fredag den 10. september 2010

Salg af fødevarer står og falder med indpakningen

Når kvalitetsbevidste forbrugere træffer et valg ved køledisken, stiller de krav om både smag, etik og produktdesign. God mad med god samvittighed er i høj kurs og det skal indpakningen afspej-le. Derfor kan det godt betale sig at sætte fokus på emballagedesignet fra første fase i produktudviklingen. Knuthenlund Gods har fundet opskriften.

Siden Susanne Hovmand-Simonsen som fjerde generation overtog Knuthenlund Gods i 2006, er hun gået all in . Hun har konverteret driften til økologi og skabt en helt ny serie af bl.a. mejeriprodukter, som sprudler af sundhed, bæredygtighed og kvalitet både i smag og udtryk. Og det har givet pote. Faktisk går salget så godt, at Knuthenlund har svært ved at følge med efter-spørgslen på flere af deres produkter.

Mødet mellem forbruger og emballage
Bag succesen ligger en stor investering i produkternes indpakning. Sammen med envision:design har Knuthenlund nemlig sideløbende med udviklingen af produkterne udviklet en helt unik serie af emballager, der i udtryk og materialer matcher indholdet og taler til den æstetisk bevidste forbruger.

Som producent sætter vi enkelthed og naturlighed i front og laver produkter, som vi brænder for og selv har lyst til at købe. Og denne holdning skal afspejle sig både i produkterne og emballagen. Det første møde, forbrugerne får med vores produkt, er med emballagen og det første indtryk betyder som bekendt meget. Heldigvis har det vist sig, at det med vores design er lykkedes os at smitte forbrugerne med vores egen begejstring, siger Susanne Hovmand-Simonsen.

Smag og renhed hele vejen rundt
Knuthenlunds fødevareprodukter bygger på faste principper om naturlighed, renhed og bæredygtighed. Sammen med envision:design har Knuthenlund derfor udviklet en række emballa-ge-løsninger, der på én gang skåner miljøet og udtrykker Knuthenlunds sjæl. Som de første i Nordeuropa anvender Knuthenlund fx 100 % nedbrydelig kartoffel cellulose papir til indpakningen af den håndlavede brieost, som dernæst pakkes smukt ind i poppeltræsæsker. Sammen med de fine, rene illustrationer, som envision:designs kreative chef Thomas Kjær har udviklet, giver det forbrugeren et helstøbt billede af både produktet og producenten.

En investering, der betaler sig
Og meget tyder på, at det er en fordel at lade produktkvalitet, positionering og emballagedesign gå hånd i hånd allerede i udviklingsfasen. Den nye produktlinje kom på markedet i april 2009, og salget har siden været støt voksende på trods af krisen.

Meget tyder på, at det er ved at gå op for forbrugerne, hvilke konsekvenser industrialiseringen af fødevarer har haft for smagen, naturen, folkesundheden og dyrevelfærden. Mange søger nu det gode, helstøbte alternativ, der både smager godt, ser lækkert ud og kan spises med ren samvittighed også selvom det koster lidt mere, siger Susanne Hovmand-Simonsen.

Prisbelønnet på alle planer
Det er ikke kun salget, der beviser produkternes og emballagernes succes. Knuthenlund har i 2009 vundet Politikens Økologisk Guld for sin økologiske fåremælk og en stor italiensk pris, Premio Ro-ma, for sin fårebrie. Og envision:design har netop modtaget en Creative Circle Award Danmarks største pris for kreativ kommunikation for Thomas Kjærs emballagedesign.

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar