søndag den 9. januar 2011

Verdens første klimaneutrale is-producent

God smag i munden. Is–producenten Ben & Jerry’s var blandt de første virksomheder, der gjorde social ansvarlighed til en fast del af forretningskonceptet. Det er snart 30 år siden, og i dag er fokus særligt rettet mod de globale klimaforandringer. Nu kaster is–producenten 2,4 millioner euro og en ny is ind i kampen for klimaet.

På verdensplan var Ben & Jerry’s en af de første virksomheder, der for alvor satte social ansvarlighed på den forretningsmæssige dagsorden. Det har blandt andet betydet tiltag som brug af alternative energiformer såvel som undervisning og forskning i klimaløsninger. De mange initiativer og det klimavenlige fokus har ikke blot været til gavn for miljøet. For den amerikanske is–producent har den sociale profil gennem de sidste 30 år vist sig også at være en lønsom forretning. Ikke mindst i Danmark, hvor Ben & Jerry’s har vækstet kraftigt siden markedsintroduktionen i 2005.

Ifølge Ben & Jerry’s markedschef, Jakob Slaatorn Knudsen skal svaret på virksomhedens succes bl.a. findes i deres sociale profil, der tiltaler de mange ansvarsbevidste danske forbrugere.

– Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at vores vækst på dansk grund ikke kun skyldes vores efterhånden velkendte smag. Væksten skyldes også, at vi som virksomhed har formået at tale til vores målgruppe gennem miljøvenlige koncepter og initiativer, som gavner det globale klima samtidigt med, at forbrugerne bliver involveret siger Jakob Slaatorn Knudsen.

At danskerne er blevet langt mere miljøbevidste i deres forbrug understøttes af erhvervssociolog Eva Steensig.

– Der er sket en eksplosiv stigning i vores interesse for at handle social ansvarligt gennem vores forbrug. Det har en stor betydning for os, fordi vi som forbrugere kan støtte en sag, som vi oplever er vigtig for os. I denne sammenhæng er klima og den globale opvarmning blevet et helt centralt emne for mange danskere, forklarer Eva Steensig.

Uddannelse kombineret med grøn energi og miljøvenlige køer
Ben & Jerry’s lancerer i denne uge en ny is under navnet Baked Alaska. Og med lanceringen støtter is–producenten samtidigt et særligt uddannelsesprogram, hvor unge mellem 18–30 år lærer, hvordan man bedst mulig udvikler løsninger, der forhindrer globale klimaændringer.

– Et efterhånden godt og gammelt ordsprog fortæller, at man ikke skal uddele fisk, men derimod fiskestænger og en lektion i at fiske. Derfor vælger vi med lanceringen af Baked Alaska at støtte et klimavenligt initiativ, som netop har til formål at lære fremtidens beslutningstagere at udvikle løsninger, der gavner klimaet, siger Jakob Slaatorn Knudsen.

Siden 2003 har Ben & Jerry’s gjort kampen mod global opvarmning til en af virksomhedens mærkesager. Og udover at støtte forskellige uddannelsesprogrammer med klimaet på skemaet, så har is–producenten selv søsat en lang række af initiativer så som brug af vind– og solenergi på deres bondegårde, reducering af CO2–udslip ved omlægning af transportruter og udvikling af let nedbrydelig emballage. Selv køerne, der leverer mælken til Ben & Jerry’s flødeis, er på vej til at blive gjort miljøvenlige gennem forskning i foder, som er støttet af isproducenten.

– Vores indsats for et bedre klima betyder, at vi dag, med ikke så lidt stolthed, kan kalde os verdens første klimaneutrale is–producent, siger Jakob Slaatorn Knudsen.

I alt har Ben & Jerry’s afsat 2,4 millioner euro over en femårig periode til kampen mod klimaforandringer.

Fakta om Ben & Jerry´s:
I 1978 åbner barndomsvennerne Ben Cohen og Jerry Greenfield deres første isbar i en nedlagt benzinstation i Vermont. Ben & Jerrys lanceres i 2005 i Danmark. Første Ben & Jerrys isbar åbnes i Frederiksberg Centret i 2006.
Ben & Jerrys sælges i 75 7–Eleven butikker og 400 udsalgssteder som blandt andet Føtex, Shell og Irma.
 

Læs mere her

tags: 2003, Danmark, euro, Føtex, globale opvarmning, Frederiksberg, uddannelse, virksomhed, benzin, 2006, klimaforandringer, energi, Shell, sprog, miljø, undervisning, miljøvenlig,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar