Efter et år i mindre pakkestørrelser relancerer Arla nu flagskibene Riberhus® og Arla Klovborg® i større stykker. Det sker på stort ønske fra forbrugerne.
Forbrugere, der i de kommende uger skal ud og handle dansk ost til morgenbordet, vil formentlig opdage, at de to klassiske skæreoste Riberhus® og Arla Klovborg® har fået vokseværk. Efter at have tilbragt et års tid i mindre emballage, grundet fedtskatten, er de to kendte oste nu tilbage i stort format.
Hos Arla reducerede vi størrelsen på Riberhus® og Arla Klovborg® i foråret 2012, primært på grund af fedtskatten. Det affødte en hel del henvendelser fra forbrugere, der var ærgerlige over, at vi havde ændret på pakkestørrelserne, siger Jakob Knudsen, der er marketingdirektør i Arla Danmark.
Hidtil kunne forbrugerne således kun få Riberhus® og Arla Klovborg® i pakker med 520 gram. Nu er ostene blevet mellem 25 og 68 procent større afhængigt af variant og butik.
Overordnet set har der været forståelse for de prisstigninger og emballagereduktioner, som fedtskatten medførte, men forbrugerne har været kede af størrelsen på osten, som ikke passede til det forbrugs- og indkøbsmønster, de var vant til, siger Jakob Knudsen.
Blandt andet har Arlas forbrugerservice Arla Forum fået mange henvendelser, der går på ostenes bredde.
Vi må erkende, at det smalle format, Riberhus® og Arla Klovborg® nu har haft et års tid, ikke passer størrelsesmæssigt til en god ostemad. Derfor gør vi nu ostene både længere og bredere, så en skive ost passer perfekt til et rundstykke eller et stykke rugbrød, siger Jakob Knudsen.
Til trods for at der de senere år er kommet flere udenlandske ostetyper på markedet, er den klassiske danske skæreost i øvrigt den ost, som danskerne køber absolut mest af. Næsten halvdelen af vores osteforbrug, eller 23.000 ud af samlet 50.000 tons ost, er nemlig skæreost af samme type som Riberhus® og Arla Klovborg®.
De nye pakkestørrelser kom i enkelte dagligvarekæder fra uge 16, men har fuld distribution i dagligvarehandlen fra uge 21. De præcise størrelser vil variere afhængigt af variant og butikskæde.
Læs mere her
tags: Danmark, direktør, Arla, Ribe, 2012, marketingdirektør, prisstigninger,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar