torsdag den 7. marts 2013

Forbrugerne prioriterer friskhed højest

To ud af tre danske forbrugere kigger først og fremmest på datomærkningen, når der skal købes mælk. Det viser en ny undersøgelse fra Arla.

Forbrugerne vil have frisk mælk jo friskere jo bedre. Faktisk peger to tredjedele danskerne på friskhed som det vigtigste, når der skal vælges mælk i køledisken. Det viser en ny undersøgelse, som analysevirksomheden Epinion har foretaget for Arla blandt 1.024 repræsentativt udvalgte danskere.

Ønsket om frisk mælk er et typisk dansk fænomen. Danskerne køber nemlig stort set kun frisk mælk på køl frem for mælk, der er langtidsholdbar. Dermed adskiller danskernes mælkevaner sig fra forbrugerne i de fleste andre lande, hvor langtidsholdbar mælk spiller en langt større rolle. Det fortæller sociolog og specialist i fødevareforbrug Birthe Linddal fra foodfuture.dk:

I mange europæiske lande som eksemplevis Spanien, Italien og Frankrig er forbrugerne ikke vant til den friske mælk. De drikker i stedet mælk, der er varmebehandlet ved meget høje temperaturer, den såkaldte UHT-behandling. Det gør mælken langtidsholdbar, men giver også en anden smag end den, vi kender fra den friske mælk herhjemme, siger Birthe Linddal og fortsætter:

I Danmark har forbrugerne traditionelt og historisk været meget tæt på landbrugsproduktionen, og dermed har danskerne i århundreder været vant til gode muligheder for at få frisk mælk. Faktisk har flere danske mejerier i de seneste år gjort en dyd ud af at kunne levere frisk mælk til forbrugerne så hurtigt som muligt.

Og tiden fra ko til køler er blevet stadig kortere med årene. Arla har netop fra i denne uge indført en friskhedsgaranti på mælken Lærkevang, der fremover vil være maksimalt 24 timer undervejs fra gård til butik.

- I realiteten er det en forholdsvis lille del af den mælk, vi drikker her i Danmark, som når fra gård til butik på under 24 timer. Hos Arla har vi Lærkevang, der kommer fra gård til butik på under 24 timer, men for billigmælkens vedkommende tager det typisk to til tre dage, fortæller Jakob Knudsen, der er marketingdirektør i Arla Danmark.

Udover friskhed vægter omkring halvdelen af danskerne pris som en afgørende faktor, mens fire ud af ti danskere mener mælkens smag har en betydning, når de skal vælge mælk i køledisken.

For mere info kontakt
Sociolog Birthe Linddal, foodfuture.dk: 30 65 11 10
PR manager Rikke Mandsholm, Arla: 89 38 14 48

Læs mere her

tags: Danmark, euro, Italien, direktør, Frankrig, Spanien, Arla, virksomhed, marketingdirektør,

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar