søndag den 2. januar 2011

Fairtrade og fed tråd på Roskilde Festivalen

Roskilde Festivalen gentager succes’en med fairtrade–produkter, når festivalen for 37. gang åbner portene til intense og festfyldte dage med rock og rul.

Fairtrade–produkter garanterer, at producenterne er sikrede ordentlige levevilkår og rimelige priser for deres produkter, og der tages højde for miljø, arbejdsvilkår og rettigheder for arbejdere i nogle af verdens fattigste lande. I Danmark er den internationale fond, Max Havelaar, garantimærket for fairtrade–produkter på samme måde, som Ø er garantimærket for økologiske varer.

Flere og flere bliver opmærksomme på at købe fairtrade–produkter, og Danmark ligger på tredjepladsen over lande i hele verden, hvor befolkningen bruger flest penge på fairtrade.

På Roskilde Festivalen introduceres nu verdens første fairtrade smoothie. Fruit Hit er garanten for, at alle gæster på festivalen kan supplere den eftertragtede humle med smoothies, der er en frugtdrik spækket med nærende frugtpuré og frugtjuice lavet på koncentrat.

Roskilde Festivalen har hvert år et humanitært tema på plakaten, og for andet år i træk er der fokus på fairtrade – specielt med blik på forholdene i Afrika.

– For os er det altafgørende, at de produkter, vi handler med, lever op til fairtrade–mærket, siger Thomas Mortensen fra Fair4All og fortsætter:

– Vi er meget stolte af, at vi kan gå i spidsen som Skandinaviens første forhandler af fairtrade smoothies. Smoothies er kommet for at blive, og de appellerer til alle uanset alder. På Roskilde Festivalen vil de være et rigtig godt supplement til alle de festivalglade mennesker, når de trænger til et sundt indslag.

Fruit Hit–smoothies er perfekte til festivallivet, fordi de ikke behøver at blive opbevaret på køl – og så er de 100 % fri for mælkeprodukter, hvilket betyder, at mælkeallergikere også kan nyde den dejlige, sunde drik.

En enkelt Fruit Hit–smoothie svarer til en af de "6 om dagen", som blandt andre Fødevarestyrelsen, Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse anbefaler.

Sammen med Lotte Hindsberg stiftede Thomas Mortensen i 2006 virksomheden Fair4All, hvor de arbejder efter filosofien People, Planet, Profit:

People Ordentlige arbejdsforhold for producenter og arbejdere
Planet Miljømæssige produktionshensyn
Profit Rentabel økonomi for producenter, kunder og Fair4All

Lotte Hindsberg fortæller:
– Vores mission er, at alle skal have mulighed for at købe fairtrade–produkter af bedste kvalitet, og det får de blandt andet med Fruit Hit. Foruden at drikke noget, der er rigtig sundt – der også smager fantastisk godt – så bliver producenterne i de fattigste lande hjulpet på en positiv måde. Vi har selv været udstationeret i Afrika og set, hvor meget det betyder, at producenterne får ordentlige vilkår at arbejde under og rimelige priser for deres varer.

Det behøver ikke at være besværligt at købe fairtrade–produkter. Der kommer nemlig flere og flere butikker i Danmark, som forhandler produkterne – alt fra supermarkeder til helsekost– og netbutikker. Mange caféer og restauranter over hele landet har minimum en Max Havelaar–mærket kaffe eller te på kortet, og nu er det også muligt at nyde sunde og smagfulde fairtrade–smoothies.

Faktaboks

Fruit Hit:
100 % naturlig sundhed
Ingen mælk – 99 % fedtfri
Ikke tilsat sukker
Ingen tilsætningsstoffer
Ingen farvestoffer
Ingen konserveringsmidler

Faktaboks

Fruit Hit fås i tre velsmagende varianter:
mango & appelsin
blåbær & brombær
ananas & passionsfrugt

Faktaboks
Fair4All er en virksomhed, som handler med fairtrade og økologiske produkter – te, kaffe, chokolade, vin og snacks af højeste kvalitet, hvor den lækre smagsoplevelse hænger flot sammen med fairtrade–værdierne.

Faktaboks
Fairtrade–mærket er din garanti for, at produktet giver arbejdere i verdens fattigste lande en fair pris for deres varer, at de er sikret ordentlige arbejdsforhold og at der bliver taget hensyn til miljøet.
 

Læs mere her

tags: restaurant, Danmark, økonomi, chokolade, Afrika., Roskilde, virksomhed, 2006, mælkeprodukter, supermarked, penge, rock, Fødevarestyrelsen, Hjerteforening, Skandinavien, miljø,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar