onsdag den 28. december 2011

Det røde Ø er Danmarksberømt

Ny undersøgelse viser, at hele 96 procent af danskerne kender det røde økologi-mærke, der viser vej til dansk økologi. Desuden har 90 procent af de forbrugere, som kender Ø-mærket, også tillid til det.

Det store kendskab og den udbredte tillid til det danske økologimærke, Ø-mærket, gælder uanset, om man er mand eller kvinde, og om man er fra Jylland, Sjælland eller Storkøbenhavn. Det viser en ny undersøgelse, som analysebureauet, You Gov Zapera har gennemført for Fødevareministeriet.

Fødevareminister Mette Gjerskov har netop præsenteret et nyt økologipolitisk udspil og glæder sig over undersøgelsen.

?Jeg vil gerne have, at flere landmænd omlægger til økologisk drift, og det kræver blandt andet, at flere danskere går efter økologi, når de køber ind. Det stærke brand, som Ø-mærket over årene har udviklet sig til for både producenter og forbrugere, er et godt udgangspunkt for at arbejde videre med regeringens mål om at få fordoblet det økologiske areal i Danmark i 2020?, siger Mette Gjerskov.

Danskerne har altså ingen problemer med at finde frem til de danske økologiske varer i butikkerne. Samtidig skal EU?s nye grønne økologimærke hjælpe europæiske forbrugere med at finde frem til blandt andet dansk økologi. EU-mærket har siden sommeren 2010 været obligatorisk på alle økologiske produkter, der fremstilles i Europa.
Her viser undersøgelsen, at kun 20 procent af danskerne kender det nye EU-økologimærke. Af dem, der kender EU-mærket har langt de fleste (83 %) tillid til mærket.

?Danske økologer har et stort eksportpotentiale, og derfor er det vigtigt, at det nye EU-økologimærke med tiden opnår samme tårnhøje tillid og troværdighed på det europæiske marked, som det røde, danske Ø-mærke har herhjemme. Derfor vil jeg arbejde for at få igangsat en dialog med de andre EU-lande om at få hævet kendskabet til EU-mærket?, siger Mette Gjerskov.

Det røde danske økologimærke, Ø-mærket, blev introduceret i 1989 og viser, at produktet har været underlagt en dansk statslig økologikontrol.

Det nye EU-økologimærke (det grønne blad) blev introduceret i juli 2010 og viser, at produktet som minimum opfylder EU-reglerne til økologi

For yderligere information:
Vibeke Møgelvang, NaturErhvervstyrelsen, tlf. 45 26 36 83, e-mail: vibm@naturerhverv.dk

Læs mere her

tags: Europa, Danmark, euro, 2010, EU-lande, politi, Sjælland, 2020, EU, Jylland, regeringen, 2020, regering, landmænd,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar