tirsdag den 20. september 2016
Husbryggeriet Jacobsen lancerer Gylden Ale
Husbryggeriet Jacobsen har altid været drevet af innovation, men når Jacobsen Gylden Ale når butikkerne i denne uge, er husbryggeriet oppe på sin niende nylancering i år, og sætter dermed ny rekord for nylanceringer."Det er en forfriskende, krystalklar ale, der forener en indledende sødme med en mild efterbitterhed, men det der egentlig har været sjovest har været samarbejdet med en supermarkedskæde. De ønskede en helt speciel øl inspireret af de engelske golden ales, der gik godt til hverdagsmad, såsom BBQ og fiskeretter. Det gør Gylden Ale", siger Morten Ibsen, brygmester på Husbryggeriet Jacobsen.
Ibsen fortæller, at det der fra begyndelsen har været målet for husbryggeriet Jacobsen er, at få øllen tilbage på spisebordet.
"Vi går på husbryggeriet Jacobsen meget op i at lave øl til mad. Vores kolleger i vinbranchen har været dygtige til at lære danskerne at drikke vin til maden, men i Danmark har vi jo tradition for at drikke øl til maden. Og vi bevæger os langsomt, men sikkert tilbage til den tradition. Vi ved, at danskere igen er begyndt at købe specialøl til maden i weekenden. Vores mål er, at Jacobsens sortimentet altid er så bredt og kvaliteten så høj, at danskerne foretrækker Jacobsen," siger Morten Ibsen, brygmester på Husbryggeriet Jacobsen.
"Hvis jeg skal lave en ølmenu til en god middag, vil jeg anbefale en Saaz Blonde som velkomstdrink. Til forretten har vi f.eks. Jacobsen Weissbier., og så til hovedret en mørk øl som Jacobsen Dark Lager eller Brown Ale. Til dessert eller chokoladen tager jeg altid selv vores søde Jacobsen Porter. Den er brygget med tørverøget malt fra Stauning Whisky til dessert, men man kan også bruge Jacobsen Gylden Ale f.eks til oste eller cheesecake," siger Morten Ibsen.
De sidste tolv måneder er specialøl-kategorien vokset 7 pct. samlet set, men hos Carlsberg, der dækker Jacobsen, Grimbergen, Brewmasters og Brooklyn Brewery, er væksten på næste 30 pct. Det største mærke både hos Carlsberg og i specialøl-kategorien - Jacobsen - voksede i de seneste 12 måneder 4 pct. De bedst-sælgende mærker er Brown Ale og Saaz Blonde, men det er nylanceringer som Gylden Ale, der virkelig driver væksten.
"I det sidste halve år har vi lanceret ni Jacobsen bryg, og seneste skud på stammen er Gylden Ale. Det er helt bevidst, for vi er meget inspireret af den såkaldte one-off mani, der mere og mere definerer specialøl i Nordamerika. Gode eksempler er vores Export Lager 1874, der blev brygget specielt til H.C. Andersen festivallen i Odense eller Gylden Ale, der er lavet til en specifik supermarkedskæde. Jacobsen er allerede kendt for sin høje kvalitet, og vi kan sagtens konkurrere med de franske vinhuse, men vi vil også være de mest innovative," siger Morten Ibsen.
Læs mere her
tags: Danmark, Carlsberg, retten, chokolade, Odense, supermarked, innovation,
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar