onsdag den 5. januar 2011

Ice Queen - ny is støtter Freddie Mercury fond

Find Me Some Berry To Love. Is–producenten Ben & Jerry’s har i snart 30 år haft social ansvarlighed som en fast del af forretningskonceptet. Nu har Ben & Jerry’s fundet ind til musikken og er klar med en ny is, hvor en del af salget doneres til The Mercury Phoenix Trust. En fond, oprettet til ære for mr. Queen him self.

Med den nye is, Bohemian Raspberry, har Ben & Jerry’s slået tonen an til et nyt sommerhit i de danske frysere.

Lanceringen af Bohemian Raspberry er sidste nye tiltag fra Ben & Jerry´s, der siden 1978 har haft social ansvarlighed øverst på dagsordenen. Ben & Jerry’s har gennem tiden støttet et utal af gode formål lige fra hjælp til hjemløse til kampen mod den globale opvarmning. Med det musikalske udspil Bohemian Raspberry tager Ben & Jerry’s nu kampen op mod AIDS i tredjeverdenslande. For hvert solgte bæger med Bohemian Raspberry går der 1 krone og 12 øre til afdøde forsanger Freddie Mercurys mindefond. Isen har allerede indsamlet over to millioner kr. til fonden alene i England.

The Mercury Phoenix Trust blev oprettet til ære for Freddie Mercury med det formål at bekæmpe AIDS verden over. Siden 1992 har fonden doneret mere end 75 millioner kroner til flere end 600 støtteprojekter over hele kloden. Nu kan danske is–elskere tage del i kampen, nyde den kolde is og synge med god smag i munden.

Bohemian Raspberry kan fra uge 20 nydes i Danmark. Og husk: Is skal ikke smelte is skal nydes. Det samme gælder for musik ikke mindst fra legendariske Queen.

Queens legendariske guitarist, Brian May, siger om Bohemian Raspberry:

– Queentastic! Rhapsolicious!

Og trommeslager fra Queen, Roger Taylor, siger:

– It’s A Kind of Mango.

Fakta om Ben & Jerry’s:
I 1978 åbner barndomsvennerne Ben Cohen og Jerry Greenfield deres første isbar i en nedlagt benzinstation i Burlington, Vermont. Ben & Jerry’s lanceres i 2005 i Danmark. Første Ben & Jerrys isbar åbnes i Frederiksberg Centret i 2006. Ben & Jerrys sælges i 75 7–Eleven butikker og 400 udsalgssteder som blandt andet Føtex, Shell og Irma.

Fakta om The Mercury Phoenix Trust:
Fonden blev oprettet til minde for Freddie Mercury med det formål at bekæmpe AIDS verden over. Siden 1992 har fonden doneret mere end 75 millioner kroner til flere end 600 støtteprojekter over hele kloden. Blandt de mange projekter har fonden bl.a. støttet flere grasrodsbevægelser i lande som Uganda, Kenya, Sydafrika, Zambia, Nepal, Indien og Sydamerika. Fonden følger den seneste udvikling indenfor medicin og støtter op der hvor der er størst behov hos dem som er smittet med HIV/AIDS. I dag er fonden særlig fokuseret på uddannelse og oplysning i tredjeverdenslande.
For mere information om The Mercury Phoenix Trust besøg: www.mercuryphoenixtrust.com.
 

Læs mere her

tags: England, Danmark, Føtex, Sydafrika, globale opvarmning, Frederiksberg, uddannelse, Uganda, Kenya, medicin, Indien, benzin, 2006, Queen, Brian May, Freddie Mercury, Shell, Zambia, Mercury,

tirsdag den 4. januar 2011

Minister, meninger og mesterskaber

Fødevareudstillingen på Roskilde Dyrskue, som afholdes 6.–8. juni, serverer udover godter til ganen masser af underholdning, prisuddeling og inspiration til egen madlavning.

Premiere på fødevarepris
Fødevareminister Eva Kjer Hansen overrækker fredag d. 6. juni kl. 9.30 en nystiftet fødevarepris på Roskilde Dyrskue. Vinderen findes blandt fødevareudstillingens ca. 40 udstillere.

– Prisen gives til den udstiller, der har gjort et ekstra stort stykke arbejde for at øge fokus på kvalitetsprodukter og gøre det nemmere for forbrugerne at købe dem, siger projektleder Karine Garbasch, Roskilde Dyrskue og fortsætter.
– Der er meget fokus på fødevareproduktion, kvalitet og sundhed, så vi mener, at det er vigtigt, at vi også peger på nogle af de mennesker, der har gjort et stort stykke arbejde for at højne fødevarekvaliteten og gøre produkterne mere tilgængelige.

Cowwalk
Historien om det, vi sætter til livs betyder meget for forbrugerne. På årets dyrskue bliver historien om det gode oksekød fortalt gennem en såkaldt cowwalk.

– I en lille ring foran Fødevareteltet går de fineste og flotteste kødkvæg cowwalk, mens deres ejere og Kultorvets Slagter, Jens Slagter (ham med bowlerhatten) fortæller hvordan man bedste bruger det gode oksekød, fortæller Karine Garbasch.

Til lørdagens cowwalk kl. 11 vil kredsen af eksperter blive udvidet med Forbrugerrådets formand, Camilla Hersom og køkkenchefen fra restaurant Gammel Mønt i København, Claus Cristensen.

Mesterskaber for kokkeelever
Lørdag d. 7. juni bliver det også spændende, hvilket kokkeelevhold, der løber med førstepræmien på 6.000 kr., når Roskilde Dyrskue arrangerer "Sjællandsmesterskab for kokkeelever." Hvert hold kokkeelever skal fremstille en forret, en hovedret og en dessert til 5 personer. Hovedemnerne for konkurrencen er sletvar og svinefilet samt rabarber og hvid chokolade til dessert. Deltagerne er:

Hotel og Restaurant Skolen i København
Thomas Steinmann, Restaurant Babette, Vordingborg
Mikkel Olsen, Restaurant Babette, Vordingborg

Selandia, Slagelse
Thomas Juhl Pedersen, Restaurant Grand Park, Korsør
Nicolai Mentzer, Restaurant Falsled Kro, Millinge ved Fåborg

Erhvervsskolen Hamlet
Lea Nordskov Christensen, Vossevang Kro, Ølsted
Nicolai Bonne Simonsen, Bryggeri Skovlyst, Værløse

Andre highlights i fødevareudstillingen
* 6. klasse fra Sorø Privatskole, som tilbereder og serverer fisk fredag mellem kl. 13 og 15
* 40 fødevareudstillere, som uddeler smagsprøver og opskrifter – se listen på www.roskildedyrskue.dk under fødevareudstilling
* Se hele programmet og nyheder på www.roskildedyrskue.dk under presse

Yderligere information
Vedhæftede fotos er til fri benyttelse. Fotograf: John Olsen.
Projektkoordinator Karine Garbasch, 22 67 88 66
Pressechef Anette Eckholdt, 40 86 80 98
 

Læs mere her

tags: København, mesterskab, restaurant, Sjælland, chokolade, Eva Kjer Hansen, Roskilde, Slagelse, cola, Forbrugerrådet, Vordingborg, konkurrence, Roskilde Dyrskue, projektleder,

Verdens stærkeste cola

I mere end 100 år har der kun været to stærke mærkevarer inden for cola nemlig Coca–Cola og Pepsi. Men det vil det lille århusianske firma CULT nu lave om på med lanceringen af CULT Cola, der er stærkere end konkurrenternes produkter.

"Vi kan naturligvis ikke matche Pepsis og Coca–Colas markedsføringsbudgetter. Det kan ingen", fortæller CULTS grundlægger Brian Sørensen. "Derfor er vi også gået vores egne veje både med hensyn til selve CULT Colaen og i vores markedsføring".

"Vi har skabt en smag, som er helt er på højde med de to store mærker, og som har klaret sig utroligt flot i vores blindtests", forklarer Brian Sørensen. "CULT Cola skal desuden, uanset hvor den sælges, være markedets stærkeste Cola målt på indhold af koffein og energi. Her i Danmark indeholder CULT Cola f.eks. lige så meget koffein, som lovgivningen tillader. Koffeinindholdet er 50 procent højere i CULT Cola end i konkurrenternes produkter."

Vi har også valgt at lancere CULT Cola i en 50 cl. dåse – en emballage som ingen af vore konkurrenter benytter. Og endelig har vi, som sædvanlig, tænkt os at være klassens frække dreng med hensyn til markedsføring", afslører Brian Sørensen fra CULT, der flere gange har været i konflikt med forskellige kvindegrupper og forbrugerombudsmanden på grund af firmaets markedsføring.

"CULT Cola bliver vores største satsning til dato og vi tror fuldt og fast på, at vores nye energi–cola bliver et hit. Vores kunder i detailhandelen og i diskoteksmiljøet har taget utroligt godt imod den", slutter Brian Sørensen.

Historien om CULT
I 1998 lancerede CULT energi–drikken CULT Energy Activator, og produktet er den dag i dag stadig det stærkeste brand inden for energi–drikke i detailhandelen og på diskoteker.

Fem år senere – I 2003 – kom turen til CULT Shaker, der er blevet Danmarks største party maker med 5,4% alkohol. CULT Shaker er blevet et meget stærkt brand – specielt i nattelivet og produktet ligger salgsmæssigt en del over giganter som Smirnoff Ice og Bacardi Breezer.
 

Læs mere her

tags: 2003, markedsføring, Danmark, lovgivning, diskotek, 1998, ombudsmand, cola, energi, forbrugerombudsmand, miljø,

mandag den 3. januar 2011

Golfens gastronom

Golfspillere forkæles næsten altid med smuk natur, men sjældent med gourmet køkkener. Restauranterne i det fem–stjernede Lübker Golf Resort bliver i topklasse, og den nye køkkenchef kan måske sikre provinsens første stjerne fra Michelin.

Han er kun 26 år, så han emmer stadig af ungdommens iver, engagement og dristighed. Men han har alligevel så meget erfaring under kokkehuen, at han er svær at hamle op med. For kun tre måneder siden blev han på målstregen slået med en flækket mandels tykkelse ved DM for kokke, og 1. juni overtog han ansvaret for både Brasseriet (som åbner 5. juli) og gourmetkøkkenet (medio september) hos Lübker, Skandinaviens største golfresort ved Nimtofte på Djursland.

"Vi går målrettet efter kvalitet. Kenneth Hansen har med sin baggrund hos nogle af landets ypperste læremestre, og gennem sin udvikling siden 2006, hvor han også var i finalen for de unge kokke, vist, at han rummer et meget stort potentiale. Det gælder fagligt i køkkenet, men også som leder, og jeg er sikker på, at han vil bidrage til vores ambitioner om at skabe en af Danmarks bedste lærepladser for elever. Vores gæster vil forvente at blive mødt med det allerbedste, når det gælder golf og velvære, og det er vi nu også parat til at levere, når det gælder gastronomi", siger administrerende direktør i Lübker Golf Resort A/S, Tomas Ballisager.

Den 26–årige Kenneth Hansen er uddannet på Munkebo Kro på Fyn. Her har han gået i en skole med både store ambitioner og udfordringer, for Thomas Pasfall er kendt som en mand, der ikke går på kompromis med kvaliteten. Efter Munkebo Kro fortsatte Kenneth Hansen sin stræben mod det optimale på først Henne Kirkeby Kro, derefter Molskroen, og senest som køkkenchef på Prins Ferdinand i Den gamle By i Århus. Nu får han i golf–, gastronomi– og velværeressortet hos Lübker helt anderledes omgivelser og muligheder.

Stjernekvalitet

"Der er ingen tvivl om, at det er et ønskejob for mig at blive køkkenchef i Lübker Golf Resort. Konceptet med golf, gastronomi og velvære er stadig relativt nyt i Danmark. Ledelsens ambitioner om kompromisløs kvalitet, som sikrer, at gæsterne altid får den bedste oplevelse, går fortrinligt i spænd med mine idéer om, hvordan jeg gerne vil udvikle mad", siger Kenneth Hansen.

"Ved DM for kokke i marts i Messecenter Herning blev du slået med den mindst mulige margin. Hvordan har du det med at vinde sølv "

"Det er naturligvis altid rart at vinde, men som jeg allerede før konkurrencen havde sagt, så mener jeg ikke, at man kårer Danmarks bedste kok. Det er mere korrekt at sige, at man hædrer den, som i slutøjeblikket af de seks timer konkurrencen varer, viser sig at være bedst. Næste dag kan rollerne nemt være byttet rundt."

Når gæsterne om kort tid begynder at strømme ind i Lübker Golf Resort for at smage på Kenneth
Hansens gastronomiske udfoldelser, er der to køkkener at vælge mellem, nemlig brasserie og gourmet. Uanset gæstens valg, så har den unge køkkenchef en helt klar holdning til sin mad. For eksempel mener han, at en gulerod skal ligne en gulerod og smage som en gulerod, når den kommer ud af hans køkken.

Netop den holdning til organisk kogekunst har bragt Kenneth Hansen langt, og han vil med ét slag hæve niveauet for danske golfrestauranter til skyerne, når han begynder hos Lübker. Det behøver man ikke at være golfspiller for at opleve. Alle kan nemlig komme forbi, slå sig ned i Fritz Hansen møblerne og nyde den unge køkkenchefs tryllerier, når restauranterne åbner henholdsvis 5. juli og medio september i år.

Forslag til billedtekst:

26–årige Kenneth Hansen er allerede flittigt hædret. For eksempel blev han i 2006 tildelt tre stjerner af Den Danske Spiseguide. I 2007 var han nomineret til Årets Ret, som Rasmus Kofoed vandt. Samme år skilte ét point Kenneth fra "Kartoffel Prisen", og han blev igen tildelt tre stjerner i Den Danske Spiseguide. I år blev han nummer to ved Årets Kok (Han hader at blive to’er..!), og er blandt andet nomineret til Årets Ret, som afgøres 24. august.

(Foto i højere opløsning kan leveres)
 

Læs mere her

tags: direktør, restaurant, Danmark, Århus, kunst, Herning, golfspiller, 2007, 2006, konkurrence, Skandinavien, Mols,

søndag den 2. januar 2011

International designpris til ægtepar fra Thurø

På mandag modtager det sydfynske ægtepar Aase Rauff og Bjarne Møldrup den internationale og anerkendte pris Reddot Design Award i Tyskland for deres koncept af eksklusivt serveringsudstyr Thurø Line.

På mandag får den stilrene kølebakke fra Rauff & Møldrup på Thurø international blåstempling med Reddot Design Award, som hvert år uddeles til nytænkende og funktionelt design fra hele verden.

Ideen til "den lille kolde" opfindelse opstod, da ægteparret Rauff & Møldrup en solrig morgen nød det gode liv på terrassen på Thurø, og smørret smeltede, før de var færdige med maden. Idéen og designet blev videreudviklet i samarbejde med designeren Frederik Gundelach, der tidligere har vundet international anerkendelse for sit design hos Stelton.

Prisen fra Reddot Design Award bliver givet for den samlede linje fra Thurø, hvor kølebakken er i selskab med en gennemtænkt træbakke og servingsskåle i isblåt Holmegaard–glas. Alt er skabt med øje for det gyldne snit, så bakker og skåle passer sammen i funktion og desuden fremtræder æstetisk.

For Rauff & Møldrup er den internationale designpris kulminationen på fem års arbejde med først ide– og konceptudvikling og siden kamp for at gøre sig bemærket på marked, der er domineret af store navne. Ægteparret har hele vejen igennem holdt fast i ønsket om en smal feinschmeckerlinje til livsnydere.

Idéen fra Thurø holdt, og nu kommer anerkendelsen fra et dommerpanel af 24 designkendere fra hele verden. Reddot Design Award uddeles ved en ceremoni i Essen Opera House i Tyskland den 23. juni. Konceptet fra Thurø har vundet i kategorien "Product Line 2008".
 

Læs mere her

tags: 2008, Tyskland,

Fairtrade og fed tråd på Roskilde Festivalen

Roskilde Festivalen gentager succes’en med fairtrade–produkter, når festivalen for 37. gang åbner portene til intense og festfyldte dage med rock og rul.

Fairtrade–produkter garanterer, at producenterne er sikrede ordentlige levevilkår og rimelige priser for deres produkter, og der tages højde for miljø, arbejdsvilkår og rettigheder for arbejdere i nogle af verdens fattigste lande. I Danmark er den internationale fond, Max Havelaar, garantimærket for fairtrade–produkter på samme måde, som Ø er garantimærket for økologiske varer.

Flere og flere bliver opmærksomme på at købe fairtrade–produkter, og Danmark ligger på tredjepladsen over lande i hele verden, hvor befolkningen bruger flest penge på fairtrade.

På Roskilde Festivalen introduceres nu verdens første fairtrade smoothie. Fruit Hit er garanten for, at alle gæster på festivalen kan supplere den eftertragtede humle med smoothies, der er en frugtdrik spækket med nærende frugtpuré og frugtjuice lavet på koncentrat.

Roskilde Festivalen har hvert år et humanitært tema på plakaten, og for andet år i træk er der fokus på fairtrade – specielt med blik på forholdene i Afrika.

– For os er det altafgørende, at de produkter, vi handler med, lever op til fairtrade–mærket, siger Thomas Mortensen fra Fair4All og fortsætter:

– Vi er meget stolte af, at vi kan gå i spidsen som Skandinaviens første forhandler af fairtrade smoothies. Smoothies er kommet for at blive, og de appellerer til alle uanset alder. På Roskilde Festivalen vil de være et rigtig godt supplement til alle de festivalglade mennesker, når de trænger til et sundt indslag.

Fruit Hit–smoothies er perfekte til festivallivet, fordi de ikke behøver at blive opbevaret på køl – og så er de 100 % fri for mælkeprodukter, hvilket betyder, at mælkeallergikere også kan nyde den dejlige, sunde drik.

En enkelt Fruit Hit–smoothie svarer til en af de "6 om dagen", som blandt andre Fødevarestyrelsen, Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse anbefaler.

Sammen med Lotte Hindsberg stiftede Thomas Mortensen i 2006 virksomheden Fair4All, hvor de arbejder efter filosofien People, Planet, Profit:

People Ordentlige arbejdsforhold for producenter og arbejdere
Planet Miljømæssige produktionshensyn
Profit Rentabel økonomi for producenter, kunder og Fair4All

Lotte Hindsberg fortæller:
– Vores mission er, at alle skal have mulighed for at købe fairtrade–produkter af bedste kvalitet, og det får de blandt andet med Fruit Hit. Foruden at drikke noget, der er rigtig sundt – der også smager fantastisk godt – så bliver producenterne i de fattigste lande hjulpet på en positiv måde. Vi har selv været udstationeret i Afrika og set, hvor meget det betyder, at producenterne får ordentlige vilkår at arbejde under og rimelige priser for deres varer.

Det behøver ikke at være besværligt at købe fairtrade–produkter. Der kommer nemlig flere og flere butikker i Danmark, som forhandler produkterne – alt fra supermarkeder til helsekost– og netbutikker. Mange caféer og restauranter over hele landet har minimum en Max Havelaar–mærket kaffe eller te på kortet, og nu er det også muligt at nyde sunde og smagfulde fairtrade–smoothies.

Faktaboks

Fruit Hit:
100 % naturlig sundhed
Ingen mælk – 99 % fedtfri
Ikke tilsat sukker
Ingen tilsætningsstoffer
Ingen farvestoffer
Ingen konserveringsmidler

Faktaboks

Fruit Hit fås i tre velsmagende varianter:
mango & appelsin
blåbær & brombær
ananas & passionsfrugt

Faktaboks
Fair4All er en virksomhed, som handler med fairtrade og økologiske produkter – te, kaffe, chokolade, vin og snacks af højeste kvalitet, hvor den lækre smagsoplevelse hænger flot sammen med fairtrade–værdierne.

Faktaboks
Fairtrade–mærket er din garanti for, at produktet giver arbejdere i verdens fattigste lande en fair pris for deres varer, at de er sikret ordentlige arbejdsforhold og at der bliver taget hensyn til miljøet.
 

Læs mere her

tags: restaurant, Danmark, økonomi, chokolade, Afrika., Roskilde, virksomhed, 2006, mælkeprodukter, supermarked, penge, rock, Fødevarestyrelsen, Hjerteforening, Skandinavien, miljø,

lørdag den 1. januar 2011

Verdens bedste til Irish Coffee

404 - Not Found

Jameson er ikke kun verdens bedst sælgende irske whiskey, det er også verdens bedste whiskey til Irish Coffee. Det er konklusionen efter at verdensmesterskabet i Irish Coffee netop er overstået.

Mens hele verdens øjne var rettet mod dette års EM–slutrunde, og megastjerner som Ronaldo og Torres blev tiljublet af hundredetusinder af fans, var verdens bedste kaffebryggere samlet i København for at dyste om VM i "Coffee in good spirits", der naturligvis tog udgangspunkt i Irish Coffee. Det var Grækeren, Tasos Delichristos, der løb med titlen som verdens bedste. I minutterne efter afgørelsen blev han hyldet som en helt af det talstærke publikum, der var mødt op for at dele deres passion for Irish Coffee. For Irish Coffee er meget mere end whiskey, kaffe og flødeskum. Det er en passion, hvor de rigtige råvarer og nøjagtighed, skal gå op i en højere enhed for at opnå den rigtige smag: "Da jeg blev bekendt med, at jeg skulle repræsentere Grækenland, forsøgte jeg mig med alle tænkelige irske whiskeys og valgte den bedste: Jameson." En af grundene til dette er, at Jameson fremstår helt uden røget smag, er mere rund grundet 3 destillationer samt har en lidt sødlig smag med undertoner af træ og nødder fra fadlagringen. Dette gør den perfekt til Irish Coffee.

Original Irish Coffe
Hvad de færreste ved, er, at Irish Coffee så dagens lys for mere end 50 år siden. Det var Joe Sheridan, barchef i Foynes Lufthavn i Irland, der opfandt den populære drik. Foynes var mellemstation for de tidlige transatlantiske flyvninger og passagerne talte royale, politikere, forfattere og Hollywoodstjerner som smukke Marilyn Monroe, John F. Kennedy, Eleanor Roosevelt og Humphrey Bogart. Da de ofte var trætte og kolde, når de ankom, var varm kaffe populært. Sheridan besluttede sig for at tilsætte kaffen sit hjemlands whiskey, så de frysende gæster kunne få varmen. Han serverede sin Irish Coffee i et glas så den fremstod elegant for de prominente gæster, med den sorte kaffe og den hvide fløde ovenpå. En overrasket amerikansk passager spurgte: "Is this Brazilian coffee", hvortil Joe Sheridan prompte svarede: "No. That’s Irish Coffee" en populær klassiker var født.

Selv om det er mange år siden, at Sheridan opfandt Irish Coffee, så har hans originale opskrift en legendarisk status. Sheridans opskrift lyder: Kom 3 cl Jameson og 1 tsk. farin i et glas på fod. Herefter hældes varm sort kaffe i glasset indtil der er 1,5 cm til kanten. For at opløse sukkeret er det vigtigt at omrøre grundigt. Til sidst hældes forsigtigt letpisket flødeskum ovenpå kaffen. Sheridan brugte aldrig sugerør, kandispinde el. lign., men opfordrede gæsterne til at nyde kaffen gennem flødeskummet. Nævner man navnet Sheridan for verdensmesteren i Irish Coffee, Tasos Delichristos, så kender han naturligvis navnet og hele historien. Og med respekt for Sheridan satte Tasos Delichristos sig et mål "at lave en Irish Coffee, som alle vil elske at drikke hver dag, hvis muligt". Det mål, kombineret med de bedste ingredienser var det der skulle til for at blive verdens bedste til Irish Coffee.

Billedetekst:
Det var Grækeren, Tasos Delichristos, der løb med titlen som verdens bedste.
 

Læs mere her

tags: København, mesterskab, politi, Hollywood, EM, Ronaldo, Torres, råvarer, Grækenland, forfatter,