fredag den 28. juni 2013

Bonjour til ny Ritter Sport Kakao-Mousse i større stykker

Kvadratisk, praktisk og fransk med ekstra nydelse

Den nye Ritter Sport variant Kakao-Mousse lyder ikke bare fransk den smager også sådan. For mousse au chocolat er en ægte fransk specialitet.

Nu er den lækre, lette mousse omsluttet af sprød chokolade af alpemælk og det giver en helt speciel smagsoplevelse.

Nydelse i XL-format
Den nye Kakao-Mousse variant er stadig kvadratisk og praktisk, men på en ny måde.

Med 3x3 felter i stedet for 4x4 har Ritter Sport gjort chokoladestykkerne større.
Til nydelse i XL-format, hvor man virkelig kan smage franskmændenes yndlingsdessert.

En nyhed fra det traditionsrige familiefirma Alfred Ritter, som siden 1912 har solgt sine populære chokolader over det meste af verden.

Fås i supermarkeder, butikker og kiosker over hele landet.


Læs mere her

tags: chokolade, supermarked, cola, Mou,

tirsdag den 25. juni 2013

Gastronomisk Maraton i Skagen

Onsdag den 5. juni kickstartede man den første Gastronomiske Maraton i Skagen. I løbet af tre dage fik deltagerne nogle sublime gastronomiske oplevelser på Restaurant De 2 Have, Brøndums Hotel og Ruths Hotel.

Deltagerne på sommerens Gastronomiske Marathon kom fra hele landet og blev alle begejstrede for gastronomien i Skagen.

De tre steder bød på hver deres unikke overraskelse:

Hos Restaurant De 2 Have, der ligger ved Grenens spids, dukkede kokkene pludselig frem fra krattene i den vilde natur med appetizers.

På Brøndums Hotel fik deltagerne fortalt en levende historie om hotellets farverige kunstnermiljø.

På Ruths Hotel skortede det heller ikke på kreativitet. Køkkenchef Michel Michaud serverede østers oppe på Sømærket med udsigt over den brusende Nordstrand.

Rasmus Windstrup Sørensen, initiativtager til arrangementet siger: Vi sad alle dage omkring et langbord, hvilket bidrog til en social stemning, hvor folk snakkede på kryds og tværs, og udvekslede forretningsforbindelser. Da vi sluttede af på Ruths Hotel, var det med langvarige kram og et par enkelte kindkys, hos mange af deltagerne, hvilket viste det forhold de på 3 dage også have formået at danne til hinanden.

Arrangementet var et stort tilløbsstykke for gastronomisk interesserede. Mange af deltagerne har spist på adskillige Michelin restauranter rundt om i verden, men viste en stor begejstring omkring madlavningens kunst her i Skagen.

Rasmus Windstrup Sørensen fortsætter og runder af: Folk håber inderligt på at arrangementet vil blive gentaget og det har vi bestemt også planer om.


Læs mere her

tags: restaurant, kunst, kreativ, miljø,

mandag den 24. juni 2013

Flest pesticider i udenlandsk frugt

Udenlandsk frugt har generelt et højere indhold af pesticider end dansk frugt, og frugt har et højere indhold af pesticider end grønt. Danskernes indtag af pesticidrester ser ud til at være på niveau med den seneste overvågning fra 2003. Resultaterne viser, at danskerne roligt kan spise 600 gram frugt og grønt om dagen, uden det udgør en sundhedsmæssig risiko. Det viser en ny rapport fra DTU Fødevareinstituttet om pesticidrester i fødevarer.
DTU Fødevareinstituttet har samlet resultaterne fra Fødevarestyrelsens undersøgelser af pesticidrester i danskernes fødevarer i perioden 2004-2011. Beregningerne af indtaget viser, at indholdet af pesticidrester i fødevarer på det danske marked ikke udgør en sundhedsmæssig risiko.

Pesticidrester findes primært i frugt og grønt. Generelt bliver pesticidrester oftere fundet i frugt end i grønt, og udenlandsk frugt indeholder flere pesticidrester end dansk frugt. Andelen af dansk frugt med indhold af pesticider under EU s tilladte grænseværdier for indhold i fødevarer ligger mellem 38-67%. Den tilsvarende andel af udenlandsk frugt med indhold af pesticider ligger mellem 61-82% i undersøgelsesperioden.

I gennemsnit indtager børn 98 mikrogram sprøjterester per dag og voksne 146 mikrogram per dag.

Hvis danskerne spiser de anbefalede 600 gram frugt og grønt om dagen, udgør pesticidresterne ikke en sundhedsmæssig risiko. Spiser danskerne udelukkende danske afgrøder, viser undersøgelsen, at danskerne kan halvere indtaget af pesticidrester , siger Elsa Nielsen fra DTU Fødevareinstituttet.

Pesticidrester sidder i skrællen
For langt de fleste pesticider viser undersøgelser, at størstedelen af de fundne pesticidrester ofte er i den ikke-spiselige del som skrællen.

I prøver med appelsin, mandarin og banan fandt vi pesticidrester i stort set alle prøver, men analyserne er foretaget på produkter med skræl. Den slags frugter bliver skrællet, inden man spiser dem, og dermed slipper man af med hovedparten af pesticidresterne , fortæller Annette Petersen fra DTU Fødevareinstituttet.

Fund er under sundhedsmæssige grænser
I 3,8% af frugt- og grøntprøverne er overskridelse af EU s tilladte grænseværdier fundet for indhold i fødevarer. I rapporten har DTU Fødevareinstituttet vurderet både den sundhedsmæssige risiko ved at indtage et enkelt pesticid, såvel som flere pesticider samtidig, via den gennemsnitlige kost for både børn og voksne. Vurderingen viser i begge tilfælde, at der ikke er en sundhedsmæssig risiko for forbrugerne.

Læs mere
Se rapporten: Pesticide Residues. Results from the period 2004 2011 (pdf).

17.309 prøver af frugt, grøntsager, kornprodukter, kød, børnemad og andre forarbejdede produkter fra 2004-2011 er blevet analyseret. Indholdet af pesticidrester bliver kædet sammen med, hvad og hvor meget af de enkelte fødevarer, danskerne spiser. Alle undersøgelserne er foretaget på Fødevarestyrelsens laboratorium i Ringsted, og der er analyseret for op til 250 pesticider i prøverne.

Læs mere her

tags: 2011, 2003, EU, Ringsted, overvågning, DTU, Fødevarestyrelsen, Pesticidrester, frugt,

lørdag den 22. juni 2013

Gode råd om hygiejne til slagtere

Fødevarestyrelsens stikprøver fra 40 slagtere i detailleddet tyder på, at der oftere kan være problemer med hygiejnen i den lille slagterbutik end hos slagteren i supermarkedet. Derfor kommer Fødevarestyrelsen nu med gode råd til, hvordan alle slagtere i detailleddet kan sikre en god hygiejne, når de håndterer svinekød. Hygiejnerådene lyder bl.a.:

Håndter svinekød og oksekød på hver sin arbejdsplads.
Rengør og desinficer arbejdspladsen mindst hver 3. time.
Hold temperaturen i produktionslokalet så lav som muligt - gerne under 18 grader.
Opbevar råvarer ved højst 3 grader
Herudover bør personalet have instruktion i korrekt vask af hænder og i hygiejnisk rengøring.

Det er en forholdsvis lille stikprøve, og derfor kan vi ikke konkludere for hele branchen. Men vi mener, at resultaterne er så vigtige, at vi nu i dialog med branchen kommunikerer en håndfuld faglige råd ud , siger specialkonsulent i Fødevarestyrelsen, Gudrun Sandø.

"Der er nok flere forklaringer på, hvorfor stikprøven viser en forskel i hygiejnen hos supermarkedsslagterne og i slagterbutikkerne. Men én af forklaringerne er måske, at den lille slagterbutik tit laver langt flere forskellige produkter og dermed skal have styr på langt flere produktionsprocesser end slagteren i supermarkedet", siger Gudrun Sandø.

Projekter om hygiejne hos slagtere
Rådene bygger på Fødevarestyrelsens tre projekter om fersk svinekød i opskærings-og detailleddet. Projekterne kørte i 2010 - 2012 for at undersøge forekomsten af salmonella og hygiejnebakterier og se på hvilke arbejdsrutiner, der giver den bedste hygiejne.

Projekterne viser, at forekomsten af salmonella i både opskæringsled og detailled er lav, men at niveauet af bakterier er større i slagtebutikker end hos supermarkedsslagtere. Den vigtigste faktor er, at slagtermesteren har et særligt fokus på hygiejnen. En række andre forhold har også stor betydning for hygiejneniveauet: Fx temperaturen i produktionslokalet, at der er faste intervaller for rengøring i løbet af dagen, hvor længe kødet står udenfor køl under produktionen, om der bliver desinficeret efter rengøring, den personlige hygiejne og størrelsen af produktionslokalerne i forhold til produktionens omfang.

Informationsmateriale til slagtere m.fl.
Danske Slagtermestre har formidlet de gode råd ud til sine medlemmer via hjemmesiden.

Se også Fødevarestyrelsen fotoplancher 'Sådan vasker du hænder' om hygiejne i bl.a. slagtebutikker.

Baggrund for projekterne
Baggrunden for projekterne var dels en stigning i forekomsten af salmonella i hele svinekødstykker fra ca. 1 % i 2002 til ca. 4 % i 2006, og dels en forskel på forekomsten af salmonella i fersk kød fra supermarkeder og slagterbutikker. Der var ikke stigning i forekomsten af salmonella på slagterierne i samme periode. Det efterlod et spørgsmål om detailleddets og opskæringsvirksomhedernes betydning for forekomsten af salmonella i svinekød i detailleddet.

Projekterne er gennemført i samarbejde med DTU Fødevareinstituttet med inddragelse af brancheorganisationerne.

Kontakt

​Fødevarestyrelsens pressevagt tlf.: 2284 4834

Læs mere her

tags: 2010, 2002, råvarer, 2012, virksomhed, 2006, fersk kød, supermarked, DTU, bakterie, slagteri, svinekød, Fødevarestyrelsen, organisation,

fredag den 21. juni 2013

Eksklusivt veterantog mellem Frederikshavn og Skagen

Tre fremtrædende restauranter i det nordjyske er gået sammen med Naturvejlederen i Frederikshavn kommune om at lave en ekstraordinær og eksklusiv togoplevelse med fortællinger om naturen. Et veterantog vil den sidste weekend i juni tage nordjyderne med på en oplevelsestur mellem Frederikshavn og Skagen langs banen, som forbinder de to byer.

Fredag den 28. og lørdag den 29. juni vil Nordjyllands togskinner blive brugt af nogle ikke helt moderne og nye toge. Naturvejleder Bo Storm har nemlig i anledning af Skagens 600 års jubilæum, i samarbejde med både Turistforeningerne og de tre restauranter, arrangeret to eksklusive ture med veterantog fra Frederikshavn til Skagen tur/retur med det formål, på en anderledes måde, at fortælle om de naturoplevelser der findes på den flotte strækning mellem Frederikshavn og Skagen. På turen vil passagererne få serveret en fire retters menu som Restaurant De2Have i Skagen, Restaurant Snerlen i Frederikshavn og Aalbæk Gl. Kro har sagt ja til at kreere i fællesskab. Under turen vil naturvejlederen fortælle om landskabet, som stille ruller forbi uden for vinduerne, mens passagererne nyder deres mad og vin.

Denne eksklusive veterantogtur foregår kun i forbindelse med Skagens 600 års jubilæum, hvor toget kommer i en anden anledning, og bliver således ikke gentaget - i hvert fald ikke i den nærmeste fremtid. Så er du ikke blandt en af de heldige, der har sikret sig en billet til turen, er der desværre små chancer for, at du kan få lov at opleve den. Begge ture kunne nemlig allerede tidligt på året melde om totalt udsolgt. Hungrer du alligevel efter gastronomiske oplevelser tæt på naturen eller med en unik baggrund, behøver du dog ikke lede alt for langt væk. De tre restauranter udmærker sig hver især med unikke beliggenheder tæt på enten storslået natur eller enestående udsigt. Plus naturligvis gastronomi på højt niveau.

Hyggelige Aalbæk gl. Kro, der står for desserten på togturen, ligger midt mellem Skagen og Frederikshavn og er dermed den perfekte base, hvis din ferie går til Nordjylland. Kroen stråler af dansk krohygge med uformel stemning og god atmosfære. I krostuen kan du vælge mellem traditionelle danske retter som stegt flæsk med persillesovs, pariserbøf, smørrebrød og meget andet. Er du til historiske bygninger, golf og gourmet, er et ophold på Aalbæk gl. Kro lige noget for dig.

Restaurant De2Have i Skagen er med sit Cool Climate Kitchen-koncept og unikke placering lige ved Grenen mere end et besøg værd. Deres køkkenfilosofi er enkel: lokale råvarer sat sammen med kød og fjerkræ fra Himmerland, fisk og skaldyr fra de lokale fiskere samt urter, planter, frugter og blomster samlet fra området omkring restauranten udgør hovedbestanddelene i De2Haves menuer. De2Have laver hovedretten til togturen.

Den sidste restaurant i togtrioen, Restaurant Snerlen, er med sine to stjerner i Den Danske Spiseguide en af Danmarks bedste fiske- og skaldyrsrestauranter. Snerlen står for forretten, og mon ikke passagererne vil blive forkælet med en af de skønne fiske- og skaldyrsretter, som Snerlen er kendt for. Besøger du Snerlen engang, så vær sikker på at få en vinduesplads, da de med deres placering på 9. etage i den kendte Kattegatsilo har Frederikshavns bedste udsigt ud over både hav og by.

Hvis du godt kunne tænke dig at se veterantoget køre fra stationerne, så kører det fra Frederikshavn fredag den 28. juni kl. 18.00 og tilbage fra Skagen kl. ca. 22.00. Om lørdagen kører det fra Skagen, ligeledes kl. 18.00, og tilbage fra Frederikshavn igen ca. kl. 22.00.

Læs mere her

tags: Danmark, restaurant, retten, råvarer, Nordjylland, Frederikshavn, atmosfære, frugt,

onsdag den 19. juni 2013

Mød en førende te-ekspert inden for gourmet te

International te-ekspert besøger den danske restaurantverden

En af verdens førende te-eksperter, amerikanske Austin Hodge, gæster København den 20. juni. Hans mission: At skabe opmærksomhed om verdens bedste teer i den danske restaurantverden

Har man først opdaget eksistensen af gourmet-te, åbner sig en ny verden, selv for erfarne te-drikkere.

Det oplevede også amerikanske Austin Hodge, da han for 20 år siden smagte en te hos en kinesisk bekendt for derpå at opdage, at denne te, der var så anderledes end alt, han havde smagt, ikke kunne opdrives i USA. Drevet af nysgerrighed rejste han selv til Kina og opsøgte de afsidesliggende tehaver - og fandt ud af, at ingen vesterlænding nogensinde havde været der før. Det blev starten på hans firma Seven Cups og en utrættelig indsats for at åbne verdens øjne for kinesisk gourmet-te.

Austin gæster Danmark i forbindelse med, at hans danske partner Simply Tea markerer sine første 5 år med import af kinesisk gourmet-te (som eneste importør i Europa) og te-salon i Aarhus.
Især glæder Austin sig til at møde den danske restaurationsbranche, hos hvem te stadig lever et liv i skyggen, fortæller stifter af og partner i Simply Tea, Alexis Kaae.

Den danske restaurantverden har ikke fokus på te. Når gode restauranter serverer kaffe efter middagen, er den naturligvis i bedste kvalitet. Men vælger gæsten te, lander der som regel et te-brev i kanden - måske endda tilsat kunstig smag af skovbær eller lignende. Det strider mod hele den gastronomiske kvalitetskultur, der ellers har så godt fat i danskerne.

Te er som vin
Ifølge Alexis Kaae er te-dyrkning en videnskab. Akkurat som vin er te afhængig af faktorer som vind- og vejrforhold, jordbund, plukning osv. Hver årgang og hvert område smager forskelligt.

Den såkaldte high end tea, på dansk kaldet højkvalitetste, dyrkes på bjergskråninger i Kina i op til 2000 meters højde.

Træerne i disse afsidesliggende te-haver er ofte mange hundrede år gamle, og deres spæde topskud kan kun høstes i ganske få uger om året. De plukkes nænsomt ved håndkraft, da selv en saks ville ødelægge de spæde blade og få dem til at oxidere. Der skal bruges tusindvis af håndplukkede blade til et kilo te, som igen svinder ind til halvdelen, når teen er tørret.

Denne høst er så lille og eksklusiv, at køberne overnatter i te-mesterens have for at være de første, der får adgang til den. Høsten er hurtigt solgt, så højkvalitetste når aldrig frem til de markeder, hvor de store te-importører køber ind. Derfor er det ganske få herhjemme, der har smagt gourmet-teer. Men dyrker man som restaurant den gode råvare, den gode kaffe og den gode vin, er der al mulig grund til at tænke te ind på samme høje gastronomiske niveau.

Fakta:
Hvad er højkvalitetste
Højkvalitetste har en rundere smag end almindelig te. Det skyldes dyrkningsklimaet men også te-mesterens håndværk, der i Kina anses for at være en kunstart. Te-mesteren dufter til de spæde blade, ruller dem let for at bryde cellevæggen og frigive smagsstoffer og tilrettelægger den optimale tørring en proces, der kan tage mange døgn.
Smagene i de forskellige teer beskrives som delikate med undertoner af bl.a. syren, sommerblomster, nødder, lakrids, honning, citrus og chokolade.
Herudover siges teen at have helende egenskaber, fordi de spæde teskud er så rige på næringsstoffer. Blandt andet indeholder te dyrket i flere tusind meters højde amonisyren L-theanin, som virker beroligende på centralnervesystemet.

Om arrangementet
Arrangementet A Talk About Tea - Austin Hodge afholdes eksklusivt for branchefolk indenfor café, restauration og sundhed. I arrangementet indgår en te-smagning.

Arrangementet er gratis men på grund af begrænset antal pladser er tilmelding nødvendig.
Tilmelding sker online på www.simplytea.dk

Tid og sted:
Torsdag den 20. juni kl. 14-17,
Asia House, Indiakaj 16, 2100 København Ø
www.asia-house.dk

Parkering / transport: Der er parkering ved Asia House mod betaling.
Fra Hovedbanen kan man tage toget til Østerport og gå det sidste stykke vej (ca. 8 minutter).
Fra Østerport St. til Asia House kan man tage bus nr. 26 i retning mod Frihavnen/Langelinie.

Om Simply Tea
Simply Tea har siden 2008 drevet te-salon i Aarhus og været eneste direkte importør i Europa af kinesisk gourmet-te, i partnerskab med Austin Hodge og hans firma Seven Cups.

Derfor rejser også Alexis Kaae og Mette Trier i maj til Kina for at smage og opkøbe noget af tehøsten til Simply Tea.
På den måde sikrer vi, at teerne er 100% biodynamiske, og desuden plejer vi forbindelserne, hvilket er vigtigt. Det tager mange år at skabe så gode relationer med de kinesiske teproducenter, at man overhovedet bliver fundet værdig til at købe teen.

Simply Tea importerer og sælger hvid, gul, grøn, Oolong, sort og Puerh te.

Yderligere oplysninger:

Mette Trier, partner
Tlf. 2239 3077 / 3032 4228
Mail: mail@simplytea.dk
Hjemmeside: www.simplytea.dk

Læs mere her

tags: USA, Danmark, 2008, Europa, København, restaurant, kunst, chokolade, Kina, videnskab, honning, Fakta, kaffe,

mandag den 17. juni 2013

Dobbelt op på fuldkorn

Danskerne spiser nu i gennemsnit 55 gram fuldkorn om dagen, og 27 pct. får nu den anbefalede mængde. Det er næsten dobbelt så meget fuldkorn som før fuldkornkampagnens start. Tidligere fik kun 6 pct. af danskerne den anbefalede mængde og spiste i gennemsnit kun 32 gram fuldkorn om dagen.

Danskerne har for alvor taget budskabet om at spise mere fuldkorn til sig, og indtaget af fuldkorn er steget markant de sidste år. Det viser en midtvejsmåling fra den seneste kostundersøgelse, som DTU Fødevareinstituttet har foretaget. Den positive udvikling ses hos både børn og voksne: 36 pct. af alle børn og 25 pct. af alle voksne får nu den anbefalede mængde, sammenlignet med kun hhv. 5 pct. og 7 pct. før kampagnen gik i gang i 2009.

Tallene viser, at det er muligt at fremme bedre kostvaner ved at gøre det nemt og synligt, når maden er sundere. Det er ganske enkelt blevet meget nemmere for danskerne at få mere fuldkorn bl.a. ved hjælp af fuldkornslogoet og nøglehulsmærket. Det er en meget glædelig udvikling, siger Fødevareminister Mette Gjerskov.

Fælles indsats
Hos Fuldkornspartnerskabet er man ikke i tvivl om, at den positive udvikling skyldes den fælles indsats på tværs af organisationer, som er grundlaget for partnerskabets arbejde.

Det resultat, vi ser nu, kunne ikke lade sig gøre, hvis indsatsen kun havde været forankret i én organisation. Styrken er, at vi er 31 virksomheder, Fødevarestyrelsen og sundheds-NGO er, som arbejder sammen om at få danskerne til at spise mere fuldkorn, og at vi hver især bidrager med hver vores styrker, siger Niels Brinch-Nielsen, som er bestyrelsesformand for Fuldkornspartnerskabet. Han fortsætter:

Når man som producent overvejer at udvikle et nyt produkt i dag, så tænker man på fuldkorn, før man tænker på noget som helst andet. Så stærkt er fuldkornslogoet og budskabet blevet i dag.
Vi ser en øget tilstrømning af virksomheder, som søger medlemskab i Fuldkornspartnerskabet, og jo flere der arbejder med fuldkorn, desto bedre er det for folkesundheden .

Tid til nye mål
På trods af den positive udvikling i indtaget af fuldkorn i den danske befolkning, er der fortsat en opgave at løfte:

Der er stadig nogle befolkningsgrupper, som ligger langt fra målet. Det ligger os meget på sinde at få dem, der spiser allermindst fuldkorn til at spise mere. Det er dem, vi vil målrette nye indsatser mod, siger Susanne Tøttenborg fra Kræftens Bekæmpelse.

Fakta om fuldkorn
Fuldkorn er en del af de 8 kostråd, og lever du efter kostrådene, vil kroppen få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Samtidig nedsætter du risikoen for livsstilssygdomme som hjerte-karsygdomme, type 2 diabetes, visse former for kræft og forebygger, at du tager på i vægt.

Fakta om fuldkornskampagnen
Før Fuldkornskampagnen gik i gang blev der kun spist 32 gram fuldkorn om dagen i gennemsnit for den danske befolkning. Nu er danskernes indtag steget til 55 gram fuldkorn om dagen. Fødevarestyrelsen anbefaler, at man spiser 75 g fuldkorn om dagen. Eftersom voksne har forskellige energibehov, afhængigt af køn, alder, vægt, osv., er anbefalingen givet som en standard.

Fakta om DTUs midtvejsmåling for kostundersøgelsen
Kort om rapporten:
DTU Fødevareinstituttet har i samarbejde med Fuldkornspartnerskabet undersøgt, hvor meget fuldkorn danskerne spiser. Beregningerne i undersøgelsen er baseret på nye data om danskernes kostvaner og nye informationer om indholdet af fuldkorn i fødevarer på det danske marked. Data er indsamlet fra april 2011 til juli 2012. 1.872 danskere fra 7-75 år har deltaget i undersøgelsen. Den tidligere opgørelse af danskernes fuldkornsindtag er fra 2004.

Udvikling i den gennemsnitlige fuldkornsindtag blandt den danske befolkning:

Gruppe
Kostundersøgelse 2000-2004
Midtvejsmåling kostundersøgelse

Alle:
32g/dag 36g/10 Megajoule/dag
55g/dag - 60g/10 Megajoule/dag

Fødevarestyrelsens anbefaling
Fødevarestyrelsen anbefaler, at man som voksen indtager
75g/10 Megajoule om dagen.

Andel af danskerne der får den anbefalede mængde fuldkorn på 75 g / 10 MJ /dag:

Gruppe - Kostundersøgelse 2000-2004 - Midtvejsmåling kostundersøgelse
Børn - 5% - 36%
Voksne - 7% - 25%
Alle - 6% - 27%


For yderligere kontakt:
Morten Olsen, pressesekretær i Fødevareministeriet, tlf. 20 91 59 01

Læs mere her

tags: 2009, 2011, bestyrelsesformand, Morten Olsen, 2012, virksomhed, DTU, energi, Fødevarestyrelsen, diabetes, organisation, Kræftens Bekæmpelse, Fakta, vitaminer, mineraler, sygdom, livsstil,

søndag den 16. juni 2013

Danskerne spiser markant mere fuldkorn

Danskernes indtag af fuldkorn er steget markant siden 2004. Det gælder også andelen af danskere, der lever op til anbefalingen om at spise tilstrækkeligt fuldkorn. Det viser en ny undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet.

DTU Fødevareinstituttet har i samarbejde med Fuldkornspartnerskabet undersøgt, hvor meget fuldkorn danskerne spiser.

Nemmere at vælge fuldkorn
Undersøgelsen viser, at danskernes indtag af fuldkorn er steget fra 32 gram per dag til 55 gram per dag. Børn spiser næsten lige så meget fuldkorn som voksne, mens drenge og mænd spiser lidt mere fuldkorn end piger og kvinder.

"Vores undersøgelse peger i retning af, at danskerne ikke spiser mere brød og kornprodukter end tidligere. Stigningen skyldes i stedet, at fødevarer som almindeligt hvedebrød og pasta i dag har et højere indhold af fuldkorn, og at det er blevet nemmere at vælge fuldkornsprodukter i butikkerne", siger seniorrådgiver Heddie Mejborn fra DTU Fødevareinstituttet.

Flere lever op til anbefalingerne
Udover at danskerne i gennemsnit spiser mere fuldkorn, er andelen af danskere, der lever op til anbefalingen om at spise 75 gram fuldkorn per 10 megajoule også steget. Andelen er steget fra 6% til 27%, viser den nye undersøgelse. Flere børn end voksne spiser i dag tilstrækkeligt fuldkorn. Mere end en tredjedel af børnene lever op til anbefalingen mod en fjerdedel af de voksne. Tidligere var det kun 5% af børnene og 7% af de voksne, der levede op til anbefalingen.

"Det er meget positivt, at flere danskere nu lever op til anbefalingerne om at spise nok fuldkorn. Fuld-korn indeholder vitaminer, mineraler og sundhedsfremmende stoffer, som er vigtige for at nedsætte risikoen for sygdomme som sukkersyge, hjerte-karsygdomme og visse former for kræft", siger Heddie Mejborn.

Beregningerne i undersøgelsen er baseret på nye data om danskernes kostvaner og nye informatio-ner om indholdet af fuldkorn i fødevarer på det danske marked. Data er indsamlet fra april 2011 til juli 2012. 1.872 danskere fra 7-75 år har deltaget i undersøgelsen.

Den tidligere opgørelse af danskernes fuldkornsindtag er fra 2004.

Kontakt
Seniorrådgiver Heddie Mejborn, hmej@food.dtu.dk, tlf. 35 88 74 42
Seniorrådgiver Sisse Fagt, sisfa@food.dtu.dk, tlf. 35 88 74 22

Læs mere her

tags: 2011, pasta, 2012, DTU, vitaminer, mineraler, sygdom,

Protein hitter blandt danskerne

Efter løbeturen, under slankekuren eller som supplement til styrketræningen. Mange danskere efterspørger proteinrige fødevarer, viser en ny analyse fra Arla.

Arla har spurgt danskerne, hvilke vitaminer og næringsstoffer de er særligt opmærksomme på at få tilstrækkeligt af gennem kosten, og her peger hver tredje dansker på protein. Blandt de yngre forbrugere mellem 18 og 35 år gælder det knap halvdelen af befolkningen.

Samtidig er salget af meget proteinrige fødevarer som for eksempel hytteost og skyr strøget i vejret det seneste år. Det fortæller Jakob Knudsen, der er marketingdirektør i Arla Danmark.

Vi oplever en markant øget interesse for fedtfattige og proteinrige mejeriprodukter. Vores salg af skyr, der indeholder 11 g protein per 100 g, er i dag cirka tre gange så stort som for bare et år siden. Samtidig har vi inden for en kort periode lanceret en række nye proteinholdige produkter som vores nye proteinmælk, der skal imødekomme danskernes øgede efterspørgsel på mere protein, siger han.

En proteinrig diæt er af flere ernæringseksperter blevet udråbt til den nye sundhedstrend, hvor de proteinrige fødevarer er blevet hyldet for deres mættende og muskelopbyggende egenskaber. Analysen viser da også, at mange yngre danskere er på udkig efter fødevarer med højt proteinindhold i forbindelse med motion.

Gitte Gross, der er bromatolog og afdelingschef på DTU Fødevareinstituttet, peger på, at flere nye kosttendenser har sat protein på radaren hos danskerne.

Både blandt forskere og kosteksperter, lægmænd og i medierne har der gennem lang tid været meget fokus på protein. Protein-trenden har derfor ramt en bred målgruppe i befolkningen. Mange mænd har taget budskaberne i den såkaldte stenalderkur til sig, der indeholder rigtig meget kød. Kvinderne hælder formentlig mere til kure som fx Danmarks bedste kur , der foruden kød og fisk også indeholder magre mælkeprodukter, mange grøntsager og fuldkorn, siger Gitte Gross.

Hun opfordrer dog til ikke at fokusere ensidigt på enkelte fødevarer eller næringsstoffer.

Som i alle andre sammenhænge er det vigtigt at spise varieret. Kroppen har brug for alle typer af næringsstoffer, og det får den bedst gennem alle de forskelige grupper af fødevarer, siger Gitte Gross.

Den øgede efterspørgsel på proteinrige produkter har indtil videre resulteret i, at Arla har lanceret to nye produkter med tilsat protein dette forår: Matilde Kakao Sport med 40% ekstra protein og Cultura Mælk med 50% ekstra protein. Begge produkter er særligt tiltænkt forbrugere, der har et aktivt liv og dyrker meget motion, samt forbrugere, der har fokus på vedligeholdelse af muskelmasse.

Om Arla Foods

Vi er en global mejerikoncern og et andelsselskab. Vores vision er at skabe fremtidens mejeri, for at bringe sundhed og inspiration ud i verden, på naturlig vis.

Læs mere her

tags: Danmark, direktør, Arla, mælkeprodukter, slank, DTU, Arla Foods, marketingdirektør, mejeriprodukter, vitaminer, styrketræning, ernæring,

lørdag den 15. juni 2013

Danskerne får salmonellainfektioner i udlandet

I 2012 steg antallet af salmonellatilfælde svagt efter den rekordlave forekomst i 2011. Knapt halvdelen af de danskere, der bliver syge med salmonella, bliver smittet i udlandet. Blandt personer smittet i Danmark er dansk svine- og oksekød de største kilder til salmonellatilfælde, mens ingen tilfælde kan tilskrives dansk kyllingekød. Det viser den årlige rapport om forekomsten af sygdomme, der kan smitte fra dyr og fødevarer til mennesker. Rapporten er udarbejdet af Zoonosecentret i DTU Fødevareinstituttet i samarbejde med Statens Serum Institut og Fødevarestyrelsen.

I 2012 blev 1.198 danskere registreret syge af en salmonellainfektion, hvilket svarer til 21 tilfælde pr. 100.000 borgere. Det er lidt flere end i 2011, hvor forekomsten var rekordlav. Knap halvdelen af salmonellainfektionerne, 45%, tog danskerne med hjem fra en udenlandsrejse. Det er særligt i forbindelse med rejser til Egypten, Thailand og Tyrkiet, at danskerne bliver smittet - halvdelen af tilfældene fra rejser stammer fra rejser i de tre lande.

Den hyppigste salmonellatype hos danskere er Salmonella Enteritidis. Den type var årsag til 241 tilfælde i 2012. Det er til gengæld det laveste antal, siden handlingsplanerne til bekæmpelse af salmonella blev indført i 1990'erne. Salmonellatypen har historisk været relateret til æg, men i dag stammer hovedparten af Salmonella Enteritidis tilfældene, 77%, fra rejser i udlandet.

Dansk svine- og oksekød er hovedkilder
I 2012 blev 11 udbrud med salmonella registreret. To udbrud stammede fra dansk oksekød, et fra dansk svinekød og et fra importeret and. I de øvrige syv salmonellaudbrud kendes fødevarekilden ikke med sikkerhed. Ved et udbrud bliver flere personer syge fra samme fødevarekilde.

Det årlige smittekilderegnskab viser, at den største fødevarekilde til enkeltstående salmonellatilfælde i 2012 var dansk svinekød - 8% af tilfældene, hvilket er på niveau med 2011. Importeret svinekød var årsag til 0,2% af tilfældene i 2012. Det er et markant fald i forhold til de to foregående år, hvor godt 5% af tilfældene skyldtes importeret svinekød.

Dansk oksekød var i 2012 den næststørste fødevarekilde til salmonellatilfælde med 7% af tilfældene, viser smittekilderegnskabet. Det er en markant stigning i forhold til de sidste 10 år, hvor 0,5%-1,5% af tilfældene skyldtes dansk oksekød.

"Det er meget usædvanligt, at der er så mange tilfælde, som skyldes dansk oksekød. Stigningen skyldes blandt andet, at dansk oksekød var kilden til to udbrud, men også flere enkeltstående tilfælde af salmonella fra oksekød har bidraget til stigningen", siger specialkonsulent Birgitte Helwigh fra DTU Fødevareinstituttet.

Ingen salmonellatilfælde tilskrives dansk kyllingekød
I smittekilderegnskabet for 2012 kan ingen tilfælde af salmonella tilskrives dansk kyllingekød. Det er kun sket en gang tidligere i de 18 år, hvor Zoonosecentret i DTU Fødevareinstituttet har lavet smittekilderegnskabet. En af årsagerne til den lave forekomst er højst sandsynligt, at den danske lovgivning siden 2008 har stillet krav om, at fersk kyllingekød skal være salmonellafrit.

"I Danmark har vi de sidste 20 år haft fokus på at løse problemerne med salmonella, og der er ydet en stor indsats i både besætninger og på slagterier. Det er glædeligt, at den indsats bærer frugt, så dansk kyllingekød ikke længere gør danskerne syge af salmonella. Også på EU-plan er der fokus på salmonella, og der er fastsat mål for, hvor høj salmonellaforekomsten må være i kyllingeflokke", siger specialkonsulent Birgitte Helwigh fra DTU Fødevareinstituttet.

Godt en fjerdedel af alle salmonellatilfælde i Danmark kan ikke henføres til en specifik fødevarekilde. Årsagen kan være, at tilfældene skyldes fødevarer, som ikke indgår i modellen til smittekilderegnskabet - for eksempel frugt og grønt, eller andre smittekilder som for eksempel kontaktsmitte fra husdyr og kæledyr.

Kontakt
Specialkonsulent Birgitte Helwigh, bhel@food.dtu.dk, tlf. 40 21 19 62

Læs mere her

tags: Danmark, 2011, 2008, regnskab, Thailand, EU, lovgivning, salmonellaudbrud, udland, infektion, 2012, DTU, slagteri, svinekød, Fødevarestyrelsen, frugt, sygdom,

fredag den 14. juni 2013

Pop up og fold ud- restaurant i skibscontainer overraskede danskerne

Igår kunne danskerne opleve en rusten skibscontainer forvandle sig til en 45 kvadratmeter pop-up restaurant i løbet af bare få sekunder! Det spektakulære event fortsætter over sommeren og er et samarbejde mellem Hellmann s Mayonnaise og Dyrenes Beskyttelse, der vil oplyse om frie høns og bæredygtigt forbrug.

Det var en tilfældig forbipasserende, der i går trykkede på den røde knap, placeret et par meter væk fra den kæmpe container midt på Nytorv i København og altså udløste udfoldningen af Danmarks første reelle pop-up restaurant på hele 45 kvadratmeter.

Altsammen foregik på bare tredive sekunder, til stor overraskelse og forundring for mange. Herefter strømmede nysgerrige og sultne danskere straks til for at opleve forvandlingen og nyde en bæredygtig sandwich mod en donation til Dyrenes Beskyttelse.

Containeren popper op hver dag på Nytorv klokken 12.00 frem til på lørdag, hvorefter den rejser videre til Odense, Aarhus, Aalborg og Roskilde Festival.

Et sjovt event med god mad og et alvorligt budskab

Hellmann s Mayonnaise står bag konceptet, der går på at servere gode bæredygtige sandwiches og derved samle penge ind til Dyrenes Beskyttelse og deres arbejde med at fremme brugen af æg fra fritgående høns i danske industrivarer.

Det er nemlig sådan at over 60 % af de æg som sælges i Danmark fortsat kommer fra burhøns. Samarbejdet mellem Hellmann s og Dyrenes Beskyttelse, belyser problematikken og får folk til at tænke en ekstra gang over hvilke æg der lægges i kurven. Som en af de eneste aktører på markedet anvender Hellmann s nemlig æg fra frilandshøns og ønsker derfor at sætte fokus på den enorme brug af buræg i industrivarer.

Containeren kommer til din by!

Restauranten popper op i landets største byer henover sommeren for at sætte fokus på sammenhængen mellem god mad og gode dyrevilkår.

Container-deli en vil poppe up på Nytorv, hver dag klokken 12.00-18.00 frem til den 15. Juni. Herefter lander den også Odense (19. Juni), Aarhus (20.-21. Juni), Aalborg (22. Juni), og Roskilde Festival (1.juli-7.juli).

I samarbejde med Dyrenes Beskyttelse støtter salget af sandwiches Dyrenes Beskyttelses arbejde med af få hønsene ud af buret og sætte fokus på problematikken.

Hele overskuddet går til Dyrenes Beskyttelse og en sandwich med barbeque-marineret pulled pork af frilandsgris, syltede grønne tomater, frisse salat og Hellmann s Mayonnaise koster 30 kroner.

----

Om Hellmann s Mayonnaise:

Hellmann s er verdens førende mayonnaise, der siden lanceringen i 1905 er lavet på samme opskrift. Richard Hellmann åbnede en lille delikatessebutik i New York, hvorfra han startede med at sælge det velkendte glas med det blå og hvide logo. Hellmann s er baseret på naturlig olie, eddike og æggeblommer fra frilandshøns. Følg med på Facebook: www.facebook.com/hellmannsdanmark

Om Dyrenes Beskyttelse:

Dyrenes beskyttelse blev stiftet i 1875 og arbejder for at dyrevilkår indgår som en vigtig del af den offentlige debat. Derved også at forbrugerne efterspørger produkter fra dyr, der har levet under gode forhold. Dyrenes Beskyttelse ønsker hønsene ud af buret.
Læs mere om Dyrenes Beskyttelse på http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/


Læs mere her

tags: New York, Danmark, København, restaurant, Odense, Facebook, Aalborg, Roskilde, penge, tomater, salat,

onsdag den 12. juni 2013

Danmarks bedste cocktailkreatør skal findes i Pumpehuset

FashionPeople - fashion for the people

Du er her: Forside
404 - sorry
 
FIND BUTIK HER

  




SENESTE NYT





Artikler




 
NYESTE BUTIKKER


SENEST OPDATEREDE BUTIKKER



MEST BESØGTE BUTIKKER



MINDST BESØGTE BUTIKKER



TILFÆLDIGE BUTIKKER


Seneste Søgninger


Tøj
Gør FashionPeople til din startside - Tilføj FashionPeople til foretrukne - Privacy Policy
Havana Club inviterer i denne uge til inciterende salsarytmer, international cocktail-konkurrence og en sprudlende cubansk markedsplads, hvor danskerne kan opleve smagen af Havana. Det sker når Pumpehuset i København slår dørene op for Mojito Embassy - med fri entré for alle.

Duften af mynte, smagen af cubanske cocktailkreationer og varme latinorytmer, der gør dig blød i knæene. Oplev Cuba i København, når Havana Club slår dørene op for Mojito Embassy en international oplevelse for cocktailelskere og livsnydere, der aldrig før er set på dansk grund.

Mojito Embassy er en hyldestfest til den originale cubanske Mojito. Festen foregår i Pumpehuset, der i dagene 13. 15. juni vil være omdannet til en regulær cubansk markedsplads med fri entré for alle.

Men inden festlighederne for alvor går i gang, danner Mojito Embassy onsdag d. 12. juni rammen om Havana Club Cocktail Grand Prix en af verdens mest prestigefyldte cocktailkonkurrencer for bartendere. Her vil otte af landets bedste og mest kreative bartendere give deres personlige fortolkninger af bl.a. den cubanske Mojito, når de dyster om en eftertragtet plads i den internationale finale i Havana på Cuba.

Lær at lave den perfekte Mojito

Derefter er det danskernes tur til at opleve smagen af Havana. Omgivet af limefrugter, frisk mynte
og funky rytmer kan gæsterne nemlig ikke bare smage den ægte cubanske Mojito, mixet af de
cubanske professionelle bartendere los cantineros, men også selv prøve kræfter med kreationen af den perfekte cocktail under kyndig vejledning. Der vil selvfølgelig blive spillet op til dans med cubanske rytmer leveret af livekunstnere, der garanterer at temperaturen stiger et par grader tættere på det cubanske klima.

Lørdag d. 15. juni kulminerer arrangementet i en ægte cubansk gadefest med helstegt pattegris, professionelle dansere, cubansk DJ og udendørs bar i området udenfor Pumpehuset.

Mulighederne er uanede. Hvad end du vil snuse, smage, lære mere eller blot have en anderledes oplevelse. Vi glæder os til at se dig! Følg med og læs mere på www.Facebook.com/havanaclubdanmark

Hvor og hvornår

Mojito Embassy i Pumpehuset
Hvor: Pumpehuset, København
Hvornår: Torsdag d. 13. juni kl. 18.00 01.00, fredag d. 14. juni kl. 16.00 02.00 og lørdag d.
15. juni kl. 18.00 02.00
Fri entré alle dage, Mojito wokshops og favorable barpriser

Læs mere her

tags: København, kunst, Facebook, Cuba, Havana, kreativ, konkurrence, markedsplads, pattegris, frugt,

tirsdag den 11. juni 2013

Fiduz® præsenterer innovativt dansk design til hjemmet med bl.a. Bib dispenseren der løfter oplevelsen af papvin til et højere niveau

Faktum er at det er blevet mere og mere populært at drikke bag in a box vine, men uanset vinens kvalitet, så får man samme kedelige udtryk og oplevelse fra emballagen, og kartonerne er klodsede og uhandy. Det har danske Fiduz® Design gjort op med, og har skabt en super anvendelig dispenser i et klassisk og tidløst design.

Det er blevet helt almindeligt at købe lækre vine som bag in a box . Rent faktisk bliver 35 % af al rødvin der sælges i Danmark solgt som bag in a box , men vi kan hurtigt blive enige om, at kønt ser det jo ikke ud. Fiduz® Design har udviklet en dispenser i et klassisk og tidløst design, som passer ind i ethvert hjem.

BiB dispenseren kommer i en bred vifte af farver og der medfølger et køleelement, så også hvidvinen og rosévinen kan holde sig kølig på terrassen her til sommer. Desuden medfølger en refill bag, således at dispenseren også kan bruges på brunchbordet til juice, most og mælk eller til børnefødselsdagen, hvor den kan bruges til saft, og børnene selv kan more sig med at fylde glasset.

Dispenseren er indrettet således at den kan tippes i alle retninger på sin sokkel eller fritstående, så det bliver mindre kompliceret når den sidste rest vin skal ud.

Motivationen for at skabe vin dispenseren var, at uanset om man drikker den dyreste dyre vin eller en billig vin, så sidder man med det samme kedelige udtryk når man hælder op fra sin papkasse . Der findes andre dispensere på markedet, men de fleste giver denne her industrikantine agtige følelse, og det ville vi gerne lave om på. Vi ville lave noget der for alt i verden ikke var firkantet, og med ellipseformen, så skaber vi en kobling til druen og til mange vines runde smag samtidig med at vi rammer et tidløst og gangbart design. Fortæller Jacob Brinch Nielsen, indehaver af Fiduz® Design.

BiB Dispenseren er ikke det eneste interessante produkt fra Fiduz® Design, som også har udviklet en brødkurv/pose der ved hjælp af en stofpose med hvedekerner, som opvarmes i mikroovnen, kan holde de nybagte boller varme i op til en time.

Ydermere har Fiduz® designet de farverige vinholdere, WineCell, og der er ligeledes en linje af smarte pendler i pipelinen.

Billedmateriale kan downloades her: https://www.dropbox.com/sh/t08079497fkuw6f/soep3E14xU

# # #

Om Fiduz® Design
Fiduz® Design blev grundlagt i 2009 Af Jacob Brinch Nielsen og hans far, som begge på daværende tidspunkt drev familie virksomheden Marimatech, som producerer avancerede navigationssystemer og fortøjnings-systemer til supertankere. På en forretningstur til Le Havre blev BiB vin dispenseren, som så mange andre geniale ideer i historien, født på en serviet. I 2010 blev første produktion leveret fra fabrikken og i 2012 besluttede Jacob at føre drømmen ud i virkeligheden, kvittede sit engagement i Marimatech for at hellige sig Fiduz® Design på fuld tid. Fiduz® Wine Dispenser produceres hos MV Plast i Randers, hvor også de kendte og populære Hoptimister produceres, og dispenseren sælges på nuværende tidspunkt Danmark, Norge, Sverige, Finland, Belgien og Frankrig.


Læs mere her

tags: Danmark, 2009, 2010, Sverige, Norge, Frankrig, downloade, Randers, Belgien, 2012, virksomhed, Finland, Design,

lørdag den 8. juni 2013

Sankt Hans fejres med søde snobrød ved bålet og cremet nougatmousse i glas

Sankt Hans er sommerhygge med bål, båltaler og fællessang med Midsommervisen. Bålene varsler, at lyset vender, og at det nu går mod mørkere tider. Ved sådanne overgange troede man i gamle dage, at der var frit spil for overnaturlige kræfter.

Det er af denne grund, vi har den gamle tradition med at brænde en heks på Sankt Hans-bålet. For at sikre, at de onde kræfter, der er på spil denne nat, ikke får plads i den kommende tid, men derimod sendes helt til Bloksbjerg.

Omkring bålets gløder er det hyggeligt at bage søde snobrød, der kan nydes sammen med en lækker cremet nougatmousse, serveret i glas.

Snobrød med marcipan
6-8 stk.

En kvart liter lunken vand
25 g gær
En kvart dl smeltet smør
1 tsk. salt
75 g revet Original Odense Marcipan
350 g hvedemel

Rør gæren ud i lunken vand og tilsæt smeltet smør, salt, revet marcipan samt halvdelen af melet. Tilsæt resten af melet lidt ad gangen og ælt dejen godt igennem. Dæk skålen med et viskestykke og stil dejen til hævning et lunt sted i ca. 1 time.

Ælt dejen igennem og del den i 6-8 stykker og tril hvert stykke til en lang pølse. Sno pølsen omkring en pind og hold den ind over gløderne fra et bål eller en varm grill. Bag til brødene er gennembagte og gyldne. Spis brødene som de er eller kom lidt syltetøj eller nougat i hullet.

Sankt Hans nougatmousse (8 serveringer)

2 blade husblas
1 dl sødmælk
200 g Odense Blød Nougat
En kvart liter piskefløde
En kvart dl cognac eller cointreau (kan erstattes af appelsinskal)
Evt. revet appelsinskal fra usprøjtet appelsin

Læg husblassen i blød i koldt vand i 5 min.
Varm mælken op til kogepunktet. Tag gryden af varmen og smelt husblassen i den varme mælk. Skær nougaten i små stykker og rør den i den varme mælk.

Pisk til nougatmassen er jævn. Pisk fløden til flødeskum og vend den i den let cremede nougatmasse. Smag til med f.eks. cointreau og fordel cremen i 8 glas. Kom evt. moussen i en sprøjtepose og sprøjt den ned i glassene, så undgår du mousse på glassets kant.
Sæt moussen i køleskabet i mindst 2 timer og servér evt. pyntet med chokoladesauce og friske bær eller dragerede mandler.

Læs mere her

tags: chokolade, Odense, cognac,

fredag den 7. juni 2013

Indslev kåret til årets bryggeri

Med næsten hver fjerde afgivne stemme har Danske Ølentusiasters medlemmer netop kåret den vestfynske ølproducent til Årets danske Bryggeri. Det ventes at åbne mange flere øldrikkeres øjne for de gyldne dråber fra Indslev.

I konkurrence med 129 andre ølproducenter er Indslev Bryggeri netop kåret til Årets danske Bryggeri 2012. Det skete på Danske Ølentusiasters Ølfestival i København og på grundlag af en afstemning blandt foreningens 9.000 medlemmer. Her opnåede det vestfynske bryggeri hele 22,5 % af de afgivne stemmer, hvilket er over dobbelt så mange som nummer to og samtidig den største sejrsmargin i alle de år, afstemningen er blevet afholdt.

Indslev Bryggeri er grundlagt i 1897, og for syv år siden genåbnede firmaet efter mange års lukning i de selvsamme bygninger som i begyndelsen. Siden Anders Busse Rasmussen genoplivede familievirksomheden, har bryggeriet satset på et rent hvedeølsortiment, indtil man sidste år udvidede med brandet Ugly Duck Brewing Co. Den nye serie står for mere utraditionelt og ofte kraftigt humlet øl, som øldrikkere i stort tal har fået smag for. Ejerlederen er da heller ikke et øjeblik i tvivl om, at nyskabelserne har en stor del af æren for den prestigefyldte kåring.

Det er ikke længe siden, Ugly Duck blev kåret til årets ølnyhed, og vi er meget beærede over nu at kunne følge op med endnu en flot titel. Jeg opfatter sejrene som en anerkendelse af den innovationsproces, vi har været igennem, og som en belønning for at gå ny veje. Med tilføjelsen af det nye brand når vi tydeligvis ud til en endnu bredere målgruppe, og det er glædeligt, at Ugly Duck i den grad falder i forbrugernes smag. Øllet har solgt langt bedre end forventet i både ind- og udland, fortæller en stolt Anders Busse Rasmussen, der modtog prisen sammen med brygmestrene Stefan Peter Stadler og Torben Steenholdt samt konsulent Martin Jensen, som er idémanden bag Ugly Duck Brewing Co.

Direktøren mener, at Indslev Bryggeri med et udvidet produktsortiment og de seneste sejre i bagagen nu er særdeles godt rustet til at erobre markedsandele på et konkurrencepræget ølmarked. Kombinationen af vores tyskinspirerede hvedeøl og de innovative, mere grænsesøgende specialøl fra Ugly Duck betyder, at rigtig mange øldrikkere vil kunne finde favoritter i vores sortiment. Den seneste tids kåringer og testsejre betyder samtidig, at det brede publikum nu for alvor er ved at få øjnene op for vores produkter, vurderer han.

--

Fakta

Indslev Bryggeri er grundlagt i 1897 og genåbnede efter mange års lukning i 2006 som Danmarks første hvedeølproducent. Bryggeriet har vundet talrige priser, og dets produkter kan købes i supermarkeder, i specialforretninger og på restaurationer i ind- og udland.

--

Billedmateriale

Foto 1: Direktør Anders Busse Rasmussen (længst th.) modtog prisen sammen med set fra venstre brygmestrene Stefan Peter Stadler og Torben Steenholdt samt konsulent Martin Jensen. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/ILB/ILB-ADB1.JPG

Foto 2: Det er ikke længe siden, Ugly Duck blev kåret til årets ølnyhed, og vi er meget beærede over nu at kunne følge op med endnu en flot titel, siger Anders Busse Rasmussen (længst th.). http://www.epicent.dk/Pressemateriale/ILB/ILB-ADB2.JPG

Foto 3: Indslev Bryggeris nye brand, Ugly Duck Brewing Co., står for mere utraditionelt og ofte kraftigt humlet øl. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/ILB/ILB-ADB3.JPG

Foto 4: Den store travlhed i baren vidnede om, i hvor høj grad øldrikkerne har fået smag for de nye, prisvindende Ugly-Duck-øl fra Indslev. http://www.epicent.dk/Pressemateriale/ILB/ILB-ADB4.JPG

Fotos: Astrid M.B. Rasmussen. Billederne kan hentes i højtopløselige udgaver fra ovenstående placeringer.

Læs mere her

tags: Danmark, København, udland, 2012, virksomhed, 2006, supermarked, konkurrence, innovation, stemmer, Fakta,