tirsdag den 24. marts 2015

Mættet fedt i passende mængder

Der er videnskabeligt belæg for, at det mættede fedt i danskernes kost bør byttes ud med det sunde fedt. Som kommentar til debatten om, hvorvidt mættet fedt er ven eller fjende, fremlægger DTU Fødevareinstituttet den videnskabelige baggrund for at indtage mættet fedt i passende mængder. Ifølge de nyeste tal om danskernes kostvaner spiser danskerne for meget mættet fedt i forhold til de officielle anbefalinger. Danskere kan opnå en sundere fedsyresammensætning ved at bytte rundt på nogle af de fødevarer, de spiser.

Det mættede fedt i kosten kommer fra langt de fleste fødevaregrupper, men de største kilder er: fedtstoffer, herunder smør og blandingsprodukter, mælkeprodukter inklusiv ost, samt kød.

Ifølge kostrådene ville fedtsyrebalancen blive sundere ved at bytte noget af det animalske fedt ud med vegetabilsk fedt, fx skifte smørret ud med planteolier som raps- og olivenolie, erstatte fede mejeriprodukter med de fedtfattige, bytte fedt kød ud med magert kød og fisk, og skifte hvidt brød med fiberrige fuldkornsprodukter. Visse grøntsager og nødder bidrager også til en sund fedtsyresammensætning.

Anbefalinger uændrede
Der har været debat om, hvorvidt der er forskel på det mættede fedt, vi får fra forskellige fødevarer. Enkelte studier peger på, at mættet fedt fra forskellige fødevarer påvirker risikofaktorer i forskellig retning, men samlet set giver forskningen imidlertid ikke anledning til på nuværende tidspunkt at ændre i de officielle kostanbefalinger. Der forskes løbende i betydningen af, hvilke fødevaregrupper det mættede fedt kommer fra og fedtets samspil med de øvrige stoffer i fødevarerne.

Læs mere her

tags: mælkeprodukter, DTU, videnskab, mejeriprodukter, fedtsyre,

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar