onsdag den 10. november 2010

Farver på tallerkenen vækker appetit

Gult og grønt forebygger alderdomsblindhed, og så vækker farver på tallerkenen appetit og glæde, siger dansk forsker.

Sæt farten ned, når du går gennem frugt og grønt afdelingen i supermarkedet, så du har tid til at blive inspireret og vælge nye og anderledes grøntsager til familiens aftensmål-tid. Det er nemlig rigtigt sundt at spise mange forskellige grøntsager og frugter, siger dansk forsker.
Det gælder om at spise et varieret udvalg fra planteriget. De forskellige frugter og grøntsager indeholder nemlig ikke det samme, så for at få alle de gode stoffer, er det en god ide at spise varieret, siger forsker fra Institut for Human Ernæring Lars Dragsted og fortsætter:
Og så vækker farver på tallerkenen appetit og glæde, så derfor kan jeg godt anbefale at spise frugt og grønt i alle farver.

Gul og grøn til øjnene
Spis masser af sommerens friske majs og sprøde broccoli, de gule og grønne spisevaner er nemlig et af de få tilfælde, hvor det har vist sig, at de kan forebygge alderdomsblindhed.
Undersøgelser viser, at gule og grønne frugter og grøntsager har en positiv effekt på det, vi kalder alderdomsblindhed, og at det kan være knyttet til det gule farvestof, lutein. Det er en meget almindelig form for blindhed, som giver et sort felt på nethinden, siger Lars Dragsted.
Uafhængigt af farve, så er det dog slået fast, at frugt og grønt har mange gavnlige effekter. Helt grundlæggende kan kroppen hente masser af energi i frugt og grønt, og så har de en god effekt på nogle sygdomme.

Hver 100 gram grøntsager vi spiser, er knyttet til en 5-10% lavere risiko for at få visse hjerte- kar sygdomme. Hver 100 gram frugt og grønt vi spiser, er ligeledes forbundet med en 4% lavere risiko for den meget udbredte tyktarmskræft, siger Lars Dragsted der også snart kan fortælle os, præcis hvilke frugter vi skal spise for at sænke vores kolesteroltal. Til efteråret offentliggøres en stor EU undersøgelse om dette emne, som Lars Dragsted står i spidsen for.

Billedetekst:
Spis masser af sommerens friske majs og sprøde broccoli, de gule og grønne spise-vaner er nemlig et af de få tilfælde, hvor det har vist sig, at de kan forebygge alderdomsblindhed.

Læs mere her

tags: EU, supermarked, energi,

tirsdag den 9. november 2010

Få børnene ind i kampen om salatskålen

Sol, sommer og masser af salat. Det smager herligt, synes de fleste voksne, men børnene springer tit over salaten. Ifølge madanmelder og kogebogsforfatter Helle Brønnum Carlsen skal man gå strategisk frem, hvis man vil have børnene med på salatvognen.

Det er sommer, og salat i alle afskygninger er fast inventar på bordet ved siden af grillen, hvor de lækre pølser og bøffer bliver tilberedt. De voksne kaster sig sultent over salaten, som både er sund, saftig og smuk. Desværre nøjes mange børn med at råbe på ketchup og rynke på næsen af lækkerierne i salatskålen. Børn er nemlig generelt ikke de helt store salatspisere, og det er der, ifølge madanmelder og kogebogsforfatter Helle Brønnum Carlsen, en god forklaring på.

Børn synes ikke særlig godt om konsistensen. Salat er sådan lidt slatten, og børn vil hellere have mad, man kan bide i, siger hun.

Bidefaste
Skal man have børnene ind i kampen om salatskålen, skal man starte med andre grøntsager og gå strategisk frem.

Giv dem bidefaste grøntsager i en tilpas størrelse til at starte med. Eksempelvis cherrytomater, agurke-stænger og gulerødder i penge, som vi kalder det hjemme hos os, når vi skærer guleroden i skiver. Børn kan godt lide små overskuelige størrelser, og det appellerer til dem, at maden er fast og til at bide i, siger Helle Brønnum Carlsen, der også anbefaler, at man serverer pillemad .

Grøntsager som kræver, at børnene selv er aktive, eksempelvis bælgærter. Det er tit et hit. Man skal også lade børnene vælge de farver, de bedst kan lide. I dag kan man jo eksempelvis få tomater i mange farver, siger hun.

Selv blande
Den store lækre sammenblandede salat med masser af dressing duer ikke, hvis man skal have børnene med på salatvognen.

Lav bland-selv-salater, hvor tingene ligger i hver deres skål også dressingen. Børn vil gerne kunne se, hvad de spiser og selv blande deres salat. Dressing skal ved siden af, og faktisk er det bedst at give dem en skål med god olivenolie, de kan dyppe grøntsagerne i. Mange grøntsager har godt af at blive spist med fedtstof, så optager vi bedre vitaminerne, og børn kan godt lide olie, forklarer Helle Brønnum Carlsen og fortsætter:

Lad de små børn begynde med at spise de sprøde salat-stængler. De lidt større børn på 7-9 år kan komme med i supermarkedet og købe fire forskellige salater. Hjemme smager man så på salaterne og vælger den man bedst kan lide. Den fremgangsmåde synes de fleste børn, er sjov.

De største salatfamilier:
Senneps-salater, eksempelvis Rucula og andre krydrede salater.
Endivie-salater, eksempelvis Julesalt, Frisésalat og andre bitre salater
Hovedsalater, eksempelvis Iceberg, Romainesalat, Hjertesalat og andre søde salater. Denne gruppe er mest velegnet til børn.

Billedetekst
Lav bland-selv-salater, hvor tingene ligger i hver deres skål også dressingen.
Børn vil gerne kunne se, hvad de spiser og selv blande deres salat.

Læs mere her

tags: supermarked, penge, Rom, forfatter, strategi,

mandag den 8. november 2010

Nu kommer æblerne!

De første æbler er høstet, og forbrugerne kan forvente æbler og pærer med masser af smag. De er mindre og flottere end sidste år, og så er der flere af dem. Vejret har nemlig vist sig fra sin bedste side.

Vejret var perfekt, da æble- og pæretræerne skulle blomstre. Da bierne kom forbi for at bestøve frugterne, skinnede solen, og under modningen fik æblerne og pærerne al den kulde og varme, de havde brug for. Kort sagt, årets æbler og pærer har haft de bedste betingelser. For den kølige juni og varme juli har nemlig skabt nogle saftige æbler og pærer, der smager ekstra godt i år. I størrelse er æblerne en smule mindre end dem fra sidste års høst, men det er faktisk en god nyhed!

Når de er mindre, er smagen til gengæld kraftigere. Ud over at æblerne har mere smag, så er der også flere af dem i år. Alene for pærerne er der dobbelt så mange, siger Laurits Balle, formand for Gartneribruget Afsætningsudvalg for frugt og bær.

Vejret spiller en vigtig rolle for æblers og pærers udseende og smag. For frugterne bliver bedst, hvis de udsættes for både kulde og varme under modningen, forklarer Laurids Balle.

Når vejret skiftevis er koldt og varmt, møder æbletræerne hele tiden modstand, fordi de skal bruge lang tid på modningen. Det resulterer i mindre æbler, som så til gengæld har mere aroma og bliver mere intensive i smagen.

Mariehøns hjælper til
Sommerens landeplage, de mange små mariehøns, har været en stor hjælp for æble- og pæreavlerne. De har nemlig fortæret en del af de mange skadedyr, som går i frugterne.

Og det er vi glade for, både fordi vi har undgået at sprøjte, men også fordi vi har fået nogle flotte, glatte æbler og pærer, der ikke er ødelagt af skadedyr, siger Laurits Balle.

Mariehønsene kommer på arbejde lidt endnu. Høsten strækker sig nemlig over 10 uger fra 12. august til starten af november.

Æblets dag
Årets æblehøst skal fejres. Og det bliver den traditionen tro med Æblets Dag, som i år er lørdag 12. september. Dagen markerer samtidig starten på æblefesten, der varer resten af året og som består af forskellige aktiviteter over hele landet.

Æblefesten skal øge interessen for æbler, gøre opmærksom på æblernes unikke smag og store mangfoldighed. I mange europæiske lande fejrer man høsten af vin, oliven og andre fødevarer på med folkefester, prøvesmagninger og aktiviteter for børn og voksne. Det samme gør vi for æblerne, siger Laurits Balle.

www.aeblefest.dk kan man finde oplysninger om de mange æblefestaktiviteter, der finder sted i løbet af efteråret med blandt andet åbne plantager, få mere viden om æblesorter, finde spændende opskrifter og deltage i Æblefest-konkurrencen, som løber fra 12. september til 5. oktober.

Æblefesten afholdes for 5. år i træk og arrangeres af Gartneribrugets Afsætningsudvalg.

Om sorter og sæsoner
Æblerne plukkes på forskellige tidspunkter i løbet af perioden august til november, hvor Discovery sorten er den første til at plukkes, og de røde Jonagold er de sidste. Sæsonmæssigt strækker æblerne sig fra august til april, og man taler derfor om de tre sæsoner, sommeræblerne, efterårsæblerne og vinteræblerne.

I år spår avlerne om en høst på 26 mio. kilo æbler og 7 mio. kilo pærer, hvilket svarer til henholdsvis 170 mio. stk. æbler og 40 mio. stk. pærer.

Der findes en række forskellige sorter. Det tager mellem 10-15 år at udvikle en ny sort.

Discovery: Sommeræble, der er middelsort, sødt og let aromatisk i smagen.
Guldborg: Sommeræble, der er lille og grønt med røde striber, syrligt og stærk aroma.
Rød Aroma: Sensommeræble, middelstort med stærk aromatisk smag.
Sunrise: Sommeræble, der er lille, gyldent og sødt og aromatisk.
Rødt Gråsten: Sommeræble, der er middelstort, sprødt og saftigt med syrlig-sød aroma.
Gala Must: Efterårsæble, der er middelstort, rødt, sødt og saftigt.
Elstar: Efterårsæble, der er mellemstort, fast saftigt med syrlig-sød smag.
Pigeon: Efterårsæble, der er lille og rødt med syrlig-sød aromatisk smag.
Rød Ingrid Marie: Efterårsæble, der er mellemstort, fast og saftigt med frisk, syrlig-sød smag.
Belle de boskoop: Efterårsæble, der er mellemstort og egner sig i madlavningen. Har en syrlig aromatisk smag.
Cox Orange: Efterårsæble, der er mellemstort, rødgrønt, halvtørt, sødligt og med kraftig aroma.
Holsteiner Cox: Efterårsæble, der er mellemstort, fast, saftigt og lidt syrligt med god aroma.
Rubens: Efterårsæble, der mellemstort, fast, saftigt og sødt.
Rød Jonagold: Vinteræble, mellemstort, rødgult, syrlig-sød og krydret smag.

Læs mere her

tags: euro, Gråsten, Discovery, konkurrence,

søndag den 7. november 2010

Luksuskaffe trodser krisen

Her åbner www.booman.dk (400)Finanskrisen har sat en effektiv kæp i hjulet på danskernes dyre vaner. Efter en tredobling af luksusforbruget i det sidste årti, er producenter af luksusvarer kommet på glatis. Men den gode kaffe overlever krisen, mener livsstilsekspert Mads Christensen. Se hvordan du også kan være Recession Chik og skabe den ultimative caféstemning derhjemme.

Antallet af cafébesøg daler i takt med, at den finansielle krise tager til. I sidste kvartal af 2008 gik 14 % færre danskere en tur på café. Det viser en ny undersøgelse af danskernes forbrugsvaner under finanskrisen fra analyseinstituttet The Nielsen Company. Hele 85 % af de adspurgte danskere føler sig påvirket af finanskrisen, og aktieanalytikere forudser et globalt fald i salget af luksusvarer. Men trods dystre udsigter for feinschmecker-produkter, er den gode kop kaffe kommet for at blive:

Kaffe er et spændende produkt, der befinder sig i krydsfeltet mellem luksus og discount , siger livsstilseksperten Mads Christensen; Kaffe er jo egentlig et hverdagsprodukt, men det har udviklet sig til at være noget, vi ikke vil spare på ligesom eksempelvis olivenolie og gode oste. Når det handler om kaffe, er vi ikke villige til at gå på kompromis med kvaliteten. Det skal være god kaffe, og salget af god kaffe og espressomaskiner vil ikke falde, selvom det er krisetider .

Nespresso klarer skærene
En analyse udført af ugebrevet Mandag Morgen viser, at stærke luksus-brands, der kan levere varer af høj kvalitet med en merværdi for forbrugerne, bevarer kundernes loyalitet. Nespresso, der producerer luksuskaffe og espressomaskiner, klarer sig forbavsende godt og bliver fremhævet i analysen, fordi de formår at udvikle kvalitetskaffe og skabe nye eksklusive hverdagsoplevelser for deres kunder. Og det er vigtigt i krisetider, ifølge Mads Christensen, der forudser en helt ny slags luksusforbrug:

Forbruget af kvalitetsprodukter og luksusvarer vil overleve i 2009, men på en anden måde end vi har set det tidligere. Der sker en fornuftig renselse. Hvor man i det sidste årti har festet lige lovlig meget, siger man nu farvel til oppustede varmlufts fashion-brands uden reelt indhold. Vi går væk fra den ekstreme, usmagelige overvelstand. Nu handler det om kvalitet og autenticitet , siger Mads Christensen.

Kriseluksus hjemme i stuen
En væsentlig årsag til at luksuskaffe trodser finanskrisen er desuden, at man i krisetider rykker café-oplevelsen hjem i dagligstuen. I takt med at vi sparer de dyre cafébesøg væk, stiger behovet for at rykke den luksuriøse kaffesmag hjem i stuen, og danskerne er allerede kendte for at bruge hjemmet til at socialisere i.

Siden årtusindeskiftet er Nespresso i gennemsnit vokset med over 30 % årligt og 2008 blev et omsætningsmæssigt rekordår. Den fortsatte succes er et eksempel på, at vi i krisetider søger indad og i stigende grad bruger hjemmet som en tryg og behagelig oase, hvor vi kræser for os selv og vores nærmeste. Hygge og oplevelser er kendetegnende for den nedtursforkælelse , vi tillader os selv, når økonomien strammer. Mads Christensen kalder tendensen Recession Chik , fordi det bliver moderne at vælge den åbenlyse materielle luksus fra til fordel for ægte, autentiske kvalitet. Kriseluksus handler i højere grad om gode oplevelser i hverdagen og især i hjemmet, hvor vi ikke går på kompromis med kvaliteten ved eksempelvis at skifte espressoen ud med billig filterkaffe.

Espressomaskinen indtager hjemmet
Nespressos seneste trumfkort mod finanskrisen er CitiZ - en ny eksklusiv serie af espressomaskiner, der gør det ekstra nemt at brygge espresso eller mælkebaserede kaffedrikke hjemme i køkkenet. De tre maskiner er udviklet, så de passer ind i små køkkener og med et design, der signalerer kvalitet og kant frem for overdådig blær. Nespresso har desuden introduceret en automatisk standby funktion, der sparer strøm, når du ikke bruger maskinen. Med CitiZ har Nespresso ønsket at gøre luksuskaffeoplevelsen tilgængelig for alle og med priser fra 1.999 til 3.499 kroner får forbrugerne kvalitet for alle pengene. Den nye CitiZ&Co er Nespresso s første dobbelte espressomaskine til hjemmebrug, der uden tvivl vil blive et hit blandt gæstfrie danskere, der vælger at forkæle gæsterne hjemme i stuen på ægte kriseluksus manér:

Espressomaskinen bliver mere og mere populær i hjemmet. Der er jo ingen, der har den gammeldags kolbekaffemaskine længere. Det holder simpelthen ikke at byde sine gæster på billig pulverkaffe eller kedelig, almindelig kaffe. Vi vil servere en espresso og en god historie om hvor den kommer fra. Vi vil have bønner fra hele verden det er drømmen om velfærd. Den gode kvalitetskaffe bliver jo et billede på forkælelse og wellness , siger Mads Christensen.

Sådan bliver du Recession Chik
På Nespressos hjemmeside kan du finde masser af lækre kaffeopskrifter, så du kan forkæle dig selv og dine gæster med cafékvalitet hjemme i stuen.

Læs mere her

tags: analytikere, finanskrisen, 2009, 2008, økonomi, Finanskrise, omsætning, penge,

Luksuskaffe trodser krisen

Her åbner www.booman.dk (400)Finanskrisen har sat en effektiv kæp i hjulet på danskernes dyre vaner. Efter en tredobling af luksusforbruget i det sidste årti, er producenter af luksusvarer kommet på glatis. Men den gode kaffe overlever krisen, mener livsstilsekspert Mads Christensen. Se hvordan du også kan være Recession Chik og skabe den ultimative caféstemning derhjemme.

Antallet af cafébesøg daler i takt med, at den finansielle krise tager til. I sidste kvartal af 2008 gik 14 % færre danskere en tur på café. Det viser en ny undersøgelse af danskernes forbrugsvaner under finanskrisen fra analyseinstituttet The Nielsen Company. Hele 85 % af de adspurgte danskere føler sig påvirket af finanskrisen, og aktieanalytikere forudser et globalt fald i salget af luksusvarer. Men trods dystre udsigter for feinschmecker-produkter, er den gode kop kaffe kommet for at blive:

Kaffe er et spændende produkt, der befinder sig i krydsfeltet mellem luksus og discount , siger livsstilseksperten Mads Christensen; Kaffe er jo egentlig et hverdagsprodukt, men det har udviklet sig til at være noget, vi ikke vil spare på ligesom eksempelvis olivenolie og gode oste. Når det handler om kaffe, er vi ikke villige til at gå på kompromis med kvaliteten. Det skal være god kaffe, og salget af god kaffe og espressomaskiner vil ikke falde, selvom det er krisetider .

Nespresso klarer skærene
En analyse udført af ugebrevet Mandag Morgen viser, at stærke luksus-brands, der kan levere varer af høj kvalitet med en merværdi for forbrugerne, bevarer kundernes loyalitet. Nespresso, der producerer luksuskaffe og espressomaskiner, klarer sig forbavsende godt og bliver fremhævet i analysen, fordi de formår at udvikle kvalitetskaffe og skabe nye eksklusive hverdagsoplevelser for deres kunder. Og det er vigtigt i krisetider, ifølge Mads Christensen, der forudser en helt ny slags luksusforbrug:

Forbruget af kvalitetsprodukter og luksusvarer vil overleve i 2009, men på en anden måde end vi har set det tidligere. Der sker en fornuftig renselse. Hvor man i det sidste årti har festet lige lovlig meget, siger man nu farvel til oppustede varmlufts fashion-brands uden reelt indhold. Vi går væk fra den ekstreme, usmagelige overvelstand. Nu handler det om kvalitet og autenticitet , siger Mads Christensen.

Kriseluksus hjemme i stuen
En væsentlig årsag til at luksuskaffe trodser finanskrisen er desuden, at man i krisetider rykker café-oplevelsen hjem i dagligstuen. I takt med at vi sparer de dyre cafébesøg væk, stiger behovet for at rykke den luksuriøse kaffesmag hjem i stuen, og danskerne er allerede kendte for at bruge hjemmet til at socialisere i.

Siden årtusindeskiftet er Nespresso i gennemsnit vokset med over 30 % årligt og 2008 blev et omsætningsmæssigt rekordår. Den fortsatte succes er et eksempel på, at vi i krisetider søger indad og i stigende grad bruger hjemmet som en tryg og behagelig oase, hvor vi kræser for os selv og vores nærmeste. Hygge og oplevelser er kendetegnende for den nedtursforkælelse , vi tillader os selv, når økonomien strammer. Mads Christensen kalder tendensen Recession Chik , fordi det bliver moderne at vælge den åbenlyse materielle luksus fra til fordel for ægte, autentiske kvalitet. Kriseluksus handler i højere grad om gode oplevelser i hverdagen og især i hjemmet, hvor vi ikke går på kompromis med kvaliteten ved eksempelvis at skifte espressoen ud med billig filterkaffe.

Espressomaskinen indtager hjemmet
Nespressos seneste trumfkort mod finanskrisen er CitiZ - en ny eksklusiv serie af espressomaskiner, der gør det ekstra nemt at brygge espresso eller mælkebaserede kaffedrikke hjemme i køkkenet. De tre maskiner er udviklet, så de passer ind i små køkkener og med et design, der signalerer kvalitet og kant frem for overdådig blær. Nespresso har desuden introduceret en automatisk standby funktion, der sparer strøm, når du ikke bruger maskinen. Med CitiZ har Nespresso ønsket at gøre luksuskaffeoplevelsen tilgængelig for alle og med priser fra 1.999 til 3.499 kroner får forbrugerne kvalitet for alle pengene. Den nye CitiZ&Co er Nespresso s første dobbelte espressomaskine til hjemmebrug, der uden tvivl vil blive et hit blandt gæstfrie danskere, der vælger at forkæle gæsterne hjemme i stuen på ægte kriseluksus manér:

Espressomaskinen bliver mere og mere populær i hjemmet. Der er jo ingen, der har den gammeldags kolbekaffemaskine længere. Det holder simpelthen ikke at byde sine gæster på billig pulverkaffe eller kedelig, almindelig kaffe. Vi vil servere en espresso og en god historie om hvor den kommer fra. Vi vil have bønner fra hele verden det er drømmen om velfærd. Den gode kvalitetskaffe bliver jo et billede på forkælelse og wellness , siger Mads Christensen.

Sådan bliver du Recession Chik
På Nespressos hjemmeside kan du finde masser af lækre kaffeopskrifter, så du kan forkæle dig selv og dine gæster med cafékvalitet hjemme i stuen.

Læs mere her

tags: analytikere, finanskrisen, 2009, 2008, økonomi, Finanskrise, omsætning, penge,

Luksuskaffe trodser krisen

Her åbner www.booman.dk (400)Finanskrisen har sat en effektiv kæp i hjulet på danskernes dyre vaner. Efter en tredobling af luksusforbruget i det sidste årti, er producenter af luksusvarer kommet på glatis. Men den gode kaffe overlever krisen, mener livsstilsekspert Mads Christensen. Se hvordan du også kan være Recession Chik og skabe den ultimative caféstemning derhjemme.

Antallet af cafébesøg daler i takt med, at den finansielle krise tager til. I sidste kvartal af 2008 gik 14 % færre danskere en tur på café. Det viser en ny undersøgelse af danskernes forbrugsvaner under finanskrisen fra analyseinstituttet The Nielsen Company. Hele 85 % af de adspurgte danskere føler sig påvirket af finanskrisen, og aktieanalytikere forudser et globalt fald i salget af luksusvarer. Men trods dystre udsigter for feinschmecker-produkter, er den gode kop kaffe kommet for at blive:

Kaffe er et spændende produkt, der befinder sig i krydsfeltet mellem luksus og discount , siger livsstilseksperten Mads Christensen; Kaffe er jo egentlig et hverdagsprodukt, men det har udviklet sig til at være noget, vi ikke vil spare på ligesom eksempelvis olivenolie og gode oste. Når det handler om kaffe, er vi ikke villige til at gå på kompromis med kvaliteten. Det skal være god kaffe, og salget af god kaffe og espressomaskiner vil ikke falde, selvom det er krisetider .

Nespresso klarer skærene
En analyse udført af ugebrevet Mandag Morgen viser, at stærke luksus-brands, der kan levere varer af høj kvalitet med en merværdi for forbrugerne, bevarer kundernes loyalitet. Nespresso, der producerer luksuskaffe og espressomaskiner, klarer sig forbavsende godt og bliver fremhævet i analysen, fordi de formår at udvikle kvalitetskaffe og skabe nye eksklusive hverdagsoplevelser for deres kunder. Og det er vigtigt i krisetider, ifølge Mads Christensen, der forudser en helt ny slags luksusforbrug:

Forbruget af kvalitetsprodukter og luksusvarer vil overleve i 2009, men på en anden måde end vi har set det tidligere. Der sker en fornuftig renselse. Hvor man i det sidste årti har festet lige lovlig meget, siger man nu farvel til oppustede varmlufts fashion-brands uden reelt indhold. Vi går væk fra den ekstreme, usmagelige overvelstand. Nu handler det om kvalitet og autenticitet , siger Mads Christensen.

Kriseluksus hjemme i stuen
En væsentlig årsag til at luksuskaffe trodser finanskrisen er desuden, at man i krisetider rykker café-oplevelsen hjem i dagligstuen. I takt med at vi sparer de dyre cafébesøg væk, stiger behovet for at rykke den luksuriøse kaffesmag hjem i stuen, og danskerne er allerede kendte for at bruge hjemmet til at socialisere i.

Siden årtusindeskiftet er Nespresso i gennemsnit vokset med over 30 % årligt og 2008 blev et omsætningsmæssigt rekordår. Den fortsatte succes er et eksempel på, at vi i krisetider søger indad og i stigende grad bruger hjemmet som en tryg og behagelig oase, hvor vi kræser for os selv og vores nærmeste. Hygge og oplevelser er kendetegnende for den nedtursforkælelse , vi tillader os selv, når økonomien strammer. Mads Christensen kalder tendensen Recession Chik , fordi det bliver moderne at vælge den åbenlyse materielle luksus fra til fordel for ægte, autentiske kvalitet. Kriseluksus handler i højere grad om gode oplevelser i hverdagen og især i hjemmet, hvor vi ikke går på kompromis med kvaliteten ved eksempelvis at skifte espressoen ud med billig filterkaffe.

Espressomaskinen indtager hjemmet
Nespressos seneste trumfkort mod finanskrisen er CitiZ - en ny eksklusiv serie af espressomaskiner, der gør det ekstra nemt at brygge espresso eller mælkebaserede kaffedrikke hjemme i køkkenet. De tre maskiner er udviklet, så de passer ind i små køkkener og med et design, der signalerer kvalitet og kant frem for overdådig blær. Nespresso har desuden introduceret en automatisk standby funktion, der sparer strøm, når du ikke bruger maskinen. Med CitiZ har Nespresso ønsket at gøre luksuskaffeoplevelsen tilgængelig for alle og med priser fra 1.999 til 3.499 kroner får forbrugerne kvalitet for alle pengene. Den nye CitiZ&Co er Nespresso s første dobbelte espressomaskine til hjemmebrug, der uden tvivl vil blive et hit blandt gæstfrie danskere, der vælger at forkæle gæsterne hjemme i stuen på ægte kriseluksus manér:

Espressomaskinen bliver mere og mere populær i hjemmet. Der er jo ingen, der har den gammeldags kolbekaffemaskine længere. Det holder simpelthen ikke at byde sine gæster på billig pulverkaffe eller kedelig, almindelig kaffe. Vi vil servere en espresso og en god historie om hvor den kommer fra. Vi vil have bønner fra hele verden det er drømmen om velfærd. Den gode kvalitetskaffe bliver jo et billede på forkælelse og wellness , siger Mads Christensen.

Sådan bliver du Recession Chik
På Nespressos hjemmeside kan du finde masser af lækre kaffeopskrifter, så du kan forkæle dig selv og dine gæster med cafékvalitet hjemme i stuen.

Læs mere her

tags: analytikere, finanskrisen, 2009, 2008, økonomi, Finanskrise, omsætning, penge,

Luksuskaffe trodser krisen

Her åbner www.booman.dk (400)Finanskrisen har sat en effektiv kæp i hjulet på danskernes dyre vaner. Efter en tredobling af luksusforbruget i det sidste årti, er producenter af luksusvarer kommet på glatis. Men den gode kaffe overlever krisen, mener livsstilsekspert Mads Christensen. Se hvordan du også kan være Recession Chik og skabe den ultimative caféstemning derhjemme.

Antallet af cafébesøg daler i takt med, at den finansielle krise tager til. I sidste kvartal af 2008 gik 14 % færre danskere en tur på café. Det viser en ny undersøgelse af danskernes forbrugsvaner under finanskrisen fra analyseinstituttet The Nielsen Company. Hele 85 % af de adspurgte danskere føler sig påvirket af finanskrisen, og aktieanalytikere forudser et globalt fald i salget af luksusvarer. Men trods dystre udsigter for feinschmecker-produkter, er den gode kop kaffe kommet for at blive:

Kaffe er et spændende produkt, der befinder sig i krydsfeltet mellem luksus og discount , siger livsstilseksperten Mads Christensen; Kaffe er jo egentlig et hverdagsprodukt, men det har udviklet sig til at være noget, vi ikke vil spare på ligesom eksempelvis olivenolie og gode oste. Når det handler om kaffe, er vi ikke villige til at gå på kompromis med kvaliteten. Det skal være god kaffe, og salget af god kaffe og espressomaskiner vil ikke falde, selvom det er krisetider .

Nespresso klarer skærene
En analyse udført af ugebrevet Mandag Morgen viser, at stærke luksus-brands, der kan levere varer af høj kvalitet med en merværdi for forbrugerne, bevarer kundernes loyalitet. Nespresso, der producerer luksuskaffe og espressomaskiner, klarer sig forbavsende godt og bliver fremhævet i analysen, fordi de formår at udvikle kvalitetskaffe og skabe nye eksklusive hverdagsoplevelser for deres kunder. Og det er vigtigt i krisetider, ifølge Mads Christensen, der forudser en helt ny slags luksusforbrug:

Forbruget af kvalitetsprodukter og luksusvarer vil overleve i 2009, men på en anden måde end vi har set det tidligere. Der sker en fornuftig renselse. Hvor man i det sidste årti har festet lige lovlig meget, siger man nu farvel til oppustede varmlufts fashion-brands uden reelt indhold. Vi går væk fra den ekstreme, usmagelige overvelstand. Nu handler det om kvalitet og autenticitet , siger Mads Christensen.

Kriseluksus hjemme i stuen
En væsentlig årsag til at luksuskaffe trodser finanskrisen er desuden, at man i krisetider rykker café-oplevelsen hjem i dagligstuen. I takt med at vi sparer de dyre cafébesøg væk, stiger behovet for at rykke den luksuriøse kaffesmag hjem i stuen, og danskerne er allerede kendte for at bruge hjemmet til at socialisere i.

Siden årtusindeskiftet er Nespresso i gennemsnit vokset med over 30 % årligt og 2008 blev et omsætningsmæssigt rekordår. Den fortsatte succes er et eksempel på, at vi i krisetider søger indad og i stigende grad bruger hjemmet som en tryg og behagelig oase, hvor vi kræser for os selv og vores nærmeste. Hygge og oplevelser er kendetegnende for den nedtursforkælelse , vi tillader os selv, når økonomien strammer. Mads Christensen kalder tendensen Recession Chik , fordi det bliver moderne at vælge den åbenlyse materielle luksus fra til fordel for ægte, autentiske kvalitet. Kriseluksus handler i højere grad om gode oplevelser i hverdagen og især i hjemmet, hvor vi ikke går på kompromis med kvaliteten ved eksempelvis at skifte espressoen ud med billig filterkaffe.

Espressomaskinen indtager hjemmet
Nespressos seneste trumfkort mod finanskrisen er CitiZ - en ny eksklusiv serie af espressomaskiner, der gør det ekstra nemt at brygge espresso eller mælkebaserede kaffedrikke hjemme i køkkenet. De tre maskiner er udviklet, så de passer ind i små køkkener og med et design, der signalerer kvalitet og kant frem for overdådig blær. Nespresso har desuden introduceret en automatisk standby funktion, der sparer strøm, når du ikke bruger maskinen. Med CitiZ har Nespresso ønsket at gøre luksuskaffeoplevelsen tilgængelig for alle og med priser fra 1.999 til 3.499 kroner får forbrugerne kvalitet for alle pengene. Den nye CitiZ&Co er Nespresso s første dobbelte espressomaskine til hjemmebrug, der uden tvivl vil blive et hit blandt gæstfrie danskere, der vælger at forkæle gæsterne hjemme i stuen på ægte kriseluksus manér:

Espressomaskinen bliver mere og mere populær i hjemmet. Der er jo ingen, der har den gammeldags kolbekaffemaskine længere. Det holder simpelthen ikke at byde sine gæster på billig pulverkaffe eller kedelig, almindelig kaffe. Vi vil servere en espresso og en god historie om hvor den kommer fra. Vi vil have bønner fra hele verden det er drømmen om velfærd. Den gode kvalitetskaffe bliver jo et billede på forkælelse og wellness , siger Mads Christensen.

Sådan bliver du Recession Chik
På Nespressos hjemmeside kan du finde masser af lækre kaffeopskrifter, så du kan forkæle dig selv og dine gæster med cafékvalitet hjemme i stuen.

Læs mere her

tags: analytikere, finanskrisen, 2009, 2008, økonomi, Finanskrise, omsætning, penge,