Branson Juniors 100 % naturlige energidrik; Pussy Natural Energy, der længe har været et superhit i det internationale jetset miljø og i celebrity-kredse, er nu i gang med at blive lanceret på det danske marked.
Pussy er perfekt både, som en drik til morgenmaden, en erstatning for kaffen og som ingrediens i cocktails på en hot aften i byen. Målgruppen for den 100 % naturlige energidrik er de ungdommelige, kvalitetsbevidste forbrugere.
Pussy er et trendy, elegant og sundere livsstilsbrand, med én for energidrikke hidtil uset kvindelige appeal. Pussy signalerer friskhed, positiv energi og med en smag, der begejstrer fra første gang man prøver den , fortæller Kenneth Kretschmer, der har Pussy-agenturet i både Danmark, Sverige og Norge.
Den kendte britiske milliardær og Virgin-ejer Richard Bransons to børn, Holly og Sam Branson, trådte i 2011 ind som investorer, og i kølvandet kom en succesfuld global lancering i lande som USA og Rusland samt i det meste af Europa.
Pussy er et naturligt alternativ & adskiller sig markant i både navn, smag, design & kvalitet i forhold til de eksisterende produkter på markedet. Vi har en stærk tro at på at vi kan udvide den normale målgruppe for denne type produkter, netop fordi vi er markant anderledes & fordi Pussy kan bruges til meget mere end den gængse energidrik, siger Kenneth Kretschmer fra Pussy Energy Danmark.
På verdensplan er Pussy allerede en kæmpe succes, ikke mindst på grund af det kontroversielle og opsigtsvækkende navn, der fra dag 1 - får de fleste til at have en holdning til os.
Pussy er et navn, der skaber opmærksomhed. Men navnet gør det selvfølgelig ikke alene. Derfor gør vi også meget ud af, at fortælle omverdenen, at vi er en naturlig energidrik lavet af de bedste råvarer - Uden nogen form for kunstige tilsætningsstoffer , lyder det fra Kenneth Kretschmer.
Pussy er et miks af nøje udvalgte ingredienser, som friske vindruer fra Syditalien, tilsat saften fra pressede mexicanske limefrugter, et miks af urter og afrundet med passions- og kærlighedsfrugter. Sammensætningen giver en unik smag, som har gjort den til en sikker vinder både i detailhandlen og blandt bartendere. På natklubber lige fra Monaco til Los Angeles har førende bartendere skabt en række signaturdrinks, hvor Pussy eksempelvis blandes med ingefær, agurk, hyldeblomst, vodka eller champagne.
Vi har rigtigt store forventninger til Pussy, ikke mindst pga. vi allerede har mærket en betydelig interesse & er kommet godt fra start i Danmark.
Pussy sælges i dag hos udvalgte købmænd, samt i alle Shell-butikker i Danmark.
###
Vedhæftet finder du produktfotos af Pussy Energy og et billede af Pussy Energy grundlæggeren Jonnie Shearer med The Bransons.
Læs mere her
tags: USA, Danmark, 2011, Sverige, Norge, Los Angeles, Europa, kunst, Rusland, råvarer, energi, Shell, natklub, investor, miljø, Richard Bransons, kaffe, frugt, livsstil, energidrik,
torsdag den 20. september 2012
torsdag den 13. september 2012
Smagsoplevelse til ølentusiasten
Nu kommer det traditionsrige og prisvindende bryggeri, Samuel Smith med en smagsoplevelse af dimensioner.
Deres populære Old Brewery Pale Ale og Organic Best Ale fusioneres i en ny enkelt bryg, som døbes ORGANIC PALE ALE.
ORGANIC PALE ALE er brygget på hårdt vand, trukket fra den 250 år gamle brønd, og det bedste økologiske byg samt
økologiske kvalitets humle.
Fermentering i Yorkshire, fremkalder en fyldig og blød maltsmag, som vil minde dig om, at lækkert øl udelukkende er et produkt af godt plejet økologisk jord og de bedste råvarer.
Etiketten er baseret på den originale Pale Ale etiket som Samuel Smith brugte efter at have vundet Guld Medalje ved bryggernes internationale udstilling i 1896.
Samuel Smith Organic Pale Ale lanceres i specialhandelen og førende supermarkeder i løbet af efteråret, og vil koste ca. Kr. 45,- for 550 ml. og ca. Kr. 35,- for 335 ml.
Læs mere her
tags: råvarer, supermarked, økologi,
Deres populære Old Brewery Pale Ale og Organic Best Ale fusioneres i en ny enkelt bryg, som døbes ORGANIC PALE ALE.
ORGANIC PALE ALE er brygget på hårdt vand, trukket fra den 250 år gamle brønd, og det bedste økologiske byg samt
økologiske kvalitets humle.
Fermentering i Yorkshire, fremkalder en fyldig og blød maltsmag, som vil minde dig om, at lækkert øl udelukkende er et produkt af godt plejet økologisk jord og de bedste råvarer.
Etiketten er baseret på den originale Pale Ale etiket som Samuel Smith brugte efter at have vundet Guld Medalje ved bryggernes internationale udstilling i 1896.
Samuel Smith Organic Pale Ale lanceres i specialhandelen og førende supermarkeder i løbet af efteråret, og vil koste ca. Kr. 45,- for 550 ml. og ca. Kr. 35,- for 335 ml.
Læs mere her
tags: råvarer, supermarked, økologi,
onsdag den 12. september 2012
Ny frugtyoghurt med god samvittighed
I denne uge rykker tre nye sukkerreducerede frugtyoghurter ind på supermarkedshylderne, når Arla Yoggi® for første gang på dansk grund lancerer frugtyoghurter sødet med naturens eget sødemiddel, stevia.
Er junior vild med frugtyoghurt Er du selv knap så vild med de enorme mængder frugtyoghurt, der konsumeres ved morgenbordet, fordi frugtyoghurt trods alt indeholder sukker
Jamen så er der hjælp at hente på supermarkedshylderne til efteråret, når danskernes familie-yoghurt nr. 1, Arla Yoggi®, kommer i tre nye sukkerreducerede varianter: Blåbær & banan, Æble & Abrikos, Appelsin & Kokos, alle tre sødet med det nye og meget positivt omtalte plantebaserede sødemiddel stevia.
I november 2011 godkendte EU brugen af sødemidlet steviol glycosid (E960), der stammer fra planten stevia [Stevia Rebaudiana Bertoni]. Sødemidlet er op til 300 gange sødere end sukker, men indeholder ingen kalorier og påvirker ikke blodsukkeret.
Brugen af steviol glycosid betyder, at de nye Arla Yoggi® varianter indeholder 30% mindre sukker end andre letmælksfrugtyoghurter på markedet.
- Vi har lavet de tre nye smagsvarianter for at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter frugtyoghurt med mindre sukker. De tre varianter er valgt, fordi de går rigtig godt sammen med stevia, der har en svag lakridsagtig eftersmag. Men vi arbejder på højtryk på også at få vores populære varianter jordbær og pære & banan klar i en stevia-sødet version, siger Mette Schacht Færch, der er category director for yoghurt hos Arla.
De nye Arla Yoggi® varianter kan fåes i dagligvarehandlen fra uge 37. Vejledende udsalgspris 15,95,-.
Læs mere her
tags: 2011, Vejle, EU, Arla, supermarked, frugt, kalorier,
Er junior vild med frugtyoghurt Er du selv knap så vild med de enorme mængder frugtyoghurt, der konsumeres ved morgenbordet, fordi frugtyoghurt trods alt indeholder sukker
Jamen så er der hjælp at hente på supermarkedshylderne til efteråret, når danskernes familie-yoghurt nr. 1, Arla Yoggi®, kommer i tre nye sukkerreducerede varianter: Blåbær & banan, Æble & Abrikos, Appelsin & Kokos, alle tre sødet med det nye og meget positivt omtalte plantebaserede sødemiddel stevia.
I november 2011 godkendte EU brugen af sødemidlet steviol glycosid (E960), der stammer fra planten stevia [Stevia Rebaudiana Bertoni]. Sødemidlet er op til 300 gange sødere end sukker, men indeholder ingen kalorier og påvirker ikke blodsukkeret.
Brugen af steviol glycosid betyder, at de nye Arla Yoggi® varianter indeholder 30% mindre sukker end andre letmælksfrugtyoghurter på markedet.
- Vi har lavet de tre nye smagsvarianter for at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter frugtyoghurt med mindre sukker. De tre varianter er valgt, fordi de går rigtig godt sammen med stevia, der har en svag lakridsagtig eftersmag. Men vi arbejder på højtryk på også at få vores populære varianter jordbær og pære & banan klar i en stevia-sødet version, siger Mette Schacht Færch, der er category director for yoghurt hos Arla.
De nye Arla Yoggi® varianter kan fåes i dagligvarehandlen fra uge 37. Vejledende udsalgspris 15,95,-.
Læs mere her
tags: 2011, Vejle, EU, Arla, supermarked, frugt, kalorier,
lørdag den 8. september 2012
Ny brun mælkekarton beskytter mælken
I den kommende tid vil forbrugere over hele landet kunne opleve, at den vante mælkekarton har fået en brun inderside. Det skyldes, at Arla har valgt at skifte til en ny kartontype, der beskytter mælken bedre mod lyspåvirkning
Hvis forbrugerne i den kommende tid kigger dybt i mælkekartonen, vil de opdage, at kartonen ikke ser ud, som den plejer. Fra i årevis at have haft en hvid inderside er mælkekartoner landet over nu blevet brune indvendig. Det skyldes, at Arla har valgt at skifte til en ny kartontype, der ikke bleget på indersiden, en såkaldt duplex-karton.
Den nye karton udmærker sig ved at have en bedre lysbarriere end den gamle. Det betyder, at mælken i mindre grad bliver påvirket af lys, når den er ude af køleskabet. Hvor den hidtidige karton slap mellem 5 og 6 procent lys ind til mælken, blokerer den nye kartons brune inderside næsten totalt for den type lysbølger, der påvirker mælkens smag og kvalitet. Bliver mælk udsat for lys, også gennem kartonen, sker der en kemisk reaktion, som dels kan svække vitaminstyrken og proteinindholdet og dels kan ændre smagen.
- Den nye karton giver mælken mere optimale forhold, og samtidig forventer vi, at forbrugerne vil opleve, at mælken bevarer sin friske smag også selvom den har været udsat for lidt lys i kartonen, siger Jakob Knudsen, der er marketingdirektør i Arla Danmark.
Direkte lys påvirker smagen
At netop smagen bliver påvirket af lys, viser en undersøgelse fra 2007 lavet af det amerikanske Cornell University s Food Science-afdeling, hvor man arbejder med mælkekvalitet. Her blev et panel bestående af 10 trænede smagstestere og 94 forbrugere bedt om at vurdere smagen på mælk, der havde været udsat for direkte lys i op til tre en halv time. De trænede smagstestere registrerede smagsforskelle allerede efter 15 minutter, mens de første forbrugere registrerede smagsforskel efter 54 minutter. Samtlige paneldeltagere oplevede en smagsforskel inden for to timer.
- Der er selvfølgelig forskel på, om mælken er udsat for direkte sollys eller lysgennemstrømning i en karton, men fra Arlas side vil vi gøre, hvad vi kan for at sikre, at kvaliteten af vores produkter er så høj som overhovedet muligt, og her spiller vores emballagevalg også ind, siger Jakob Knudsen.
De brune indersider er allerede i dagligvarebutikkerne øst for Storebælt, hvor Slagelse Mejeri i 2010 skiftede over til den nye kartontype på produkterne Lærkevang og Harmonie. I de kommende uger følger dagligvarebutikker vest for Storebælt, i takt med at mejerierne i Hobro og Christiansfeld sender nye mælkekartoner ud.
De nye kartoner indføres i løbet af efteråret/vinteren 2012/13 på alle Arlas mælkeprodukter, og der vil således være en overgang, hvor man kan støde på begge typer kartoner i butikkerne.
Læs mere her
tags: Danmark, 2010, direktør, Arla, 2012, Storebælt, Slagelse, 2007, kemi, mælkeprodukter, marketingdirektør, sollys,
Hvis forbrugerne i den kommende tid kigger dybt i mælkekartonen, vil de opdage, at kartonen ikke ser ud, som den plejer. Fra i årevis at have haft en hvid inderside er mælkekartoner landet over nu blevet brune indvendig. Det skyldes, at Arla har valgt at skifte til en ny kartontype, der ikke bleget på indersiden, en såkaldt duplex-karton.
Den nye karton udmærker sig ved at have en bedre lysbarriere end den gamle. Det betyder, at mælken i mindre grad bliver påvirket af lys, når den er ude af køleskabet. Hvor den hidtidige karton slap mellem 5 og 6 procent lys ind til mælken, blokerer den nye kartons brune inderside næsten totalt for den type lysbølger, der påvirker mælkens smag og kvalitet. Bliver mælk udsat for lys, også gennem kartonen, sker der en kemisk reaktion, som dels kan svække vitaminstyrken og proteinindholdet og dels kan ændre smagen.
- Den nye karton giver mælken mere optimale forhold, og samtidig forventer vi, at forbrugerne vil opleve, at mælken bevarer sin friske smag også selvom den har været udsat for lidt lys i kartonen, siger Jakob Knudsen, der er marketingdirektør i Arla Danmark.
Direkte lys påvirker smagen
At netop smagen bliver påvirket af lys, viser en undersøgelse fra 2007 lavet af det amerikanske Cornell University s Food Science-afdeling, hvor man arbejder med mælkekvalitet. Her blev et panel bestående af 10 trænede smagstestere og 94 forbrugere bedt om at vurdere smagen på mælk, der havde været udsat for direkte lys i op til tre en halv time. De trænede smagstestere registrerede smagsforskelle allerede efter 15 minutter, mens de første forbrugere registrerede smagsforskel efter 54 minutter. Samtlige paneldeltagere oplevede en smagsforskel inden for to timer.
- Der er selvfølgelig forskel på, om mælken er udsat for direkte sollys eller lysgennemstrømning i en karton, men fra Arlas side vil vi gøre, hvad vi kan for at sikre, at kvaliteten af vores produkter er så høj som overhovedet muligt, og her spiller vores emballagevalg også ind, siger Jakob Knudsen.
De brune indersider er allerede i dagligvarebutikkerne øst for Storebælt, hvor Slagelse Mejeri i 2010 skiftede over til den nye kartontype på produkterne Lærkevang og Harmonie. I de kommende uger følger dagligvarebutikker vest for Storebælt, i takt med at mejerierne i Hobro og Christiansfeld sender nye mælkekartoner ud.
De nye kartoner indføres i løbet af efteråret/vinteren 2012/13 på alle Arlas mælkeprodukter, og der vil således være en overgang, hvor man kan støde på begge typer kartoner i butikkerne.
Læs mere her
tags: Danmark, 2010, direktør, Arla, 2012, Storebælt, Slagelse, 2007, kemi, mælkeprodukter, marketingdirektør, sollys,
torsdag den 6. september 2012
Bestil mad på mobilen!
e-takeaway lancerer som de første i Danmark en mobil app, der nemt og hurtigt sikrer dig et lækkert måltid uanset, hvor du befinder dig
Hvad enten du har lyst til sushi, tapas, pizza, wokmad, burger, rawfood eller lidt dessert til den søde tand, så kan det nu klares med et par klik på mobilen, da madportalen www.e-takeaway.dk som de første i Danmark lancerer en madbestillings-app til både iPhone og Android.
Vi vil gerne bidrage til at gøre en travl hverdag nemmere, og med den nye mobil app kan man bestille et sundt og veltilberedt måltid, uanset om man er på vej hjem i toget, sidder behageligt i sofaen foran fjernsynet eller følger børnenes fodboldtræning fra sidelinjen, siger Thomas Cort Hansen, direktør og medstifter af e-takeaway.dk.
Mulighederne med den nye app er mange og betalingen kan klares direkte via mobilen. Det vil ligeledes være muligt at genbestille sine favoritordrer, se et kort over placeringen af de forskellige restauranter og få et overblik over de mange madkategorier.
Med www.e-takeaway.dk har vi været medvirkende til at skabe noget, som vi ønsker at værne om, videreudvikle og forbedre. Det kan vi kun gøre ved at fokusere på én eneste ting; nemlig på vores kunders tilfredshed. Hvis e-takeaway skal være en god forretning for både vores kunder, vores samarbejdspartnere og for os selv, må vi hele tiden være innovative og på forkant med udviklingen, lyder det fra Thomas Cort Hansen.
For at følge den nye røde tråd i layoutet og brugervenligheden har virksomheden samtidig optimeret og relanceret hjemmesiden www.e-takeaway.dk for at gøre flowet ved bestillingen endnu nemmere.
Den nye mobil app er udviklet i samarbejde med Springfeed og kan downloades i App Store, Google Play (tidl. Android Market) eller via www.e-takeaway.dk.
For yderligere information:
Thomas Cort Hansen, direktør
e-mail: tch@e-takeaway.dk, mobil: 22 39 22 93
Baggrund
www.e-takeaway.dk blev lanceret i 2003, og virksomhedens mission er:
- at blive den mest brugervenlige formidler af takeaway-mad på internettet
- at hjælpe restauratører med at markedsføre og sælge deres produkter online
- at tilbyde det største og bredeste udvalg af takeaway-mad på internettet
- at udvikle og forbedre bestillingsprocessen af takeaway-mad i Danmark
Læs mere her
tags: Danmark, direktør, internet, 2003, restaurant, bilen, downloade, portal, Google, Android, fodbold, virksomhed, iPhone,
Hvad enten du har lyst til sushi, tapas, pizza, wokmad, burger, rawfood eller lidt dessert til den søde tand, så kan det nu klares med et par klik på mobilen, da madportalen www.e-takeaway.dk som de første i Danmark lancerer en madbestillings-app til både iPhone og Android.
Vi vil gerne bidrage til at gøre en travl hverdag nemmere, og med den nye mobil app kan man bestille et sundt og veltilberedt måltid, uanset om man er på vej hjem i toget, sidder behageligt i sofaen foran fjernsynet eller følger børnenes fodboldtræning fra sidelinjen, siger Thomas Cort Hansen, direktør og medstifter af e-takeaway.dk.
Mulighederne med den nye app er mange og betalingen kan klares direkte via mobilen. Det vil ligeledes være muligt at genbestille sine favoritordrer, se et kort over placeringen af de forskellige restauranter og få et overblik over de mange madkategorier.
Med www.e-takeaway.dk har vi været medvirkende til at skabe noget, som vi ønsker at værne om, videreudvikle og forbedre. Det kan vi kun gøre ved at fokusere på én eneste ting; nemlig på vores kunders tilfredshed. Hvis e-takeaway skal være en god forretning for både vores kunder, vores samarbejdspartnere og for os selv, må vi hele tiden være innovative og på forkant med udviklingen, lyder det fra Thomas Cort Hansen.
For at følge den nye røde tråd i layoutet og brugervenligheden har virksomheden samtidig optimeret og relanceret hjemmesiden www.e-takeaway.dk for at gøre flowet ved bestillingen endnu nemmere.
Den nye mobil app er udviklet i samarbejde med Springfeed og kan downloades i App Store, Google Play (tidl. Android Market) eller via www.e-takeaway.dk.
For yderligere information:
Thomas Cort Hansen, direktør
e-mail: tch@e-takeaway.dk, mobil: 22 39 22 93
Baggrund
www.e-takeaway.dk blev lanceret i 2003, og virksomhedens mission er:
- at blive den mest brugervenlige formidler af takeaway-mad på internettet
- at hjælpe restauratører med at markedsføre og sælge deres produkter online
- at tilbyde det største og bredeste udvalg af takeaway-mad på internettet
- at udvikle og forbedre bestillingsprocessen af takeaway-mad i Danmark
Læs mere her
tags: Danmark, direktør, internet, 2003, restaurant, bilen, downloade, portal, Google, Android, fodbold, virksomhed, iPhone,
onsdag den 5. september 2012
Børn, fisk og masser af madglæde på Skagen Kvalitetsfødevaremesse
Børn kan sagtens være med til at tilberede fisk det viste de sidste weekend på Skagen Kvalitetsfødevaremesse. Der var masser af friske nordjyske fødevarer og mulighed for at smage på alle herlighederne, både hos udstillerne og på et Madteater.
Om det var børnene eller de voksne, som var mest begejstrede for at grille fisk, det var svært at se. Interessen var stor, da kutteren S114 lagde til kaj udenfor messehallen og både børn og voksne nød at røre og spørge om de forskellige fiskearter og tilberedelsen af dem.
Indenfor i den stemningsfyldte auktionshal på Skagen Havn sydede det af aktivitet hos de mange udstillere, som havde travlt med at fortælle de mange gæster om deres kvalitetsprodukter. Hvad smager godt sammen med mint-honning, lakridssirup eller røget salt og hvilken type mel bruger man til knækbrød Mange spørgsmål blev besvaret og mange smagsprøver blev delt ud der var alt hvad hjertet kunne begære af gode fødevarer og en god historie dertil.
På Madteateret, som Restaurant De 2 Have var værter for, kunne man få en ekstra-ordinær oplevelse. Gæsterne fik to retter med lokale råvarer, som var tilberedt efter gamle og nye teknikker. Under serveringerne kunne man opleve det arbejdende køkken og fik undervejs fortalt historier, tanker og baggrundsinformation om detaljerne i retterne. Her kunne man også stille spørgsmål til kokken, mens han arbejdede og det er jo ellers ikke muligt på et almindeligt restaurantbesøg.
Som idémager til messen er Kopenhagen Fur og Nordjyllands Pelsdyravlerforening repræsenteret hvert år, men som noget helt nyt viste Kopenhagen Fur deres nye accessories linje Oh! by Kopenhagen Fur. De nye accessories lanceres først i dette efterår, så messens gæster var de første til at se tasker, nøgleringe, halskæder og søde bamser fra Oh! by Kopenhagen Fur.
Skagen Kvalitetsfødevaremesse 2013 er fredag d. 23. og lørdag d. 24. august. Se www.skagen.dk/kfm
Læs mere her
tags: restaurant, 2013, råvarer, Nordjylland, honning,
Om det var børnene eller de voksne, som var mest begejstrede for at grille fisk, det var svært at se. Interessen var stor, da kutteren S114 lagde til kaj udenfor messehallen og både børn og voksne nød at røre og spørge om de forskellige fiskearter og tilberedelsen af dem.
Indenfor i den stemningsfyldte auktionshal på Skagen Havn sydede det af aktivitet hos de mange udstillere, som havde travlt med at fortælle de mange gæster om deres kvalitetsprodukter. Hvad smager godt sammen med mint-honning, lakridssirup eller røget salt og hvilken type mel bruger man til knækbrød Mange spørgsmål blev besvaret og mange smagsprøver blev delt ud der var alt hvad hjertet kunne begære af gode fødevarer og en god historie dertil.
På Madteateret, som Restaurant De 2 Have var værter for, kunne man få en ekstra-ordinær oplevelse. Gæsterne fik to retter med lokale råvarer, som var tilberedt efter gamle og nye teknikker. Under serveringerne kunne man opleve det arbejdende køkken og fik undervejs fortalt historier, tanker og baggrundsinformation om detaljerne i retterne. Her kunne man også stille spørgsmål til kokken, mens han arbejdede og det er jo ellers ikke muligt på et almindeligt restaurantbesøg.
Som idémager til messen er Kopenhagen Fur og Nordjyllands Pelsdyravlerforening repræsenteret hvert år, men som noget helt nyt viste Kopenhagen Fur deres nye accessories linje Oh! by Kopenhagen Fur. De nye accessories lanceres først i dette efterår, så messens gæster var de første til at se tasker, nøgleringe, halskæder og søde bamser fra Oh! by Kopenhagen Fur.
Skagen Kvalitetsfødevaremesse 2013 er fredag d. 23. og lørdag d. 24. august. Se www.skagen.dk/kfm
Læs mere her
tags: restaurant, 2013, råvarer, Nordjylland, honning,
tirsdag den 4. september 2012
Halvårsregnskab: Robusthed i en tid med prispres
Vækst og effektiviseringer gik hånd i hånd i første halvår 2012. Store aftaler banede vejen for afgørende gennembrud for Arla i Tyskland, Storbritannien og Kina, mens tidligere fusioner og tilkøb gjorde det muligt for Arla at effektivisere koncernens organisation. En stor stigning i den globale produktion af mælk skabte samtidig et markant pres på indtjeningen og dermed mælkeprisen.
I årets første seks måneder nåede Arla en omsætning på knap 30 mia. DKK (mod 27 mia. DKK i første halvår 2011). Væksten på 12 procent i omsætningen er skabt af en kombination af organisk vækst på kerne- og vækstmarkeder samt realiserede fusioner og opkøb i bl.a. Sverige og Tyskland.
Det centrale økonomiske mål i Arla er mælkeprisen til andelshaverne, og den er under pres. Resultatet for første halvår er på niveau med forventningerne, men Arlaindtjeningen for halvåret på 2,64 DKK pr. kg. er under sidste års halvårsniveau på 2,74 DKK pr. kg. mælk.
Vi forventer at nå vores planlagte årsresultat på 3 procent af omsætningen svarende til 1,8 mia. kroner, men mælkeprisen til andelshaverne er ikke, som vi ønsker den. Industrimarkederne har udviklet sig mere negativt end forudset. Primært på grund af en uventet forøget mælkeproduktion i verden, der presser prisen og dermed indtjeningen på vores salg af råvarer til industrien og på den globale E-auktion, hvilket rammer en fjerdedel af vores mælk, siger Arlas koncernøkonomidirektør Frederik Lotz.
Vækst uden for Europa
Selvom den generelle tendens blandt især europæiske forbrugere på Arlas kernemarkeder har været at købe billigere produkter, så har Arlas tre globale varemærker Arla®, Castello®, og Lurpak® alle haft fremgang. I Tyskland har Arla Kærgården® eksempelvis igen vist tocifrede vækstrater og sælges efterhånden i alle store dagligvarekæder. Og på globalt niveau fortsætter Arla med at øge salget af Lurpak®, som voksede med 13 procent i første halvår.
Generelt set har halvåret vist en fornuftig organisk vækst i omsætningen på 2,8 procent trods de hårde markedsforhold på Arlas største markeder. Især Arlas strategiske vækstmarkeder viser mærkbar fremgang i salget. I regionen Mellemøsten & Nordafrika har Arla øget omsætningen med 20 procent, mens væksten er 40 procent i Rusland. Der er også tocifrede vækstrater at finde hos datterselskabet Arla Foods Ingredients (AFI), som fremstiller vallebaserede ingredienser til fødevareindustrien. AFI øgede omsætningen med 14 procent.
Vi ser en klar positiv udvikling i lønsomheden på vækstmarkederne. Selvom vi fortsat holder fokus på de europæiske kernemarkeder, kommer Arla fremadrettet til at øge aktiviteterne uden for Europa og bevæge os derud, hvor væksten er og hvor efterspørgslen på mejerivarer stiger kraftigt. På kernemarkederne ser vi frem til de nye muligheder og salgskanaler, som de forestående fusioner i Tyskland og Storbritannien vil skabe. Overordnet set har vi skabt en markant toplinjevækst i første halvår, som i de kommende år vil give Arla nye muligheder for at øge bundlinjen, siger adm. direktør Peder Tuborgh
Gennembrud i Storbritannien, Tyskland og Kina
I løbet af første halvår indgik Arla en strategisk vigtig aftale med Kinas største fødevarevirksomhed COFCO om et medejerskab af landets største mejeriselskab, Mengniu Dairy Group. Derudover indgik Arla to store fusionsaftaler i Europa, med henholdsvis Milk Link i Storbritannien og MUH i Tyskland.
De to fusioner vil fundamentalt styrke Arla. Vi bliver et stærkt mejeriselskab, som opererer i et globalt marked. Hvis aftalerne godkendes af konkurrencemyndighederne, vil de øge omsætningen med ca. 11 milliarder kroner på årsbasis. I dette regnskabsår forventes fusionerne at bidrage med ca. 2 milliarder kroner til omsætningen, siger Frederik Lotz.
Forventninger til helåret
Den forventede omsætning i 2012 er ca. 60 mia. DKK uden fusioner. Inklusiv fusioner forventes omsætningen at lande på omkring 62 mia. DKK i 2012 (den samlede omsætning i 2011 var på 55 mia. DKK) alt efter hvornår fusionerne med MUH og Milk Link godkendes af konkurrencemyndighederne.
Arla forventer, at priserne på det globale industrimarked og dermed Arlas indtjening forbedres i sidste halvår. Dertil vil en række af de effektiviseringstiltag, som blev iværksat i første halvår, betyde at koncernens omkostninger falder løbende fra slutningen af året og ind i 2013. Årets resultat forventes derfor at blive de planlagte 3 procent af omsætningen, svarende til 1,8 mia. DKK.
Selvom vi forventer at nå det planlagte resultat for helåret 2012, kan vi se, at det bliver svært at nå samme niveau for Arlaindtjeningen som i 2011. Vores forventning til andet halvår i et turbulent marked er at nå en Arlaindtjening, der stiger i forhold til første halvår, men desværre stadig ender lidt under indtjeningen pr. kg. mælk for 2011, siger Frederik Lotz.
I Arlas netop offentliggjorte halvårsregnskab kan du bl.a. læse mere om udviklingen i Arlas overordnede forretning samt om første halvår på Arlas kernemarkeder i Storbritannien, Sverige, Danmark, Tyskland, Holland og Finland samt de internationale vækstmarkeder.
Nøgletal:
Omsætning: 29,9 mia. DKK
Arlaindtjening pr. kg. andelshavermælk: 2,64 DKK (2,74 DKK i 2011-halvår, 2,37 DKK i 2010-halvår)
Resultat: 513 mio. DKK
Organisk vækst: 2,8%
Læs mere her
tags: Danmark, euro, 2010, 2011, Sverige, Tyskland, Europa, Storbritannien, Holland, direktør, økonomi, regnskab, Rusland, 2013, Arla, råvarer, Kina, Mellemøsten, datterselskab, 2012, omsætning, virksomhed, omkostninger, Finland, strategi, organisation, konkurrence, Arla Foods,
I årets første seks måneder nåede Arla en omsætning på knap 30 mia. DKK (mod 27 mia. DKK i første halvår 2011). Væksten på 12 procent i omsætningen er skabt af en kombination af organisk vækst på kerne- og vækstmarkeder samt realiserede fusioner og opkøb i bl.a. Sverige og Tyskland.
Det centrale økonomiske mål i Arla er mælkeprisen til andelshaverne, og den er under pres. Resultatet for første halvår er på niveau med forventningerne, men Arlaindtjeningen for halvåret på 2,64 DKK pr. kg. er under sidste års halvårsniveau på 2,74 DKK pr. kg. mælk.
Vi forventer at nå vores planlagte årsresultat på 3 procent af omsætningen svarende til 1,8 mia. kroner, men mælkeprisen til andelshaverne er ikke, som vi ønsker den. Industrimarkederne har udviklet sig mere negativt end forudset. Primært på grund af en uventet forøget mælkeproduktion i verden, der presser prisen og dermed indtjeningen på vores salg af råvarer til industrien og på den globale E-auktion, hvilket rammer en fjerdedel af vores mælk, siger Arlas koncernøkonomidirektør Frederik Lotz.
Vækst uden for Europa
Selvom den generelle tendens blandt især europæiske forbrugere på Arlas kernemarkeder har været at købe billigere produkter, så har Arlas tre globale varemærker Arla®, Castello®, og Lurpak® alle haft fremgang. I Tyskland har Arla Kærgården® eksempelvis igen vist tocifrede vækstrater og sælges efterhånden i alle store dagligvarekæder. Og på globalt niveau fortsætter Arla med at øge salget af Lurpak®, som voksede med 13 procent i første halvår.
Generelt set har halvåret vist en fornuftig organisk vækst i omsætningen på 2,8 procent trods de hårde markedsforhold på Arlas største markeder. Især Arlas strategiske vækstmarkeder viser mærkbar fremgang i salget. I regionen Mellemøsten & Nordafrika har Arla øget omsætningen med 20 procent, mens væksten er 40 procent i Rusland. Der er også tocifrede vækstrater at finde hos datterselskabet Arla Foods Ingredients (AFI), som fremstiller vallebaserede ingredienser til fødevareindustrien. AFI øgede omsætningen med 14 procent.
Vi ser en klar positiv udvikling i lønsomheden på vækstmarkederne. Selvom vi fortsat holder fokus på de europæiske kernemarkeder, kommer Arla fremadrettet til at øge aktiviteterne uden for Europa og bevæge os derud, hvor væksten er og hvor efterspørgslen på mejerivarer stiger kraftigt. På kernemarkederne ser vi frem til de nye muligheder og salgskanaler, som de forestående fusioner i Tyskland og Storbritannien vil skabe. Overordnet set har vi skabt en markant toplinjevækst i første halvår, som i de kommende år vil give Arla nye muligheder for at øge bundlinjen, siger adm. direktør Peder Tuborgh
Gennembrud i Storbritannien, Tyskland og Kina
I løbet af første halvår indgik Arla en strategisk vigtig aftale med Kinas største fødevarevirksomhed COFCO om et medejerskab af landets største mejeriselskab, Mengniu Dairy Group. Derudover indgik Arla to store fusionsaftaler i Europa, med henholdsvis Milk Link i Storbritannien og MUH i Tyskland.
De to fusioner vil fundamentalt styrke Arla. Vi bliver et stærkt mejeriselskab, som opererer i et globalt marked. Hvis aftalerne godkendes af konkurrencemyndighederne, vil de øge omsætningen med ca. 11 milliarder kroner på årsbasis. I dette regnskabsår forventes fusionerne at bidrage med ca. 2 milliarder kroner til omsætningen, siger Frederik Lotz.
Forventninger til helåret
Den forventede omsætning i 2012 er ca. 60 mia. DKK uden fusioner. Inklusiv fusioner forventes omsætningen at lande på omkring 62 mia. DKK i 2012 (den samlede omsætning i 2011 var på 55 mia. DKK) alt efter hvornår fusionerne med MUH og Milk Link godkendes af konkurrencemyndighederne.
Arla forventer, at priserne på det globale industrimarked og dermed Arlas indtjening forbedres i sidste halvår. Dertil vil en række af de effektiviseringstiltag, som blev iværksat i første halvår, betyde at koncernens omkostninger falder løbende fra slutningen af året og ind i 2013. Årets resultat forventes derfor at blive de planlagte 3 procent af omsætningen, svarende til 1,8 mia. DKK.
Selvom vi forventer at nå det planlagte resultat for helåret 2012, kan vi se, at det bliver svært at nå samme niveau for Arlaindtjeningen som i 2011. Vores forventning til andet halvår i et turbulent marked er at nå en Arlaindtjening, der stiger i forhold til første halvår, men desværre stadig ender lidt under indtjeningen pr. kg. mælk for 2011, siger Frederik Lotz.
I Arlas netop offentliggjorte halvårsregnskab kan du bl.a. læse mere om udviklingen i Arlas overordnede forretning samt om første halvår på Arlas kernemarkeder i Storbritannien, Sverige, Danmark, Tyskland, Holland og Finland samt de internationale vækstmarkeder.
Nøgletal:
Omsætning: 29,9 mia. DKK
Arlaindtjening pr. kg. andelshavermælk: 2,64 DKK (2,74 DKK i 2011-halvår, 2,37 DKK i 2010-halvår)
Resultat: 513 mio. DKK
Organisk vækst: 2,8%
Læs mere her
tags: Danmark, euro, 2010, 2011, Sverige, Tyskland, Europa, Storbritannien, Holland, direktør, økonomi, regnskab, Rusland, 2013, Arla, råvarer, Kina, Mellemøsten, datterselskab, 2012, omsætning, virksomhed, omkostninger, Finland, strategi, organisation, konkurrence, Arla Foods,
Abonner på:
Kommentarer (Atom)