fredag den 6. juni 2014

Mænd vil gerne ind i madkampen

Fødevareminister Dan Jørgensen overrakte i dag præmier på Københavns Hovedbanegård til vinderne af den seneste Nøglehulskonkurrence Herrefedt, der var målrettet ufaglærte og kortuddannede mænds madvaner. Resultaterne fra kampagnen viser, at mændene i højere grad end tidligere har taget Nøglehulskampagnen til sig. Kortuddannede mænd lever i snit syv år kortere end højtuddannede kvinder, viser tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Det har en ny Nøglehulskampagne forsøgt at rette op på. Målet har været at få de kortuddannede mænd til at vælge sundere, når de køber ind og laver mad, så de kan leve både bedre og længere. Det er blandt andet sket ved at involvere helt nye samarbejdspartnere, der har bakket op om kampagnen.

- Det har været en stor fornøjelse at have så mange nye samarbejdspartnere som fx kokken Claus Holm og Kolding Kommune med om bord på kampagnen. Det har betydet, at vi har haft en helt unik mulighed for at få mændene i dialog, fortæller kontorchef for Ernæring i Fødevarestyrelsen, Else Molander.

Og det tyder på, at satsningen har båret frugt. En opgørelse over de elektroniske stemmer viser, at stemmefordelingen mellem deltagende mænd og kvinder har skubbet sig. Hvor det før var 25 procent af stemmerne, der kom fra mænd, er det nu steget til 40 procent mandlige stemmer.

- Resultaterne fra kampagnen viser, at det i højere grad er lykkedes os at nå en svær målgruppe med sundhedsbudskaber. Vi er frontløbere på området, men arbejdet med at få flere mænd ind i madkampen slutter ikke her. Mændene skal opdage, at sundere mad er fuld af smag og kraft, og at det er Herrefedt. Vi glæder os derfor til at se vores mange samarbejdspartnere til at spille bolden videre. Men's Health Week sætter fokus på de kortuddannede mænd ved et arrangement på Rådhuspladsen i uge 24.

Blandt forbrugerstemmerne var der bred enighed om, at det er Rema 1000, der er bedst til Nøglehullet med over halvdelen af stemmerne. Ved et arrangement på Københavns Hovedbanegård i dag d. 3. juni overrakte Fødevareminister Dan Jørgensen præmien på et teamevent med TV-kokken Claus Holm til den vindende kæde. Desuden blev forbrugerpræmien og præmien til det vindende spisested overrakt – det blev kantinen på erhvervsskolen EUC Syd i Sønderjylland.

Læs mere om kampagnen på www.noeglehullet.dk

Læs mere her

tags: København, EU, Kolding, Sønderjylland, Fødevarestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, konkurrence, Rema 1000, stemmer, frugt, madvane,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar