne elsker kaffe! Faktum er, at danskerne gennemsnitlig drikker fire kopper kaffe om dagen, hvilket svarer til over 20 millioner kopper kaffe om dagen. Dette gør, at Danmark er blandt de mest kaffedrikkende nationer i verden. Kaffen er blevet populær som aldrig før. Antallet af caféer og kaffebarer, hvor kaffen er i centrum har aldrig været større.

Kender du én der er kaffetørstig

1. Man sender en hilsen på www.sendenkaffe.dk
2. Udfylder modtagers mobilnummer, skriver en personlig hilsen og betaler nemt med kreditkort.
3. Gaven leveres på få sekunder til modtagers mobiltelefon.

At sende en gave via mobilen tager under 1 minut og det er glæden ved at give, der gør vi har succes. Vi bemærker også at butikkerne er yderst tilfredse, da de fleste kunder ofte køber et ekstra produkt. Det kan vi se hos vores andre partnere Interflora, Wunderwear og Just-Eat , udtaler Adm. direktør Rune Poulsen fra www.sendentanke.dk.

Kong Kaffe har 8 butikker i Danmark og kaffen bliver lavet og serveret med Kong Kaffe's forkærlighed for kvalitet, passion, god smag og friske råvarer - en kop kaffe som er en konge værdig.

"The Spot Family / Kong Kaffe har valgt at være med på gavekonceptet fra Sendentanke.dk og det understøtter vores interesse for at tilbyde noget særligt, til vores tilfredse kunder. Vi forsøger at efterleve, at det skal være en særlig oplevelse at komme forbi vores kaffebarer i Danmark og et personligt gavekort skaber glæde udtaler Marketingassistenten Charlotte Bøgeholm fra The Spot Family som står bag Kong Kaffe kæden.

-----

Om Sendentanke.dk
Sendentanke.dk blev lanceret i april 2012 i Danmark, og gør det muligt for danskerne at glæde og overraske dem som man holder af, via mobilen. Sendentanke.dk som i udlandet hedder Huuray! samarbejder med større nationale brands som Just-Eat, Nordisk Film, Miinto.dk, Interflora, Wunderwear, Comedy Zoo, Boozt.com, Saxo.com m.f Huuray! er repræsenteret i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Frankrig og flere lande er på vej.

Læs mere her

tags: Danmark, Sverige, Norge, direktør, bilen, Frankrig, Film, råvarer, udland, 2012, Finland, kaffe,

mandag den 4. marts 2013

Hot buns åbner i Århus

Derfor inviteres venner af huset, de burgersultne og andre nysgerrige århusianere til åbningsreception i Mejlgade 12, hvor hot buns serverer et sneak-peak af menuen i form af bl.a. Sliders (mini-burgers), side dishes, shakes, drinks, vin og øl.

På dagen vil der være mulighed for at smage forskellige lækkerier fra menukortet, bl.a. The Hangover , der med sine 2 bøffer, spejlæg, bacon, svampe-ketchup, bløde løg og pommes rösti kan kurere enhver form for tømmermænd. Den kan dog også gå som et gedigent aftenmåltid, uden hovedpine. I den anden ende af menukortet finder vi en ægte gastro-burger, nemlig The Gourmet , med skalotteløg, trøffelmayo, frisé, og foie gras-terrine!
Prøv endelig en shake til HB-pigernes favorit er den fantastiske passion- & lakridsshake.

hot buns er et nyt koncept i Danmark, som sætter en ære i at servere ægte gastro-burgere, lækre sideretter, tykke milkshakes, spændende cocktails og iskolde øl alt sammen pakket ind i en lækker atmosfære, hvor værtinderne, de berømte og berygtede hot buns -piger, vil sørge for at besøget bliver mindeværdigt.

Mathias Kær, en af initiativtagerne bag konceptet, siger: Vi mener, at det er på tide, at Århus får lov til at smage ægte gastro-burgere til rimelige priser, og i lækre omgivelser

Hos os får man helt sikkert ikke indtryk af at sidde på en grillbar. Vi har sat en ære i at have valgt de helt rette omgivelser og fantastiske ildsjæle til at sørge for dit besøg fra erfarne kokke til entusiastisk bar- og tjenerpersonale.

hot buns er et sted for folk, der sætter pris på mad lavet af gode, lokale råvarer. Samtidig er hot buns også stedet, hvor man kan starte byturen, inden man fortsætter ud i Aarhus natteliv. Man kan også blive til sent og danse med på bardisken

På åbningsdagen, onsdag d. 13. marts kl. 16.00 er det ikke muligt at reservere bord. Her vil hot buns udelukkende holde åbningsreception, hvor der er mulighed for at komme og smage på herlighederne helt gratis!

Fra fredag d. 8. marts er der åbent for almindelig bordbestilling. Hos hot buns er der åbent søndag til onsdag fra 11 til 22, torsdag til lørdag fra 11 til 00.

Så kom forbi onsdag d.13. marts og lad vores hot buns -piger fortælle dig lidt om konceptet og maden og vise dig de nye, flotte lokaler.

Du kan se mere og bestille bord fra torsdag d. 14/3 på www.hotbuns.dk.
Ring til 3166 6500 eller send en e-mail til info@hotbuns.dk for mere info.


Læs mere her

tags: Danmark, Århus, råvarer, recept, atmosfære, hovedpine,

søndag den 3. marts 2013

Ris pilaf med kylling kåret som Årets Etniske Nøglehulsopskrift

Syv Bydelsmødregrupper har udviklet hver deres nøglehulsopskrift, der er inspireret af det arabiske og afrikanske køkken.

Vinderen af Årets Etniske Nøglehulsopskrift 2013 med flest forbrugerstemmer er Beryani (Ris pilaf med kylling, kartofler og mandler). En opskrift udviklet af Bydelsmødrene fra Aarhus. En sikker nummer to blev Zira-machili aur Podina-chawal (Fisk i tomatsovs med ris) udviklet af Bydelsmødrene fra Amager. De stolte vindere blev i dag den 28. februar fejret ved en festlighed i Fødevareministeriet.

De lækre etniske nøglehulsopskrifter og den gode stemning under kampagnen er et fint eksempel på den type sund madglæde, jeg gerne vil fremme. Det er godt, at Nøglehullet nu også får inspiration fra det arabiske og afrikanske køkken. Mad er et stærkt redskab for kulturforståelse, og derfor er jeg glad for ministeriets samarbejde med Bydelsmødrene , siger Fødevareminister Mette Gjerskov, der i dag har besøgt de vindende bydelsmødre i Århus, der serverede en gang sund og velsmagende beryani for ministeren.

Bydelsmødrenes Landsorganisation bakker op om ministerens ønske om sund madglæde uanset nationalitet. Derfor har de landet over gjort en stor indsats for at samle stemmer og udbrede kenskabet til Nøglehullet ved at hænge plakater op på biblioteker, aktivitetshuse og til fredagsbønnen i moskeer.

Det er vigtigt at sprede viden om, at etnisk mad også kan være sundt. Kampagnen om Årets etniske nøglehulsopskrift viser, at Nøglehullet er en god og enkel måde at fortælle om sundhed på, siger Seniorkonsulent hos Bydelsmødrenes Landsorganisation, Mai-Britt Haugaard Jeppesen.

De nøglehulsmærkede opskrifter er udviklet efter samme krav, som der stilles til nøglehulsmærkede produkter. Det betyder, at der sparet på både fedt, sukker og salt, mens der er skruet op for fibre og fuldkorn.

Yderligere oplysninger:
Projektleder for Nøglehulsmærket, Marianne Dittmann, tlf. 72 27 66 85 eller
Seniorkonsulent hos Bydelsmødrene Mai-Britt Haugaard Jeppesen tlf. 30 17 78 03

Kontakt til fødevareministeren:
Pressesekretær Karin Møller-Olsen, tlf. 25 38 95 93

Læs mere her

tags: Århus, 2013, Amager, fødevareminister, biblioteker, organisation, stemmer,