onsdag den 19. oktober 2011

Irma gør det nordiske køkken opnåeligt

Danskerne skal have anderledes retter på middagsbordet.

Det sker, når Irma fra i dag går i gang med sit mest ambitiøse projekt inden for gastronomi i mange år.

Det går ud på at få det nordiske køkken, indenfor rækkevidde for en større del af befolkningen. Projektet skal skaffe andre råvarer, innovative producenter og flere sæsonaktuelle varer i butikkerne.

Konkret møder kunderne de nordiske varer i butikker og i tilbudsavisen for denne uge. Jomfruhummer fra Læsø, nordiske krydderier som ramsløg, dild og brændenælde, perlespelt fra Skærtoft Mølle, kronhjortepølser fra Klosterheden, Ingrid Marie æbler fra Fejø og økologiske oste fra Hinge, Thise og Tebstrup præger allerede næste uges tilbudsavis..

Men det er kun begyndelsen, for der er tale om en indsats, der vil blive forstærket over de kommende år.

For mindre end 10 år siden ville der næppe være mange, der havde troet på et gennembrud for det nordiske køkken og slet ikke, at en dansk restaurant baseret på nordisk mad skulle blive kåret som verdens bedste og tiltrække gæster fra hele kloden. Men det er sket, og nu har Irma sat sig for at gøre det nordiske køkken spiseligt for alle.

?Vi ønsker at styrke den danske madkultur. Midlet er det, vi kalder Irmas nordiske smag, som vil være en fælles paraply under hvilken vi vil samle varer, inspiration og ideer fra det nordiske spisekammer. Irma skal ikke være et restaurantkøkken. Men vi vil gerne bringe den mere jordnære filosofi bag det nordiske køkken, som en række kendte kokke har udviklet, videre til vores kunder,? siger indkøbschef Hans Christian Ipland, arkitekten bag Irmas nye interesse for de lokale køkkener.

Filosofien bag det nordiske køkken passer til Irmas holdning til kvalitetsmad og til kædens innovative kunder.

?Det handler for os om at give vores kunder nogle nye smagsoplevelser hjemme i deres egne køkkener. Derfor vil vi arbejde for at fremme udbuddet af ærlige, lokale og lækre råvarer fra det nordiske spisekammer. Det skærper kravene til os som indkøbere, men det giver innovative og dygtige producenter nye muligheder for at komme ud til et bredere publikum,? siger Hans Christian Ipland.

Mange af de varer, som Irma vil markedsføre, kommer fra afgrænsede områder og mindre producenter i Danmark og det øvrige Norden. Det kan betyde begrænsede mængder og korte sæsoner, men det er også en ny mulighed for opdage ukendte råvarer og få en større variation i hverdagen.

Det betyder, at kunderne i Irma fremover kommer til at stifte bekendtskab med både nye, glemte og klassiske nordiske varer og det til supermarkedspriser.

På irma.dk/nordisk , viser Irma slagtermestre i små videoklip, hvordan man nemt tilbereder udvalgte nordiske retter.

Yderligere information: Indkøbschef Hans Christian Ipland, 5159 3891

Læs mere her

tags: restaurant, Danmark, råvarer, supermarked, krydderi, øl,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar