søndag den 4. december 2011

Kun få huller i Nøglehullet

Forbrugerne går ikke helt galt i byen, hvis de lægger nøglehulsmærkede varer i indkøbskurven. Hovedparten af de butikker Fødevarestyrelsen har kontrolleret havde helt styr på reglerne

Forbrugere der gerne vil vælge sundt, går ikke helt galt i byen, hvis de lægger nøglehulsmærkede klidboller, cornflakes eller færdigretter i indkøbskurven. Langt hovedparten af de 99 butikker og 138 produkter, som Fødevarestyrelsen kontrollerede under en fællesnordisk kontrol- og vejledningskampagne henover sommeren, havde helt styr på, hvilke varer der må smykke sig med det fællesnordiske ernæringsmærke, Nøglehullet.

Dog kniber det i flere supermarkeder med at få Nøglehullet på rette hylde. Således glemmer mange butiksassistenter at flytte de såkaldte hyldeforkanter med, når havregrynene eller grødblandningerne skifter plads på hylderne. Dermed er der risiko for at forbrugerne fejlagtigt får indtryk af at varerne i øjenhøjde er nøglehulsmærkede.

Fælles nordisk kontrolkampagne
Både Norge, Sverige og Danmark har i løbet af 2011 gennemført helt tilsvarende kontrolkampagner, der skulle se butikkerne og tilbudsaviserne havde orden i mærkningen og markedsføringen. Resultaterne er stort set enslydende over hele Norden og myndighederne konkluderer enstemmigt, at forbrugerne kan have tillid til det grønne nøglehulsmærke.

Alligevel vil Fødevarestyrelsen også i årerne frem være på mærkerne. Nøglehulsmærket har kun været i Danmark i få år, mens det har været på hylderne i Sverige i mere end tyve.

- For at fastholde troværdigheden til Nøglehullet er det vigtigt, at vi stadig understøtter virksomhederne og detailhandelsbutikkerne, så vi undgår ærgerlige begynderfejl, der kan svække forbrugernes tillid til Nøglehulsmærket, siger kontorchef i Fødevarestyrelsen, Else Molander.

Frivillig mærkningsordning
Nøglehullet er en frivillig mærkningsordning, der anvendes i alle tre nordiske lande. Nøglehullet indikerer, at et produkt er sundere end fødevarer af samme type, og at produktet lever op til Nøglehulsmærkets krav til indhold af fedt, sukker, salt og kostfibre.

Læs mere her

tags: markedsføring, Danmark, 2011, Sverige, Norge, virksomhed, supermarked, Fødevarestyrelsen,

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar